Methodological challenges in the study of young minority pupils' writing development Ingebjørg Tonne Oslo University College, Faculty of Education and.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konstruktivistisk veiledning
Advertisements

R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
What city is known as the City of Bridges? Hvilken by er kjent for sine mange broer? A.Uniontown B.Indiana C.Pittsburgh D.Johnstown.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Jesus i Hebreerbrevet Seminar for lekforkynnere. Kjedelige prekener.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms,
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
© GT/SAPP/USIT University of Oslo, Norway Cerebrum By Bård H.M. Jakobsen.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Lesing Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
fra nachspiel ide til eksport vare
VERB REGELMESSIGE UREGELMESSIGE PRESENS WALK(S) PRETERITUM WALKED
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Menyramma i hypersystemet; Piler for navigasjon, navigasjonskart(Øye), søke på tekst, søk på struktur, legge inn/vise private notat/merknader, video,
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Figure 1: A very wide figure that spans two columns
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
Stouffer’s Stars March 19, 2018
LO2 – Understand Computer Software
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
What are the Chances CSCOPE Unit 08 Lesson 02.
A sentence is a complete thought.
Advising Freshmen in the Second Semester
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
(You can delete these instructions before sharing with students.)
Types of Sentences.
Utskrift av presentasjonen:

Methodological challenges in the study of young minority pupils' writing development Ingebjørg Tonne Oslo University College, Faculty of Education and International studies

My project – written literacy In my project I study minority pupils’ written literacy development. The project is part of a larger project in which the library is seen as a place of great potential for enhancing literacy and inclusive education.

Cooperation across professions – selection of literature The teacher and the librarian together guide the pupils in selecting suitable reading, mostly fiction literature, but also other types of genres.

Details of the study The group under study is a Norwegian 4th grade class of pupils with varied language backgrounds.

Details … A small study, one class of approx 25 pupils No test group available – the other classes on the same level at that school also partly participate in the content of the project

Texts For my project, texts are and will be collected and studied throughout the period ( ). The texts will be check for development with regard to choice of words, spelling, syntax, text grammar and genre repertoire (mastery of genres).

Text examples Non-fiction Fiction

KATT AV ABDI [1] [CAT by ABDI] [1] UTSENE De har fire bein en hale et hode to ører to øyne en mun og en nese. vor den bor. De kan ha eier og bo i hus eler vere vildyr. Den spiser fisk mus ful og katemat. De fleste liker å klatre i trær. Noen liker og gå tur. Noen kan hope høyt. [Looks They have four legs one tail one head two ears two eyes one mouth and one nose. where it lives. They can have owner and live in house or bea wilanimals. It eats fish mice bird and catfod. Most of them like to climb trees. Some like to go for a walk. Some can jum high.] [1][1] The name is changed

Skjønnlitterære sjangrer - Fortellinger uten plott

Bakventskolen [backwards-school] (written by minority language pupil) Det var en gang en jente som het Avre. Alle kom naken til skolen. Når vi spiser så spiser vi smågodt. Alle barna kommer om natta. Vi kler normmale klær ute og inne kler vi dress. Når vi låner bøker fra biblioteket så tegner vi boka isteden og lese. Når vi kommer hjem så er det morgen. [Once upon a time there was a girl called Avre. Everybody came naked to school. When we eat we eat sweets. All the children come in the night time. We dress up in normmal clothes outside and inside we dress in [out-door clothing]. When we borrow books from the library then we draw book instead and read. When we come home then it is morning.]

Bakventland [backwards-land] FORFATER Soria [autor Soria] Det var en gang ei jente som flyta til bakventland. Hun het Henriete. Forige uke fikk hun en sekk som hun vile ha på rygg men moren henes sa ”nei vi er i bakventland sa hun. Så gikk Henriete til skolen. Alle guttene hadde på jente klær og alle jentene hadd på gutte klær. Så rang kirkeklokka og alle gikk in. Så spurte henriete læreren vorfor er du naken så sa læreren ”MOSDITLA” va sa henriete men læreren hørte ingenting. Henriete så at alle skrev med lakris og pinner. Skole dagen var gøy du fikk ikke låv å rydde bare rote og vi lærte ingen verdens ting I bakventland.

Interesting issues of investigation? look for a correspondence between each pupil’s eagerness to read literature (as reported by the teacher), with his or her rapidity in the development of writing. see whether there is a difference in the speed of the development in their narrative texts vs. their non- fiction/argumentative texts. look for a difference in the impact of the extended reading experiences of these pupils that may be revealed between the native speakers of Norwegian and the minority language pupils

Questions How can my study of written literacy development be designed such that it yields interesting and valid data and analyses? What are important conditions for validity in this specific context?