Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konstruktivistisk veiledning
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Jesus i Hebreerbrevet Seminar for lekforkynnere. Kjedelige prekener.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Lesing Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
VERB REGELMESSIGE UREGELMESSIGE PRESENS WALK(S) PRETERITUM WALKED
Hvorfor IKT? 1.Samfunn og kultur 2.Kommunikasjon og globalisering 3.Kunnskap og læring.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
LO2 – Understand Computer Software
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Transferring Education Benefits
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Love Generously is one of our church values. John Wesley wrote these words 250 years ago, as part of his vision statement for the church: Do all.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Types of Sentences.
Prompt: Do you believe that culture contributes or detracts from an individual’s success? Write five sentences in which you state your opinion. Support.
Utskrift av presentasjonen:

Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser

Gitte Holten Ingerslev - DPU  I find it helpful to visualize a little scene: on a darkened stage I see figures of the author and the reader, with the book between them. Throughout the centuries, it becomes apparent, usually either the book or the author has received major illumination. Louise M. Rosenblatt: the Reader, the Text, the Poem, 1978/1994 (p.1)

Gitte Holten Ingerslev - DPU If a reader has responded positively to a literary work, he has been able to put elements of the work together so they act out his own lifestyle. (…) In reading, the text serves as the external reality that the reader meets any object outside himself. Norman N. Holland: 5 Readers Reading, 1975 p ) Interpretation is a problem because human beings live in time. The person who reads a text is never the person who wrote it – even if they are the same person Robert Scholes: Protocols of Reading, 1989 (p.50) We usually recognize artificial narrative thanks to the “paratext” – that is, the external messages that surround a text. Umberto Eco: Six walks in the fictional woods, 1994 (p. 120)

Gitte Holten Ingerslev - DPU Didaktikeren/Forskeren Meningsfylt blir altså litteraturundervisningen når den gir mulighet til å prøve ut noe, få grep om noe, finne fotfeste i tilværelsen (…) Det er derfor det blir så viktig å skape et ”rom” for teksten (…) Det kan være et tematisk “rom” (en forståelig og relevant kunnskapskontekst) eller et socialt “rom” (en følelsesmessig trygghet I genre, arbeidsformer og forhold til andre) Jon Smidt: Seks lesere på skolen, 1989 (p.243) And to the extent that we are teaching reading, we are ideally teaching the activity, not the product – process rather than result. That is, our primary aim should be to help students learn how to experience literature, not to provide them with information about what it means. Peter Rabinowitz: What Readers Do When They Read/ What Authors Do When They Write, 1997

Gitte Holten Ingerslev - DPU Litteraturundervisningens opgave er at åbne forskellige kanaler og associationsbaner. - Kanalen til det individuelle subjekt - Et socialt tolkningsfællesskab med andre læsere - Iagttagelse af mønstre og træk i teksten - Konteksten som teksten læses i Lars-Göran Malmgren: Åtta läsare på mellanstadiet, 1997 (p. 215) Kulturmødet – en historie fra det virkelige liv