MLearning – erfaringer og fremtidsutsikter Aleksander Dye NKI Fjernundervisningen REN 10 Desember 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Advertisements

JUDITH MOLKA-DANIELSEN NETTVERKSMØTE, ÅLESUND MAI 2011 Exploring the possibilities for learning and patient based communication.
Everyone Print Kalle Snarheim.
MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
The Trondheim Toll Ring System
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Hjelp, vi har algdat! En liten kickstart på TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Åsmund Eldhuset.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 Summing up the Ipod conference Important issues and challenges for Colleges and Universities Morten Flate Paulsen NKI Nettstudier Professor of Online.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Datakom høsten Datakommunikasjon høsten 2002 Forelesning nr 8, mandag 7. oktober TCP flytkontroll.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
fra nachspiel ide til eksport vare
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
Internasjonalt samarbeid over hjemme PC The Virtual Classroom for Social Work in Europe Presentasjon på konferanse for prosjektledere i NUV, Oslo, April.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Using nursery rhymes and songs
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
Getting to Genuine Collaboration
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Advising Freshmen in the Second Semester
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Introduction to Computers and Technology
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
BY: LAURYN PETTYJOHN AND Paige gerry
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Utskrift av presentasjonen:

mLearning – erfaringer og fremtidsutsikter Aleksander Dye NKI Fjernundervisningen REN 10 Desember 2002

NKI Fjernundervisningen  Hvert år har vi ca aktive studenter  124 studier og 441 kurs ( )  Ca. 60 studier og ca. 380 kurs på Internet

Utviklingen av kurs for PDA  Da vi valgte det første kurset var det Lærer i fjernundervisning da Torstein Rekkedal er lærer i dette kurset.  Neste kurs ble Specialization Program in International Online Education, SPICE spice/hovedside.html spice/hovedside.html

Kurs siden på en vanlig PC

Kursene slik de er på en PDA med MS Reader

Egen erfaring  Hvem var med i forskningen?  Bjørn-Egil Solstad  Joe Aloka K'Odingo  Aleksander Dye  Fordi jeg jobber i NKI ble jeg spurt om å presentere resultatet av undersøkelsen på vegne av gruppen.

Hva er mLearing?  Følgende sitater er hentet fra: “The future of learning: From eLearning to mLearning” (Keegan, 2002):  “The ability to receive learning anytime, anywhere and on any device” (Thomas Chabra & Jessica Figueiredo Empowering Technologies, Inc., 2001).  “The point at which mobile computing and eLearning intersect to produce an anytime, anywhere learning experience” (Paul Harris: Goin’ Mobile, 2001).  “mLearning – it’s eLearning through mobile computational devices: Palms, Windows CE machines, even your digital cell phone” (Clark Quinn, Director of Cognitive Systems-KnowledgePlanet, 2001).

Hva er mLearing?  Blant annet med utgangspunkt i disse definisjonene kom vi frem til følgende definisjon på mLearning: mLearning is the ability to study anytime, anywhere using a mobile device.

Hvem deltok i undersøkelsen?  Dr. Clark Quinn Executive Director, OtterSurf Labs  Dr. Desmond Keegan Professor, International Distance and Online Education, NKI Distance Education, Norway  Dr. Georg Ströhlein WAP Developer, Fern Universität in Hagen, Germany  Dr. Heikki KynäslahtiResearcher, University of Helsinki, Finland  Dr. Helmut Fritsch Professor, Fern Universität in Hagen, Germany  Dr. Morten Flate PaulsenDirector of Development, NKI Internet College, Norway  Dr. Paul G. Shotsberger Associate Professor in the department of Mathematics and Statistics, Univ. Of North Carolina at Wilmington, USA  Sandi BarberLearning Innovation Consultant, Technology & Curriculum Innovation, The Northern Alberta Institute of Technology, Canada  Johan Lundin Ph.D student - Mobile Competence Development for Nomads, University of Gothenburg, Sweden  Rune Haugen Founder, Mobilelearning Ltd., Norway  Tommy Strandvall Ph.D student, Faculty of Education, Åbo Akademi Univerity, Finland  Torstein Rekkedal Director of Reserach and Development, NKI Distance Education, Norway  Tove KristiansenProject Leader, Intermedia, University of Oslo, Norway  Kristian FolkmanProject manager, Research and Educational Network (REN)

Spørsmålene 1. Which technologies (both existent and non- existent) and / or factors do you think will have the biggest impact on the adaptation of mLearning? 2. Which properties of the mobile device do you think will have the biggest impact on how fast mLearning is adapted? 3. How will mLearning change the work situation of a student? 4. How will mLearning change the work situation of a teacher?

Konklusjon fra spm. 1  Basert på det respondentene svarte føler vi at den viktigste teknologien som har påvirkning på hvor fort mLearning kan bli en realitet er trådløs dataoverføring og at kostnadene involvert er på et minimum

Which technologies (both existent and non-existent) and / or factors do you think will have the biggest impact on the adaptation of mLearning?  High bandwidth wireless data transfer 21  Communications cost 19  3G mobile telephones (devices) and PDA:s with integrated communication technology. 18  Wireless internet access 18  Durable power source 13  Common understanding of learning as a lifelong continuous activity 11  Access to learning material anytime anywhere 10  Voice input (converted to text) and recognition 10  We take technology in use if we think that it will help us to fulfill these intentions (1- convenience/rationality, 2- expediency and 3- immediacy) 10  Content must be in place 9

Konklusjon fra spm. 2  Muligheten til å benytte Internet er av respondentene sett på som “et must”, dette samt brukervennligheten på enheten som benyttes

Which properties of the mobile device do you think will have the biggest impact on how fast mLearning is adapted?  Internet access 27  The user friendliness 22  Compatibility PC - PDA 18  PDAs ability to read standard web pages 15  The connection speed 15  Interactivity 12  The connection cost of mobile services 12  Wireless connectivity 12  Better screens 9  Screen size 8

Konklusjon fra spm. 3  mLearning kan gi studenter mer fleksibilitet og muligheten til å når som helst og hvor som helst.  mLearning krever mye motivasjon hos studenten

How will mLearning change the work situation of a student?  Increased flexibility 31  Learning will take place in other environments 23  Higher demand on the students and their motivation 22  More just-in-time learning 18  Students will develop new ways of studying 16  Easier communication with teacher and fellow students 15  Student’s have to plan their time and take control over their own learning 14  Studying on the move 14  Learning adapted to users needs 11  It will make continuous learning come true 9

Konklusjon fra spm. 4  mLearning gir økt fleksibilitet og muligheten til å undervise hvor som helst og når som helst Dette kan til og med være i reelle situasjoner hvor studentene kan ”tjene” på å studere i omgivelser hvor de kan ta i bruk det de lærer.

How will mLearning change the work situation of a teacher?  Increased flexibility 29  Classrooms can be extended to the real world 19  More rapid answers to the students’ questions will be demanded 19  No clear separation of work and value time 18  Traveling teachers may work on the move 14  Teachers will not be able to escape the students 13  Place will become both more and less important 12  Teachers need to learn how to make use of the mobile devices and how to produce content for mLearning and mobile devices 12  Focus on one-to-one training 10  Less time off from work 9

mLearning – erfaringer og fremtidsutsikter Takk for at dere hørte på, jeg håper at dere hadde nytte av det jeg hadde å vise. Ta gjerne kontakt på: Presentasjonen er tilgjengelig på: For mer informasjon se: