Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene
Innføring i teorien om personverninteressene
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Personvern Rune V. Bråthen.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og internasjonal regulering av personvern + noe om læringsmålene.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Personvern Personvernteorier, definisjoner og hovedregler
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde Dag Wiese Schartum, AFIN

Personopplysningslovens formål (1) En innledende presisering: “Formål” er relevant på to måter når pol skal forstås: Lovens formål og Formålet med hver behandling av personopplysninger I denne forelesningen er det kun lovens formål som omhandles Formålet med loven angir hva lovgiver har ønsket å oppnå med loven: “Formålet med denne loven er å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger.” (§ 1 første ledd) Sier m.a.o. at loven ikke er ment å beskytte alt personvern! Jf personopplysningsvern

Personvern - personopplysningsvern Integritet Autonomi Private sfærer + eksempel på krenkelse informasjon Det samles inn personopplysninger uten rettslig grunnlag kommunikasjon Epost med personopplysninger havner på avveie geografisk Gransking av privat hjem, jf fvl § 15 kroppslig Helseundersøkelser av offentlig ansatte psykisk Prestasjonsmåling, lokaliseringsteknologi Loven er ikke gitt for å beskytte krenkelser av personvern i “fysisk”/“direkte” forstand. Det må skje informasjonsbehandling for at lovens formål skal være aktuelt. Selve kroppssjekken på flyplasser, plikten til å slipper feieren inn, og gjennomføring av praktisk-psykologisk prøve ved ansettelse, faller for eksempel utenfor formålet med loven Men skjer det opptak/registrering og dermed generering av personopplysninger fra kropps- sjekker, feierbesøk, psykologiske prøver mv, er vi innenfor det formålet beskriver

Personopplysningslovens formål (2) Loven skal bidra til at personopplysninger blir behandlet i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, herunder behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på personopplysninger. (§ 1 annet ledd) Men oppregningen er kun eksemplifisering Jf rettspraksis og personvernteori Pol skal være i samsvar med EUs personverndirektiv. I formålet for direktivet står det bl.a.: Medlemsstatene skal ikke innskrenke eller forby fri utveksling av person- opplysninger mellom medlemsstater med begrunnelse i det vern som er fastsatt i nr. 1. Dette må også innfortolkes i den norske loven; dvs loven kan ikke fortolkes slik at den innskrenker flyt av personopplysninger mellom EØS-landene Betydningen av formålet: Formålet er retningsgivende for fortolkning: dvs loven må fortolkes på måter som er lojale mot formålet

“Personopplysning” Person- opplysning Opplysning - humant materiale Er eksempel på legaldefinisjon. Jeg gjennomgår de viktigste her. Lær alle! Opplysning - humant materiale Fysisk person - jf juridiske personer - jf enkeltmannsbedrifter -unntak for visse kredittopplysninger Fakta - opplysninger Person- opplysning Identifikasjon - en bestemt person må kunne identifiseres Alle “rimelige” hjelpemidler Nok med mulig tilknytning Sikker tilknytning til person Loven skiller ikke mellom opplysningstype og -verdi, men dette skillet kan være nyttig Sensitive personopplysninger: slike som er listet opp i § 2 nr 8.

“Personopplysning” - noens personlige forhold, jf taushetsplikt Fvl § 13: Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller ... Pol § 2, a: Personopplysning: opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson Særlig rettslig grunnlag (§ 9) Konsesjons- plikt (§ 33) Sensitive opplysninger Andre taushets- pliktige opplys- ninger "Åpne" Noens personlige forhold (taushetsplikt) Innsyn

“Behandling” “Behandling av personopplysninger” Alle operasjoner som kan utføres på PO (innsamling, bearbeiding, lagring, videresendelse osv) En serie av slike operasjoner = “behandlinger” Ofte naturlig å sette likhetstegn mellom “en behandling” og “ et system” “Behandling av personopplysninger” Helt eller delvis elektronisk behandling Manuell behandling i “personregister” Det spiller ingen rolle hvilket uttrykk person- opplysningene har / hva slags medium som anvendes (skrift, lyd, bilde mv) Manuell behandling av opplysninger som skal inn i et “personregister”

Definisjoner av de viktigste aktørene i loven “Registrert: den som en personopplysning kan knyttes til” Er den som skal vernes og som har rettigheter etter loven Er alltid en fysisk person “Behandlingsansvarlig: den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes” Kan være en fysisk person eller en virksomhet Er den de fleste plikter i loven er knyttet til “Databehandler: den som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige” er alltid en ekstern person eller virksomhet

Saklig virkeområde (hva gjelder loven for?) Loven gjelder for a) behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler, og b) annen behandling av personopplysninger når disse inngår eller skal inngå i et personregister. Viktige unntak: 1) 2) 3) 1) Behandling for rent personlige eller andre private formål 2) Vesentlige unntak for å beskytte ytringsfrihet mv, se § 7 3) Behandling av personopplysninger i rettspleien, jf pof § 1-3

Stedlig virkeområde (hvor gjelder loven?) Loven gjelder for behandlingsansvarlige som er etablert i Norge Hva vil det si å være “etablert”? Dersom behandlingsansvarlige ikke er etablert i Norge, men i et annet EØS-land, gjelder vedkommende lands lov (selv om behandlingen skjer i Norge) Loven gjelder også for behandlingsansvarlige som er etablert i stater utenfor EØS-området dersom den behandlingsansvarlige benytter hjelpemidler i Norge 1. Utøvelse av aktivitet, og 2. gjennom fast organisatorisk infrastruktur, og 3. over ubestemt tidsrom