Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

i:SEE Conceptual Learning DA
Demens - Test.
I.
15 Notater og markeringer i teksten
Teknologi i klasserommet
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
ADVERB.
Astrofysikk & Strålingslovene
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
IS-102 Klassedefinisjoner
Intro Datalingvistikk i IT – språk, logikk, psykologi Jan Tore Lønning.
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Bokpresentasjon Oslo.
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
Månedsbrev Smørblomst
Mandag 8. November Powerpoint..
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
INF 295 forelesning 14 - kap 8 Disjunkt mengde ADT Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 9a Søketrær Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 4 Algoritmeanalyse Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Kvalitative og kvantitative metoder
AI - Kunstig Intelligens
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
Notes ved UiO Steinar Skogheim
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Siste forelesning er i morgen!
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utskrift av presentasjonen:

Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring? Noen eksempler gjennom tidene Hvor er vi nå, hva bringer fremtiden? Spinn-off produkter Maskin læring er et AI område fordi: Marius sier det er det, vel. Så dessåmeg!

Maskin Læring "Find a bug in a program, and fix it, and the program will work today. Show the program how to find and fix a bug, and the program will work forever." Oliver G. Selfridge

Noen forskjellige innfallsvinkler til maskinlæring Automatiske beregningsprosedyrer Beslutnings-tre Generiske algoritmer og induktive logiske prosedyrer (ILP) Maskinlæring må kunne simulere menneskets forstand Herb Simon gav oss denne definisjonen til maskinlæring: ”Å lære betyr forandringer i systemet som tilpasser seg selv på den måten at de får systemet til å gjøre oppgaven trukket fra den samme populasjonen mer effektivt neste gang.” Forutse fremtiden Typer maskinlæring Overvåket læring: Clustering (klaser): Reinforcement learning (forsterkningslære:

Hva er den beste typen? Å lære en funksjon: 3 Hovedaspekter Uttalelse: fra bokstaver til lyder. Lese håndskrevne bokstaver: finne en funksjon som benytter en samling piksler og omgjør til bokstaver. Finne en diagnose: analysere prøver fra pasient, finne riktig diagnose. 3 Hovedaspekter

3 Hovedaspekter - Siden dette har skjedd før er det mest naturlig å tippe (basert på en eller flere tidligere hendelser) at hun kjører.

3 Hovedaspekter - Siden hun har gått 5 av 7 ganger i dette tilfelle er det mest sannsynlig at hun vil gå.

3 Hovedaspekter Denne er ikke lett! Her er det ikke et opplagt riktig svar og man har følgende opplysninger å gå ut fra: Hun kommer til å gå fordi det regner i dag og den eneste andre gangen det regnet gikk hun. Hun kommer til å kjøre fordi hun alltid har kjørt på mandager. Hun kommer til å gå fordi hun bare kjører hvis hun har formelle klær eller hvis temperaturen er over 90 eller under 20.

Læreprosess innen maskinlæring:

Beslutningstre Beslutningstre er en mye brukt maskinlærings-algoritme Sorterer noder i en trestruktur Nodene representerer attributter Verdiene bestemmer hvilken forgrening De ytterste bladene på treet vil inneholde klassifiseringsdata

Læringsalgoritmen Flere ulike algoritmer for å bygge ett beslutningstre. Den grunnleggende algoritmen heter ID3.