BabelBank barnevern Avstemming i Agresso av personsensitive utbetalinger fra barnevernet/Familia Informasjon og opplæring mandag 16. desember 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Nedlasting av Java Java bruker du til bl.a. å logge deg inn i nettbanken. Åpne Internett og skriv, java.com i adressefeltet, klikk Enter. Klikk på Free.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Varetelling i PCKasse. Det finnes tre måter å telle på i PCKasse.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
3. Feilkonto.
AutoPay - helautomatisert betalingsformidling
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Microsoft Dynamics AX Alle versjoner av SuperOffice og AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Forsiden til som du møter førstwww.pssi.no.
VELKOMMEN TIL WEBINAR Visma bankavstemming og autopay DATO:
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Søknad om utstyrsmidler for grupper. Finn ”verktøykassa til gruppa Klikk på ”søknad om midler” Du får opp bilde for innlegging av brukernavn og passord.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Gerica på ny plattform Oppdatert
Nytt HR-system  Info lederforum
Noen nyheter i Public360 etter ny Servicepack – SP5.
Gå til ditt dokument som ligger under arbeid (dokumentet har da status R for reservert) og klikk på fanen Rettigheter. Velg deretter Ny rettighet.
Gå inn på denne internettadressen:
Byggesak Trinn for trinn.
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
Opplæring: Digital Diktering
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Business Alle versjoner av SuperOffice og Visma Business ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som.
Intelle Synkronisering SuperOffice CRM Visma Global Alle versjoner av SuperOffice og Visma Global ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger.
SuperOffice CRM Visma Business
Hurtigreferanse for Lync 2013 KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Microsoft CRM Visma Business
Overvåking Feilhåndtering
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
November 2015 AF/SSD FS og studentbetaling ved UiO Rutinen for semesteravgift og privatistgebyr Avdeling for fagstøtte / Seksjon for studieadministrative.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Brukermanual Min Idrett
Digital innsending av pass via nettbank
Utskrift av presentasjonen:

BabelBank barnevern Avstemming i Agresso av personsensitive utbetalinger fra barnevernet/Familia Informasjon og opplæring mandag 16. desember 2013

Bakgrunnsinformasjon Oslo kommune benytter Agresso for bankavstemming. Ved utbetalinger fra Familia er navn på mottager taushetsbelagt informasjon. Kontoinformasjonsfil fra bank inneholder navn på mottager. Import av denne i Agresso medfører import av mottagers navn. Hva er BabelBank? BabelBank er en programvare levert av Visual Banking. BabelBank skal ved å kombinere avregningsretur og kontoinformasjon fra bank, erstatte navn på mottaker i kontoinformasjonsfilen med egenreferansen fra Familia. Kontoen kan da avstemmes i Agresso uten at mottagers navn importeres. Mål: Utbetalingene skal kunne avstemmes i Agresso uten brudd på kommunens regler for behandling av sensitive personopplysninger. Andel poster som avstemmes automatisk i Agresso skal økes vesentlig.

Skisse filflyt Familia DNB Connect Agresso BabelBank Regnskapsfil for avstemming Utbetalingsfil DNB Connect Agresso Modifisert kontoinformasjonsfil for avstemming BabelBank Avregningsretur Neste foil forklarer ytterligere hvem som gjør hva i filflyten, og hva som er nye vs eksisterende oppgaver/rutiner. Kontoinformasjonsfil

Skisse filflyt Familia DNB Connect Agresso BabelBank Utføres av barnevernet (som i dag) Overføres av barnevernet (som i dag) Familia Regnskapsfil for avstemming Utbetalingsfil DNB Connect Agresso Regnskap avstemmer i Agresso (som i dag) Modifisert kontoinformasjonsfil for avstemming BabelBank NY RUTINE for regnskap knyttet til å bestille/hente filer i nettbanken (Connect) BabelBank kjøres automatisk. Gir en modifisert kontoinformasjonsfil som legges på Agressos importområde Avregningsretur Endringer i rutiner/oppgaver markert med rødt Kontoinformasjonsfil

En kort beskrivelse av elementene DNB Nettbank Sikker: Fjerne avregningsreturer som allerede ligger til henting Bestille avregningsretur for korrekt periode/divisjon Bestille kontoinformasjonsfil for korrekt periode/divisjon Hente avregningsretur og kontoinformasjonsfil BabelBank: Babelbank starter automatisk og slår sammen de to filene til en modifisert bankavstemmingsfil Filen flyttes automatisk til Agressos importområde Det sjekkes automatisk hvert kvarter om filer er lastet ned fra DNB Agresso: Lese inn kontoutskrift og avstemme som før

OBS! Et par viktige detaljer.. Regnskap får altså ny prosedyre for å hente kontoinformasjonsfilen som skal leses inn i Agresso. Endringen gjelder kun avstemming av utbetalingene fra Familia. Brukeren må logge inn i nettbank via «DNB Nettbank sikker».

Filer fjernes ved å benytte Filoverføring – Hent filer manuelt 1 Filer fjernes ved å benytte Filoverføring – Hent filer manuelt 1. Fjerne alle gamle avregningsreturer (nytt) 1 2 Legg merke til divisjon (BXXBARNEV) og filtypen avregningsretur. Klikk på ikonet til høyre, og velg deretter Avbryt. Filer fjernes fra hente-valget.

Tips: Hvis du ikke får fjernet filene selv Ring DNB Kundeservice Tlf 22483200 Oppgi din bruker-ID Be om å få «fjernet alle avregningsreturer som ligger til henting på divisjon BXXBARNEV»

Filer bestilles under Filoverføring – Bestill filer – fane Bankavstemming 2. Bestille bankavstemmingsfil (nytt) Velg divisjon BXXBARNEV, ønsket periode (måned), konto og trykk Bestill filer. Obs: det kan ta 1-2 minutter før filen er klar til henting.

Obs: det kan ta 1-2 minutter før filen er klar til henting. Filer bestilles under Filoverføring – Bestille filer – fane Avregningsretur 3. Bestille avregningsretur (nytt) Velg divisjon BXXBARNEV, ønsket periode (måned) og trykk Bestill filer. Obs: det kan ta 1-2 minutter før filen er klar til henting.

Filer hentes under Filoverføring – Hent filer 4 Filer hentes under Filoverføring – Hent filer 4. Hente filer, totalt 2 stk (nytt) Det skal ligge 1 kontoinformasjonsfil og 1 avregningsretur til henting, divisjon BXXBARNEV. Velg filene, og klikk Hent. Filene vil da hentes ned fra nettbanken.

Når filene er hentet i nettbanken, starter en prosess som er usynlig for brukeren Når filene hentes i nettbanken, legges de på Oslo kommunes server Et script leter etter filer på serveren ca. hvert kvarter Når scriptet finner begge filene, startes programmet Babelbank automatisk Babelbank kombinerer de to filene og produserer en modifisert kontoinformasjonsfil (tar 1-2 minutter) Den modifiserte filen flyttes så automatisk til Agressos importområde. Filnavn: FirmanavnDatoKlokkeBVBANK.dat, for eksempel 59201312110905.dat Prosessen tar totalt ca. ½ time Når den modifiserte filen har lagt seg på Agressos importområde, kan avstemming foretas som normalt

Avstemming i Agresso Ingen endring – dette kan dere!

Mulige feilsituasjoner – nettbank «Filoverføringen gikk feil (525)» Denne feilmeldingen vises under Hente filer når bruker forsøker å hente filer som er >30 dager gamle. Bruker har antakelig ikke fått fjernet gamle avregningsreturer. Se punkt 1, fjerne gamle avregningsreturer, eller kontakt DNB Kundeservice for bistand med å fjerne gamle filer. «Mangler tilgang til filsti. Kontroller filstier. Denne feilmeldingen kan vises under Hent filer hvis bruker faktisk mangler tilgang til området filene legges på hos Oslo kommune, eller hvis bruker ikke har logget på i nettbank via DNB Nettbank Sikker. Hvis begge over er ok, restart pc og forsøk på nytt. Hvis feilmeldingen fortsatt dukker opp, kontakt HEL v/ familiahjelp@hel.oslo.kommune.no, alt. Heidi Myklebust (91671657) eller Lene Sandal (480 73 522) Det ligger flere filer (mer enn 1 av hver type) til henting Bruker kan ha bestilt flere filer, ikke fått fjernet alle gamle filer. Bruker kan fjerne gamle filer, ref punkt 1, eller kontakte DNB Kundeservice for bistand med å fjerne gamle filer.

Mulige feilsituasjoner – øvrig Ikke-anonymiserte data leses inn i Agresso Bruker kan ha gjort feil ved bestilling av filer i nettbanken, og bestilt filer for ulike måneder. Kontakt Agresso brukerstøtte Modifisert kontoinformasjonsfil dukker ikke opp på Agresso’s importområde Her kan flere ting ha gått feil; f. eks kommunens script, BabelBank, eller flyttingen av den modifiserte kontoinformasjonsfilen Kontakt HEL v/ familiahjelp@hel.oslo.kommune.no, alt. Heidi Myklebust (91671657) eller Lene Sandal (480 73 522)

Tips: de vanskelige 1000-lappene Barnevernet utbetaler mange like summer, som kan bli stående åpne i Agresso etter avstemming, hvor navn på mottaker mangler fra Benytt nettbanken: Velg Betaling, Betalingsoversikt, Historikk Søk opp konto/dag Se detaljer Se «Egenref» = klientID

Tilganger Alle som skal utføre avstemming som beskrevet i dette dokumentet, trenger tilganger som følger: DNB Nettbank Sikker: Tilgang gis via PRK, kontakt lokal IKT/1.linje brukerstøtte. Nettbank sikker ligger i PRK-skjemaet under Tilgang til applikasjon > Sektor > DNB Nettbank sikker I DNB Nettbank: Tilgang til å ‘se’ barnevernskontoen for bydelen, og ‘hente’ filer på divisjonen til barneverntjenesten i bydelen Tilgang gis på ordinært DNB tilgangsskjema. Skjemaet sendes inn via BOKS til Agresso brukerstøtte

Dokumentasjon og brukerstøtte Dokumentasjon legges ut på http://helseetaten.oslo.kommune.no/fagsystemer/bastian/rutiner_og_veiledere/ inntill videre. Viktig informasjon vil bli sendt til en kontaktperson i hver bydel (oppdatert liste på samme side som over) Brukerstøttehenvendelser som ikke er beskrevet i dette dokumentet rettes til familiahjelp@hel.oslo.kommune.no inntill videre.