Konfigurering og forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Litt mer om PRIMTALL.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Samhandling med St. Olavs Hospital
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
FUNNKe Teknisk.
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Status for Adresseregisteret
Adressering av meldinger
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hovedsamarbeidskommune
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elektronisk meldingsutveksling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Overvåking Feilhåndtering
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Utskrift av presentasjonen:

Konfigurering og forvaltning Meldingsutveksling

Agenda Introduksjon Enkel konfigurasjon Tjenestebasert adressering Forvaltning meldingslogg og konsoll Forvaltning drift Avansert funksjonalitet i konsollet Feilsøking Rapporter 2012-07-12

Mål for kurset Ha kunnskap om hvordan man setter opp kom.parter og avtaler Ha kunnskap om forvaltning og drift av eLink 2012-07-12

Hva er meldingsutveksling? Kan sammenlignes med e-post Transport over et eget sikkert nett, Norsk Helsenett. PLO og sykehus PLO og NAV PLO og LAB/Røntgen PLO og fastleger PLO og apotek Strukturert innhold definert fra sentralt hold (KITH) Leverandøruavhengig, sendes/mottas i alle fagsystem. 2012-07-12

Meldingsflyt Gerica <–> Gerica/Legekontor/Sykehus… Kommune 1 Kommune 2/Lege/Sykehus EbXML konvolutt Forespørsel Har P. Hansen vært pasient hos deg? KITH Melding KITH Melding eLink Norsk Helsenett MHS TransportKvittering TransportKvittering EbXML konvolutt App. Kvittering Melding sendt EbXML konvolutt

Verktøyene Gerica Pro Gerica Drift eLink konsoll Shedule task Meldingslogg Gerica Drift eLink konsoll Shedule task 2012-05-16

Enkel konfigurering 2012-07-12

Digitale sertifikater Publikumsrettede Virksomhetsrettede

Private Key (p12) Passordbeskyttet Public Key (cer) Offentlig tilgjengelig

Kryptering og signering Kryptering gjør meldingen uleselig for uvedkommende Signering sikrer riktig avsender, ingen kan gi seg ut for å være deg

Hvordan skille på sertifikatene ? Krypteringssertifikat = Key Encipherment

Signeringssertifikat = Non Repuduation Se sertifikat 2012-05-16

System eier (kommunen selv) NAVN ID (HER-ID) Email (NHN epostadresse) Sertifikater og passord Her id: Ved registrering i Adresseregisteret, blir den enkelte virksomhet og dens egne kommunikasjonsparter (avsendere/mottakere) knyttet til en unik identifikator som kalles HER-id. HER-id brukes til å identifisere avsendere og mottakere av alle elektroniske meldinger med pasientinformasjon. 2012-05-16

Kom.part – hva må vi vite om den ? Navn ID og type (HER) NHN Adresse De offentlige Sertifikatene (uten passord) 2012-05-16

CPA/Avtale En CPA er en avtale mellom to parter som beskriver hvordan de driver elektronisk samhandling seg i mellom. CPA kan beskrive én eller flere tjenester (her meldingstyper). CPA beskriver hvilke sikkerhetsrutiner som skal benyttes i kommunikasjonen (her sertifikater) e og motta en epikrise. 2012-05-16

Avtale Hva må partene være enige om? Hvilke meldingstyper (KITH standarder) som skal sendes Krypteringsmetode og utveksle dette i forkant DES (gammel usikker krypteringsmetode utviklet ca 1970) Sertifikater (PKI) 2012-05-16

Legg til Avtale (CPA) i konsollet 2012-07-12

Støttede meldinger i Avtale (CPA) 2012-07-12

Systemeier + Kom.part = Avtale 2012-07-12

Konfigurering i drift 2012-05-16

Verktøyene Gerica Pro Gerica Drift Gerica Drift eLink konsoll Meldingslogg eLink konsoll Shedule task 2012-05-16

Sikkerhet 2012-05-16 Kriterie 4 Tilgang til systemeier/tjeneste Tilgang til meldingstype Kriterie 2 Tilgang til bruker Kriterie 1 Tilgang til eLink 2012-05-16

Tilgang til eLink 2012-05-16

Tilgang til meldingstype 2012-05-16

Tilgang til systemeier/tjeneste 2012-07-12

Send i Pro 2012-07-12

Motta melding i Pro 2012-07-12

Tjenestebasert adressering 2012-07-12

Hva er tjenestebasert adressering? Korrekt adressering er viktig for å sikre at informasjonen kommer frem til riktig mottaker. Tjenestebasert adressering er en måte å adressere kommunikasjonsparter basert på tjenesten som ytes. Sikker måte å definere kommunikasjonsparter på Tjenestetilbudet mer stabilt enn intern organisering i kommune/helseforetak. Tjenestebasert adressering er en standardisert måte å navngi kommunikasjonsparter på definert i NHN. Lik registreringsmetodikk for like typer virksomheter vil bidra til lik adressering i hele landet For eksempel vil sykehus som samhandler med mange kommuner ikke ha behov for å kjenne intern organisering til den enkelte kommune

Krav til kommunen Pleie- og omsorgssystemene skal ha tilrettelagt for å kunne styre tilgang basert på tjenesteadressene Alle kommuner skal opprette minimum 3 tjenestebaserte kommunikasjonsparter (nivå 2 ): • Sykepleietjeneste, pleie- og omsorg (KP02) • Legetjeneste, pleie- og omsorg (KP01) • Saksbehandler pleie, omsorg, rehab (KD0501) Tjenestebasert adressering åpner for at EPJ-systemene kan tilrettelegge for tilgangskontroll basert på mottakeradressen. 2012-05-16

2012-07-12

NHN Adresserregisteret https://register.nhn.no/Ar 2012-07-12

2012-07-12

2012-07-12

Integrasjon mot NHN Adresseregisteret 2012-07-12

2012-07-12

Oversikt over alle kom.parter 2012-07-12

Kommunens tjenester 2012-07-12

Hvordan vises dette i Pro? 2012-07-12

Standard avsender 2012-07-12

Forvaltning - konsollet

Daglig forvaltning - Krav til elektronisk meldingsutveksling Virksomheten skal utarbeide prosedyrer for overvåking av meldingstrafikk. Prosedyrene skal sikre at virksomheten har definert hvem som har ansvar for å overvåke meldingstrafikken, og at vedkommende har fått nødvendig opplæring. Krav 7: Virksomheten skal ha tilgjengelig tilstrekkelig kompetanse for feilsøking. Virksomheten skal gjøre samhandlingsparter kjent med hvem som kan kontaktes i forbindelse med feilsøking. Virksomheten skal sørge for at vedkommendes kontaktinformasjon er kjent for samhandlingsparter. Krav 8: Virksomheten skal i prosedyrer definere hvordan avvik, for eksempel manglende eller negative kvitteringsmeldinger, skal følges opp. Prosedyrene skal beskrive hvordan samhandlingsparten skal varsles via telefon, faks og / eller e-post.

for brukerne hvor de skal henvende seg ved behov for brukerstøtte. Krav 9: Virksomheten skal sørge for brukerstøtte for meldingsutveksling, og skal påse at det er klart for brukerne hvor de skal henvende seg ved behov for brukerstøtte. Krav 10: Virksomheten skal ha klargjort hvordan henvendelser til brukerstøtte skal følges opp, herunder hendelser som krever involvering av flere virksomheter / samhandlingsparter. Hvem som har ansvaret for oppfølgning av henvendelsene skal være tydelig presisert. Vi kommer til å få krav fra sykehusene på meldinger om innlagt og utskrivingsklare pasienter på tilnærmet 24/7 oppetid/tilgjengelighet. 2012-07-12

Roller Ulike roller: Teknisk overvåking – serverer/prosesser/linjer Meldingsovervåking – meldingstrafikken Meldingsflyt – ulike step i meldingssendig og mottak Oppdage feil i sending og mottak Starte feilsøking og eller varsle de som skal feilsøke Bruk/rutine oppfølging Følge opp at rutiner for behandling av meldinger inn (frister) Følge opp at svar på forespørsler (melding ut) kommer innen frist Følge opp at kvitteringer kommer på melding ut. 2012-07-12

Identifiserer meldingstype Meldingsflyt inn Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica 2012-07-12

Meldingsflyt ut Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker 2012-07-12

Meldingsflyten / Inngående meldinger 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Lese inn melding Roller: IT-avdelingen Verktøy: scheduled task Rutiner: IT avdelingen har varsling Begrep: Scheduled task – oppsett av automatiske jobber Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Feilsituasjon: Feil ved henting av vedlegg Hvem kontaktes: IT avdelingen Mulig årsak: Scheduled task har stoppet, evt sjekke feilmelding på denne 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Dekrypterer melding Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig / IT avd Verktøy : eLink Console / Meldingslogg Begrep: Virksomhetssertifikater Kom.part Systemeier Standard/krav National standard på sertifikatene – kjøpes på buypass 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Feilmelding: Dekryptering feilet Hvem kontaktes: kommunikasjonspart/Systemansvarlig Mulig årsak: Sertifikatene som er brukt for kryptering tilsvarer ikke de sertifikatene som vi prøver å dekryptere med. Feilen kommer normalt fra kommunikasjonspart. De har ikke brukt vårt offentlige serifikat (eller korrekt versjon) for å kryptere meldingen. Meldinger fra andre kommunikasjonsparter komme inn feilfritt. OBS! Feilen kan også være vår, hvis vi i konsollet på systemeier ikke har koblet til korrekt privat sertifikatfil (da vil sannsynligvis alle meldinger inn feile) 2012-05-16

Identifisere meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Identifisere meldingstype Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig Verktøy : eLink Console Begrep: Meldingstyper (installert i Gerica eLink) CPA - Avtale Standard/krav eLink må støtte meldingstypene 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Feilmelding: Identifisering av meldingstypet feilet Hvem kontaktes: systemansvarlig/kommunikasjonspart Mulig årsak: Motta meldingstype som ikke er lagt til under «supported message». Den skal være med og systemansvarlig legger den til i konsollet Meldingstypen skal ikke mottas fra kom.part. Kontakter kom.part 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Kontrollerer innhold Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig Verktøy : eLink Console Begrep: Validering Standard/krav Sjekker om filene som kommer inn validerer mot KITH skjema 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Feilmelding: Kontrollering feilet Hvem kontaktes: kommunikasjonspart Mulig årsak: Meldingen inneholder ikke påkrevd informasjon Kontakte kom.part Kan evt laste ned fila og sjekke mot http://trubadur.kith.no for å gi mer informasjon Mangler eller feilaktig referanse til valideringsfila (feilen er intern) 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Tilgjengelig i Gerica Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig Verktøy : Drift Standard/krav Tilgangsstyring 2012-05-16

Identifiserer meldingstype Leser inn melding Dekrypterer melding Identifiserer meldingstype Kontrollerer innhold Tilgjengelig i Gerica Feilmelding: Lagring i vertssystemet feilet Hvem kontaktes: Systemansvarlig Mulig årsak: Ikke tilgang til: Bruker - 0- bruker 2012-05-16

Utgående meldinger 2012-05-16

Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Henter melding fra Gerica Forutsatt at meldingen(e) er opprettet og ligger klar til sending fra Gerica Pro Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig/IT-avdeling Verktøy : Drift Standard/krav 2012-05-16

Hvem kontaktes: Systemansvarlig/IT avdelingen Mulig årsak: Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Feilsituasjon: Meldingene vises i Gerica Pro med status «klar for sending» Hvem kontaktes: Systemansvarlig/IT avdelingen Mulig årsak: Scheduled task har stoppet, evt sjekke feilmelding på denne Avtalen (CPA) er inaktiv 2012-05-16

Kryptere melding Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Kryptere melding Roller: Systemansvarlig Verktøy : eLink Console Standard/krav Kommunikasjonsprtens offentlige virksomhetssertifikat (PKI) Avtale (CPA) Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task 2012-05-16

Feilmelding: Kryptering feilet Hvem kontakte: IT/Systemansvarlig Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Feilmelding: Kryptering feilet Hvem kontakte: IT/Systemansvarlig Mulig årsak: Ligger sertifikatet på stien som er registrert i konsollet? 2012-05-16

Sender melding Gerica Pro eLink Console Scheduled task Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Sender melding Gerica Pro eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig Verktøy : eLink Console Standard/krav Avtale (CPA) Com-Part (adresser og HER-ID) 2012-05-16

Feilmelding: Sending feilet Hvem kontakte: IT Mulig årsak: Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Feilmelding: Sending feilet Hvem kontakte: IT Mulig årsak: Er kommunikasjon til NHN tilgjengelig? Hindres trafikk i brannmur Er edi-adressen (mail-adressen) til kom-part korrekt 2012-05-16

Melding hos mottaker Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Melding hos mottaker Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Systemansvarlig Verktøy : Konsoll Begreper: Transportkvittering Standard/krav ebXML standard krav fra KITH 2012-05-16

Feilindikasjon: Transportkvittering mangler Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Feilindikasjon: Transportkvittering mangler Hvem kontakte: Kommunikasjonspart Mulig årsak: Problemer hos kommunikasjonspart Vises feil edi adresse her? 2012-05-16

Melding levert til mottakers fagsystem Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Melding levert til mottakers fagsystem Gerica Pro Gerica Drift eLink Console Scheduled task Roller: Sluttbruker Verktøy : Gerica Pro Begrep: Applikasjonskvittering 2012-05-16

Feilmelding: Mottatt negativ applikasjonskvittering Henter melding fra Gerica Krypterer melding Sender melding Melding hos mottaker Melding behandlet av mottaker Feilmelding: Mottatt negativ applikasjonskvittering Hvem kontaktes: Kommunikasjonspart Mulig årsak: Dette skal stå beskrevet i kvitteringen. Kvitteringen vises i selve meldingen hos sluttbruker 2012-05-16

Forvaltning verktøyene 2012-05-16

Forvaltning – teknisk - overvåking 2012-05-16

Administrasjon per CPA 2012-07-12

2012-07-12

2012-07-12

2012-07-12

Forvaltning – drift - overvåkning 2012-05-16

Forvaltning – Pro- overvåkning 2012-07-12

Avansert konfigurasjon 2012-05-16

Avansert funksjonalitet i konsollet 2012-07-12

Basis meldinger Navn Navn meldingsmodulen Versjon Apprec Applikasjonskvittering 1.1 Dialog_avvik Avviksmelding 1.0 Dialog_foresporsel Forespørsel Dialog_notat (utgått og bør ikke brukes) Notat Dialog_svar Svar på forespørsel 2012-07-12

Kommunikasjons mot fastlege Navn Navn meldingsmodulen Versjon LOG_DOD Orientering om død 1.5 MEDISINSKEOPPLYSNINGER Medisinske opplysninger ORIENTERING_OM_TJENESTETILBUD Orientering om tjenestetilbud HELSEOPPLYSNINGER_LEGE Helseopplysninger til lege EPJ_EKSTRAKT Legemiddelopplysninger 1.4 1.6 2012-07-12

Kommunikasjon mot sykehus - PLO Navn eLink Console Navn meldingsmodulen Versjon INNLEGGELSESRAPPORT Innleggelsesrapport 1.5 LOG_AVMELDING Avmelding Utskrivningsklar pasient LOG_INNLAGT Melding Innlagt Pasient LOG_UTSKREVET Melding om utskrevet pasient LOG_UTSKRIVNINGSKLAR Melding utskrivingsklar pasient UTSKRIVNINGSRAPPORT Utskrivningsrapport HELSEOPPL_SOKNAD Helseopplysninger ved søknad 1.6 HELSEOPPL Helseopplysninger 2012-07-12

Kommunikasjon mot sykehus - Henvisning Navn Navn meldingsmodulen Versjon Henvisning 1.0 1.1 2012-07-12

Kommunikasjon mot sykehus -Epikrise Navn Navn meldingsmodulen Versjon Epikrise 1.0 1.1 1.2 2012-07-12

Kommunikasjon mot sykehus - Labsvar Navn Navn meldingsmodulen Versjon SVARRAPPORT Svarrapport 1.2 1.3 2012-07-12

NAV Navn Navn meldingsmodulen Versjon Innrapportering_trekk 1.0 Innrapportering_trekk_retur Innrapportering trekk retur 2012-07-12

Legg til enkeltvis støttede meldinger 2012-07-12

Legge til flere 2012-07-12

Rapporter 2012-07-12

Rapporter 2012-07-12

2012-07-12

2012-07-12