Dag Wiese Schartum, AFIN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighetsprinsippet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Registrerte personers rettigheter
Offentlighetsprinsippet
Dag Wiese Schartum, AFIN
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Offentlighetsprinsippet
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, AFIN Hvilken informasjon kan du kreve innsyn i - og hvordan kan det skje? - noen hovedpunkter Dag Wiese Schartum, AFIN

Noen utgangspunkter Innsynsrettighetene er sterkest innenfor det offentlige fordi det her gjelder et offentlighetsprinsipp Vikige lover som gir innsynsrett Grunnloven § 100 femte ledd: ”Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.” Offenlighetsloven (innsyn for alle) Personopplysningsloven (innsyn for alle og for registrerte personer) Forvaltningsloven (innsyn for parter i forvaltningssaker) Miljøinformasjonsloven (innsyn for alle i miljøinformasjon) Kommuneloven (innsyn for alle i sakslister og adgang for alle til møter) Innsynsrett overfor private eksisterer innen spesifikt angitte områder; viktigst er innsynet etter personopplysningsloven

Nærmere om innsynsrett etter personopplysningsloven (§ 18) Alle har rett til å vite hvilke typer behandling av personopplysninger som skjer i offentlige og private virksomheter (kan også være hos personer) Alle har rett til å få bestemte opplysninger som beskriver hvorledes personopplysninger blir behandlet Alle har rett til å spørre om det blir behandlet opplysninger om dem, og i tilfellet få innsyn i opplysninger om egen person Gjelder enkelte unntak, se § 23.

Nærmere om innsynsrett etter offentlighetsloven Forvaltningens saksdokumenter er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov. Enhver kan hos vedkommende forvaltningsorgan kreve å få gjøre seg kjent med det offentlige innholdet av dokumenter i en bestemt sak. Det samme gjelder journal og lignende register og møtekart til folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner. (Plikt til å føre journal, jf arkivloven med forskrifter) Dokument “logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring.” Må være: 1) utferdiget av et forvaltningsorgan, eller 2) kommet inn til eller lagt frem for et slikt organ. Taushetsplikt “aktiv”, “passiv” Opplysningsplikt Taushetsrett (meroffentlighet)

eForvaltningsforskriften - utvalgte elementer med spesiell relevans ift innsyn mv Gir regler for hvilke rettigheter folk har til å kommunisere elektronisk med forvaltningsorganer Folk må følge de fremgangsmåter som forvaltningsorganet har angitt Dersom det ikke er angitt noen spesiell fremgangsmåte, kan for eksempel generell epostadresse eller SMS-nummer benyttes Dersom henvendelsen krever saksbehandling, skal forvaltningsorganet straks sende bekreftelse på at henvendelsen er mottatt Forvaltningen skal gi beskjed om feil adressat og andre feil Krav om innsyn i opplysninger eller dokumenter i en sak kan sendes forvaltningsorganet ved bruk av elektronisk kommunikasjon Dersom det kreves kan det gis innsyn i elektronisk arkiv Risiko for uberettiget innsyn må være forebygget på tilfredsstillende måte

Opplegg for den siste, praktiske delen av seminaret To og to skal sammen kreve innsyn Innsynsbegjæringen skal sendes via nettet Dere kan velge om dere vil kreve innsyn etter offentlighetsloven (se http://www.offentlighet.no/) eller personopplysningslovens bestemmelse om generelt innsyn (se http://www.saftonline.no/krev_innsyn/) Dette skjer i IT-seksjonens kursrom i 3 etasje