@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Introduksjon til øvingsopplegg og programmering i Python Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
14 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO
C++ for Java-programmerere
Intro til programmering i Processing
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Åsmund Eldhuset asmunde idi.ntnu.no.
TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Kristian Veøy
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Java 12 Mer filbehandling - skrive til fil HashMap Et større eksempel Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
MATLAB En kort innføring/repetisjon SIF8001-SIF8005 Høsten 2001.
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
IS-102 Klassedefinisjoner
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
C# for javaprogrammerere
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Åsmund Eldhuset asmunde idi.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
1 Øvingsforelesning Andreas Knudsen Nils Grimsmo
Korrekt dybde først-søk
Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no folk.ntnu.no/asmunde/algdat/
Øvingsforelesning 2 Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Kristian Veøy
TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Introduksjon til øvingsopplegg og programmering i Python Basert på foiler av Åsmund Eldhuset Flikket på og presentert.
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
INF150 Programmering mandag 11.9
Web-applikasjoner Prosjekt3 Logging Gruppe 9 Malik Muhammad Naeem Kevan Qureshi.
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
Mandag 8. November Powerpoint..
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
Uke 7 - del I: Repetisjon del II: Objekter, klasser og pekere 30 sept. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Java 3 Mer om uttrykk Terminal I/O Forgreninger
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
INF1000 (Uke 14) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 25.9 MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner Kap 4.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Inf1000 (Uke 10) HashMap og ArrayList
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
Finne feil - Debugging Introduksjon til sortering.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Introduksjon til øvingsopplegg og programmering i Python Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no

Om vanskelighetsgraden i algdat Algdat er et vanskelig fag Høy strykprosent Veldig omfattende pensum Eksamen er uforutsigbar, og krever at man er trenet i å løse oppgaver hvor man er nødt til å finne på algoritmen selv – algdat er ikke bare et metodefag! Ikke anta at den usedvanlig lette eksamenen i fjor var starten på en ny trend

Hvordan klare algdat? Ta faget som en utfordring Jobb jevnt hele semesteret Gjør både teori- og praksisøvinger Løs tidligere eksamensoppgaver (antageligvis det som gir mest uttelling) For de spesielt interesserte: gjør oppgaver fra programmeringskonkurranser

Undass-staben Undassene er her for å hjelpe dere! Vi er fremdeles studenter, og har bedre oversikt enn foreleserne over hva dere kan og ikke kan Bruk anledningen til å stille spørsmål og be undassene gjennomgå ting dere lurer på Jeg kommer inniblant til å spørre om dere fremdeles henger med – vær da så snill og svar!

Årets undasser Åsmund Eldhuset (meg) – øvingsleder Simon Jonassen – teknisk ansvarlig Rune Johan Hovland Ola Natvig

Øvingsopplegg Én teoriøving (multiple choice) og én praksisøving (programmeringsoppgave) hver uke Begge rettes automatisk Poengkrav for å få gå opp til eksamen: 150 poeng fra hver halvdel av semesteret Hver teoriøving gir opptil 50 poeng Hver praksisøving gir opptil 50 poeng 40 av disse går på korrektheten til programmet 10 av disse er hastighetspoeng som deles ut til de som har skrevet de raskeste programmene Det anbefales å gjøre mer enn påkrevd Både teoriøvingene og praksisøvingene er eksamensrelevante!

Øvingsopplegg Frist for innlevering av øvinger er fredager kl. 08:00 (rett før øvingsforelesningen) Program: Mandag uke x: Hovedforelesning som introduserer ukens tema Fredag uke x: Øvingen knyttet til teamet presenteres på øvingsforelesningen, og temaet foreleses dypere Fredag uke x + 1: Øvingen skal inn; løsningen gjennomgås Øving 1 skal inn om en uke! Det er lov å gjøre noe helt annet enn det oppgaven sier (det er ofte nødvendig for å være med å kjempe om hastighetspoengene), men du kan ikke bruke innebygde funksjoner som gjør deler av arbeidet ditt, f.eks. sort().

Studasstimer Studasser vil sitte på sal på P15, rom 414 og 424: Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag (411 i stedet for 424) Fredag Ingen faste grupper; bare huk tak i nærmeste ledige studass Studassene vil ha ballonger

Ting å være oppmerksom på Det VIL bli oppgaver på eksamen hvor man må tenke selv og finne opp nye algoritmer Derfor: gjør både teoriøvinger, praksisøvinger og tidligere eksamensoppgaver Trenger bare 2 x 150 poeng (tre øvinger fullstendig løst), men bør gjøre mer Gjør de første ("enkle") øvingene, så slipper du å stresse senere i semesteret

Forum Nytt av året Prøveprosjekt; blir sannsynligvis flyttet til annen adresse etterhvert Still faglige spørsmål her! (Og svar på andres spørsmål...) Hvis noen prøver seg på hacking, posting av LF de måtte ha fått tak i, eller andre festligheter, stenger vi forumet

Hvorfor Python? Enklere syntaks Mindre omstendelig kode Enkel behandling av lister/arrays Ideelt for små programmer av typen vi kommer til å lage – du slipper å knote med masse ekstra kode

Hello World i Java public class HelloWorld { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }

Hello World i Python print "Hello world!"

Grunnleggende om Python Språket er tolket (interpreted), ikke kompilert Koden oversettes til maskinkode mens den kjøres. Dette fører til at Python er langsomt Syntaksfeil oppdages ikke før man "treffer" dem under kjøring Dynamisk typing Variabler deklareres ikke, men opprettes automatisk første gangen de brukes Typen til en variabel kan endre seg underveis, avhengig av hva slags data du legger i den Relativt enkel syntaks

Generell syntaks Kommentarer startes med # Semikolon brukes ikke Generelt sett færre parenteser enn i Java Indentering og linjeskift har noe å si Må du dele opp en linje, gjøres det ved å sette en \ før linjeskiftet Blokker ( {} i Java) startes med et kolon, og indenteringen er det eneste som avgjør hvor blokken slutter All kode på samme nivå må ha samme indentering. Ikke bland mellomrom og tab! Pass på at når du kopierer eksempelkode fra øvingene, får du med deg mellomrom!

Om interpreteren Startes ved å logge inn på stud og skrive python Her kan du skrive inn og utføre en kodelinje av gangen, eller større blokker Fin til å eksperimentere med Veldig fin kalkulator! Avsluttes med Ctrl-D Skal du lage et større program, bør du lagre det i en tekstfil, f.eks. program.py, og kjøre det slik: python program.py Hvis du vil kjøre programmet mot den samme input'en flere ganger, kan du lagre input'en i en tekstfil og kjøre det slik: python program.py < input.txt

Utskrift til skjermen print x skriver ut verdien av x etterfulgt av linjeskift print a, b, c skriver ut a, b og c med mellomrom imellom på samme linje, etterfulgt av linjeskift print a, b, c, gjør det samme uten å lage linjeskift etterpå hvis du vil unngå mellomrommene, kan du bygge en string av dataene og skrive den ut: print str( a ) + str( b ) + str( c ) print skriver også ut lister på en fin måte

Input Bruker som regel stdin.readline(), som leser inn en linje som en string Må skrive from sys import stdin øverst i programmet strip() fjerner mellomrom på begge ender split() "deler opp" den originale stringen der den finner mellomrom og lager en liste av delene int() konverterer en string til et heltall; float() konverterer til et flyttall

if-setninger Fungerer på samme måte som i Java, unntatt... Trenger ikke parenteser rundt uttrykkene elif i stedet for else if Støtter sammenligninger av mer enn to operander på en gang Java: if (a < b && b == c && c <= d && d < e) Python: if a < b == c <= d < e:

if-setninger True og False staves med stor forbokstav De er ikke alltid definerte – skriv i så fall True = 1 og False = 0 øverst i koden 0, [], "" og None tolkes som False ; alt annet tolkes som True Boolske operatorer er annerledes Java: &&, ||, ! Python: and, or, not and og or er kortsluttet, akkurat som i Java (hvis mulig, evalueres bare venstresiden)

Funksjoner Funksjoner defineres med def Returtype og argumenttyper spesifiseres ikke, så man kan i utgangspunktet sende hva som helst når man bruker funksjonen (men det er sjelden lurt) def printArguments(a, b): print a print b Hvis man ikke returnerer noe selv, returneres None (tilsvarer null i Java)

Funksjoner Alle parametre sendes som referanser – det er altså trygt å sende lister og store objekter Tall og strings er immutable (de kan ikke endres), så når man modifiserer slike variabler opprettes det nye objekter. "Endringer" av slike variabler inni en funksjon vil derfor ikke synes utenfor Lister, dictionaries, egendefinerte objekter og det meste annet er mutable, og endringer av slike variabler inni en funksjon vil endre det originale objektet

Funksjoner Fallgruve: Bruker du et variabelnavn på venstre side av et likhetstegn inni en funksjon vil variabelen opprettes dersom den ikke allerede finnes – selv om det finnes en global variabel med samme navn! Trenger du å bruke en global variabel x på den måten, må du skrive global x øverst i metoden

Lists Som array i Java 0-indekserte Kan inneholde hva som helst Opprette tom liste: list = [] Opprette utfylt liste: list = [ a, b, c,...] Endre element: list [ index ] = element Hente element: list [ index ] Finne lengde: len( list ) Koble på en annen liste: listA.extend( listB )

Lists Legge til et element bakerst: list.append( element ) Legge til et element på en bestemt plass (ineffektivt): list.insert( index, element ) Lese og fjerne element bakerst: lst.pop() Lese og fjerne element på en bestemt plass (ineffektivt): list.pop( index ) Finne indeksen til et bestemt element (ineffektivt): list.index( element ) Fjerne et bestemt element (ineffektivt): list.remove( element )

for-løkker og iterasjon Vi kan ikke lage for-løkker i Java/C-stil Vi kan kun iterere over lister, dvs. gå gjennom alle elementer i en liste Syntaks: for element in list : Løkken vil kjøre like mange ganger som det er elementer i listen, og hver gang vil element ha verdien til tilsvarende element i listen for e in [0, 42, "hei", [1, 2, 3]]: print e

for-løkker og iterasjon Hvis vi ønsker en "vanlig" for -løkke, kan vi bruke range() til å lage en liste med heltall Tre utgaver: range( end ) [0, 1, 2,..., end - 1] range( start, end ) [ start, start + 1,..., end - 1] range( start, end, step ) [ start, start + step,..., start + x * step ] slutter på den siste verdien som er mindre enn end, eller siste verdi som er større enn end hvis step er negativ

for-løkker og iterasjon Iterasjon over elementene i en liste gjør man altså slik: list = [1, 5, 2, 8, 9] for e in list: print e Du kan da ikke finne indeksene ut fra elementene! Iterasjon over indeksene gjør man slik: list = [1, 5, 2, 8, 9] for i in range(len(list)): print i, ":", list[i] Bruk xrange for bedre ytelse (unngår å faktisk lage selve listen, men kan bare brukes i løkker)

continue, break og else continue hopper til neste iterasjon av den innerste for - eller while -løkka break avbryter den innerste for - eller while - løkka Man kan plassere en else -blokk etter en for - eller while -løkke Den vil bli utført dersom løkka avsluttes på naturlig måte, men den vil ikke bli utført dersom løkka avsluttes med break

Dictionaries Brukes for å knytte nøkler til verdier Kan ses på som et array der indeksene kan være hva som helst Implementert som hashmaps Består egentlig av et array. Ut fra nøkkelen beregnes plasseringen i arrayet.

Dictionaries Opprette tomt dictionary: dict = {} Opprette utfylt dictionary: dict = { key1 : value1, key2 : value2,...} Lagring av verdi: dict [ key ] = value Henting av verdi: dict [ key ] (vil krasje om key ikke finnes) Sjekke om nøkkel finnes: dict.has_key( key ) Iterere gjennom verdier: for v in dict.values(): Iterere gjennom nøkler: for k in dict.keys(): eller bare for k in dict :

Tuples En slags list som ikke kan endres etter at det er opprettet Kjekt for å returnere mer enn én verdi fra en funksjon def minAndMax(list): min = list[0] max = list[0] for x in list: if x max: max = x return (min, max)

Strings Rammes inn med " eller ' (ingen forskjell) Tegn kan escapes på samme måte som i Java ( \", \', \n, \t osv.) Strings er immutable, så alle "endringer" oppretter i virkeligheten en ny string

Bruke array som stack bruk append( element ) for å pushe på stacken (legger element til på slutten) bruk pop() for å poppe fra stacken (fjerner og returnerer elementet på slutten)

Bruke array som queue pop(0) fjerner det første elementet Men dette er ineffektivt, fordi alle de andre elementene må flyttes ett hakk frem

Listebehandling Sortere stigende: list.sort() – bruk dette gjerne til testing, men ikke bruk det i praksisøvingene! Reversere: list.reverse() Hente ut en delliste: list [ start : end ] end-elementet blir ikke med list [: end ] tilsvarer list [0 : end ] list [ start :] tilsvarer list [ start : len( list )] list [ i : i + 1] lager en liste som bare består av element i

Listebehandling Hvis man bruker negative tall i [:] -notasjonen angir man da antall elementer fra slutten av lista a [- x : - y ] gir fra og med x te siste element til, men ikke med, y ende siste element Disse kan godt blandes, f.eks. som a [ x : - x ], som gir hele lista minus de x første og de x siste

Mergesort def msort(L): if len(L) < 2: return L left = msort(L[: len(L) / 2]) right = msort(L[len(L) / 2 :]) return merge(left, right) def merge(a, b): r = [] while a and b: if a[0] < b[0]: r.append(a.pop(0)) else: r.append(b.pop(0)) r.extend(a) r.extend(b) return r

Listebehandling Elegant generering av lister: list = [ listElement for element in list if condition ] Tilsvarende kode: resultingList = [] for element in list : if condition : resultingList.append( resultingElement ) Eksempel: def squareRoots(list): return [sqrt(x) for x in list if x >= 0]

Quicksort Fancy quicksort-implementasjon som utnytter dette (hentet fra Wikipedia): def qsort(L): if L == []: return [] return \ qsort([x for x in L[1:] if x =L[0]]) Velger første element som pivotelement og genererer en liste med alle tallene som er mindre og en med alle tallene som er større Kjører qsort på de to listene og kombinerer

Klasser class classname : variable1 = startValue1 variable2 = startValue2... def methodA (self, arg,...)... def methodB (self, arg,...)... Variablene trenger ikke å listes opp på forhånd (men det er lurt å gjøre det!) Vi kommer til å bruke klasser kun for å lagre data, ikke for å gjøre fancy objektorientering

Klasser Python sitt svar på this er self self må listes som første parameter i metoder self må alltid brukes når man skal ha tak i objektvariabler Constructoren heter alltid __init__ (to understreker på hver side)

Eksempelklasse Hentet fra rammeverket til øving 1 - "På sporet av sprengstoff": class Kubbe: vekt = None neste = None def __init__(self, vekt): self.vekt = vekt self.neste = None

Eksempelklasse Tilsvarende klasse i Java: public class Kubbe { int vekt; Kubbe neste; public Kubbe(int vekt) { this.vekt = vekt; this.neste = null; } }

Ressurser – Pythons hjemmeside – Magnus Lie Hetland sin Python-tutorial generelt, og spesielt and-Computer-Science/6-046JFall- 2005/LectureNotes/index.htm – Open CourseWare fra MIT, med videoopptak av Leiserson som foreleser. Sitat algdat-studenten som tipset oss: "*MYYYYE* bedre enn øvingsforelesningene!"