Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Effektiv prosjektplanlegging
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
BankID i Vital Forsikring ASA
Sommervikar i Blend.
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Optimal produkttilgjengelighet I
Velkommen til SMB-dagen 2004!
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Anleggsinnehavers sjekkpunkt Ark 1 av 4 JANEIMå utføres innen Merknader Lokalitetsklassifisering 1. Er det utført en lokalitetsklassifisering (ihht til.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-Møbel.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Sluttrapport NCEI Lean: Lean forbedringsarbeid i klynge
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Ikke kortreist, men fortreist
Hovedprosjekt ved HiO våren 2011 Kjetil Hårtveit, s
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
Firmapresentasjon.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Hærens ILS System HILSS
Malverk intern produktopplæring
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
BYGGEVAREINDUSTRIEN ERFARING FRA PILOTBEDRIFT
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
1 Konkurransekraft gjennom stabile og effektive løsninger for virtuelt produktutviklingssamarbeid Innovasjon i nettverk - Mobilt kunnskapsarbeid - Fleksible.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
PLOG en forskningsaktivitet i BiN, P2005 Produksjon og LOGistikk i nettverk Fokus: Parallelle produksjonsnettverk Integrerte verdikjeder.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
HMS i Petroleumsnæringen
Industrial Management 1 Verdikjedeanalyser for norsk gassvirksomhet (VENOGA) Helhetlig driftsstrategi ved liberalisering av gassmarkedet i EUROPA Forskningsrådets.
Hva er gevinsten av dette?
Gruppeundervisning /
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
JM Hansen Installasjon AutomasjonMaritim Kommunikasjon til vegg:
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Utskrift av presentasjonen:

Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe? Heidi C. Dreyer NTNU/SINTEF P2005-konferansen 9.-10. februar 2006

En verdikjede er...

Dagens verdikjede: Eksempel VVS/VA Info. flyt Vare flyt

Poeng Relativ liten grad av integrering, informasjonsutveksling og ”automatikk” i logistikkprosessene mellom aktørene i verdikjeden Verdikjeden i 2006 er fremdeles fylt av statiske enkeltprodukter vi som industri og enkeltkunder kjøper …men det er en klar dreining mot å tenke helhetlig og integrert logistikk, automatikk og helhetlige produkter, teknologimuligheter og samarbeid

Hva kjennetegner de beste? Lydhør overfor kundene Skreddersydde produkter Produktkonsept og utvidede produkter Logistikk som enabler Fokus på verdikjede, leveranser, tid, automatikk og omstillingsevne Innovativ bruk av informasjon og informasjonsteknologi

Kundelydhør (I) Masseprodusert skreddersøm Produkt til akseptabel kostnad/pris

Kundelydhør (II) Utvidet produkt - overvåkning av lufttrykk

Logistikk som enabler DELLS DIREKTE MODELL: Handler direkte med produsenten - ingen mellomledd Ingen lager - bygger PC på bestilling Online service og brukerstøtte

Fokus på verdikjeden (I) SELLING POINT SELLING POINT 1 SELLING POINT 2 SELLING POINT 3 Helhetlig kjøkkenløsning, tilpasset kundens ønsker, kjøkkenets utforming, sikkerhetskrav, etc. Med håndverkere og installasjon Standard komponenter fra anerkjente, gjerne internasjonale leverandører Ingen innsikt Ikke koordinert Fragmentert A customer wants to order complementary products but the selling point cannot provide them. Composition of product pack can be made but the selling point only distributes a part of it. Then, the customer must manage everything, contacting several selling points.

Fokus på verdikjeden (II) SELLING POINT Kunden kjøper hele kjøkkenløsningen og får oppgitt en leveringsdato Salgspunkter håndterer hele leveranse prosessen for kunden Produktpakken: Helhetlig oppfølging Koordinering Samarbeid

Informasjon og informasjonsteknologi Finne noe egnet

Hva vil fremtiden bringe?

Konkurranse, konkurranse og atter... Industri og næringsliv må være i stand til å levere under disse rammebetingelsene!!! HVORDAN???

Vinnerstrategier Utvikle og levere ”utvidede produkter” – service relaterte produkter Innovative, markedstilpassede og dynamiske forretningsmodeller – evne til å finne sin konkurransesterke rolle i verdiskapningsprosessen Automatisere fysiske og administrative prosesser Informasjon, reaksjonsevne og styring

Miele Rudolf Miele: Aftenposten 2004 Miele-produktene må i fremtiden bygge på ny teknologi Service tilbyr vi den dagen vårt servicekontor kan ringe hjem til deg og forteller at det er en feil i oppvaskmaskinen Om ikke lenger kan oppvaskmaskinen og hvitevarene være online. Siste versjon av software kan da lastes ned over nettet. Design av løsning etter kundens ønsker Mulighet til utbytting av komponenter Regelmessig vedlikehold Rask service Enkel retur av produktet Intelligente funksjoner som letter både kundens bruk og leverandørens service Slike nye forretningsmodeller kan gi kunden bedre service til lavere totalkostnad, og leverandøren forbedret konkurransekraft gjennom fornøyde kunder!

Samarbeid gjennom virtuelle bedrifter GORAS -totalleverandør til: Hotell og restauranter Sportssenter Kontorbygg Privatboliger GORAS utfører: Design Prosjektstyring Produksjon og installasjon Vedlikehold VESTPLANT FORDELER: Økt salg for alle Større marked Kan spesialisere Company Profile Who are we? GORAS is a group of more than 20 German companies combining their expertise and offering turnkey solutions from one single source. GORAS provides leading edge technology and top design to benefit customers who set a high value on lifestyle and on first-class achievements. GORAS companies supply world famous brands and are world leaders in their specialised fields. The GORAS group employs more than 1000 staff working at the forefront of technology and interior design.

Verdikjede - automatikk - styring Fra betjening til avvikshåndtering Infoprosessering Info- utveksling Styrings- signal Kasse Pakking Produksjon Lager Lager Lager

Total oversikt over verdikjeden Styrepult med sanntidsinformasjon Customer 3 241 ORDER SPEED ( cars / hour ) Customer 1 Product A Customer 2 AVERAGE 50 100 150 200 250 300 350 400 Product A Product B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon LEAD TIME ( In days ) 7 , 59 4 2 14 16 12 10 8 6 Product A Informasjon om egen produksjonskapasitet Ledetid fra leverandør Denne går av seg selv og viser vår tilnærming til styrepult for en verdikjede. Alle skal vite farten i salget og behov, lagernivå etc. Product A Product B Product C Production plan Produced so far Time consumed Week horizon Lager Bearbeiding Lager Montasje Transport Lager Transport Kunde

Hva betyr dette for logistikken? Planlegge og koordinere – felles leveranser Synkronisere produktutviklingen for hele produktets levetid Rask produksjon av skreddersydde løsning Dynamiske konsolideringsmodeller IKT løsninger og portaler der kunden selv eller i samarbeid med selger spesifiserer funksjonsbehov hvor alle aktørene er oppkoblet for bestilling/forsyning, prognoser og planer, produktutvikling, etc. Visualisering og styring Innovativt og effektivt service- og vedlikeholdsapparat som understøtter forretningsmodellene og logistikken