Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Advertisements

Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Offentlighetsprinsippet
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om innsyn og åpenhet
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forvaltningspolitikk og IKT-politikk; to sider av samme sak? Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Offentlighetsprinsippet
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Ad. oppsummering av FINF4001
DRI2020 Lovgivning og rettslig informasjonssøking Introduksjon
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Offentlighetsprinsippet
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighetsprinsippet
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN

Kommunikasjonspolitikk som virkemiddel Legger vekt på kommunikasjon: ” gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller flere parter”, og står i kontrast til informasjon: ” ensidig formidling av et budskap” Gjelder statlige forvaltningsorganer (ikke kommunene) Ikke håndbok, men retningsgivende Kommunikasjonspolitikk framheves som ett av flere virkemidler som står til rådighet for staten: – Rettslige – Økonomiske – Organisatoriske – Teknologiske – Pedagogiske (kommunikasjon, opplæring mv) Virkemiddelbruken må ses i sammenheng; rettslige virkemidler (som lovgivning) er i praksis helt avhengig av alle andre virkemidler

” ensidig formidling av et budskap”Forutsetter kommunikasjon Overordnet: Grunnloven § 100, femte ledd (jf offentlighetsprinsippet) Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til personvern og af andre tungtveiende Grunde. (Jf også publicatio legis prinsippet) Kommunikasjonspolitikken gjelder ulike sider ved statlig virksomhet, herunder lovgivning mv; men er uten spesiell vekt på lovgivning.

Brukerundersøkelser mv Om klart språk i Digitaliseringsprogrammet (avsnitt 5.4) Digitale selvbetjeningsløsningene må være forståelige og enkle å bruke. Mål at statlige nettløsninger skal ha et klart og forståelig språk. Lov- og forskriftstekst er ofte vanskelig tilgjengelig og bør bli mer forståelige. Lover som er spesielt viktige for innbyggerne skal identifiseres, og det skal vurderes hvordan regelverket kan bli mer forståelig. Skal vurderes hvordan språkarbeidet kan bli en naturlig del av arbeidet med nye lover og forskrifter.

Åpenhetsprinsippet Åpen, tilgjengelig, lyttende og imøtekommende stat som viser innbyggerne respekt Korrekt, godt og klart språk som kan forstås av alle Legge til rette for en åpen og opplyst samfunnsdebatt God dialog med mediene og sikre innsyn i statens virksomhet. Mediene har viktig demokratisk rolle Medvirkningsprinsippet Gi berørte innbyggere mulighet til å fremme sine forslag og synspunkter. Aktivt involvere innbyggerne i politikkutforming, herunder gjennom hele livssyklusen av ordninger og tjenester. Skape gode arenaer for medvirkning og involvering ved aktivt å dele informasjon og bruke relevante kanaler og virkemidler. Alternative kanaler og møteplasser for å kompensere for manglende tilgang til digitale kanaler og manglende digital kompetanse. Gi tilbakemelding om den endelige beslutningen til de som har gitt innspill. Anledning til å delta på offentlige høringer og tilstrekkelig tid til å svare.

Aktivprinsippet Til enhver tid gjøre aktuell informasjon tilgjengelig, uten krav om innsyn. Aktiv informasjon og kommunikasjon om innbyggernes rettigheter, plikter og muligheter. Aktivt sørge for at informasjon deles, innenfor gjeldende regler om opphavsrett og personvern mv. Aktivt viderebruke informasjon fra andre statlige og private virksomheter. Aktivt ta i bruk de mest effektive kommunikasjonskanalene. Sørge for at innbyggerne har tilgang til informasjon om planer og aktiviteter i virksomhetene. Helhetsprinsippet Statlige virksomheter skal samordne sin informasjon og informasjonsvirksomhet med andre relevante statlige, kommunale og private virksomheter, slik at informasjonen fremstår helhetlig for mottakeren. Linjeprinsippet Ansvaret for informasjon og kommunikasjon følger saksansvaret. Informasjon og kommunikasjon må vurderes på lik linje med andre typer virkemidler, Herunder i kombinasjon med andre virkemidler, jf første bildet av denne presentasjonen.

Krav til språk i lover og forskrifter Veilederen ”Lovlig språk” (Finn-Erik Vinje, 1995) er utilgjengelig på nettet og i praksis trolig ute av bruk Regelverkshåndboken (Difi 2007) henviser stort sett til annet materiale om språk Noe konkret veiledning i Lovteknikkheftet kap. 6, særlig vedrørende: Korte setninger Konsekvent begrepsbruk – også mellom lover Klart avgrenset meningsinnhold – legaldefinisjoner Unngå overflødige sondringer Forsiktig med fremmedord og faguttrykk Unngå kansellistil Regler for spesialtegn Kjønnsnøytralt språk Veiledning i bruk av konkrete enkeltord