Materialadministrasjon SIF8076 Planlegging og drift at IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
BraWeb Bestilling.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Veiledning for firmakunder
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Gjenbruk – mer bruk – lengre bruk…
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Avdeling i Varberg, Sverige Partner med IBM
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Veiviser for utfylling av elektronisk innkjøpsanmodning
Bondelunsj for landbruksnæringen Ved Tore Jevnaker Rådgiver i Landbrukets HMS-tjeneste Røros
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
3 Jeg og mitt.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Kort om Smart sortert Nytt avfallshentesystem i Kristiansand kommune
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
1 17. mars 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 23 Materialadministrasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 2 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
WLAN meg her og WLAN meg der
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Regnskap og regnskapsrutiner
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Materialadministrasjon SIF8076 Planlegging og drift at IT-systemer Anders Christensen, IDI

Oversikt over utstyr  Hvor er utstyret på en gitt faktura?  Hvilket utstyr har vært reparert?  Hvilket utstyr har hvor lang levetid?  Hvor står alt utstyret?  Hva er på reparasjon/utlån?  Hvem er ansvarlig for hva?

Gitt en faktura Revisjon – hvordan er pengene brukt. 2. Dokumentasjon – vise at utstyret er en eget. Faktura Utstyr Revisor Økonomer Internktrl Tyveri Gjenbruk Garanti

Midler for oversikt  Nettverkskort – fra switch’er  Strekkodemerking – på bokser  Serienummer – på alle komponenter  Brennmerking – mot tyveri  Inventory – automatisk innsamlet  Databaser – manuelt oppdatert  Elektronisk – via brikker

Viktig å kunne svare på 1. Hva er typisk kostnad for ulike varianter av utstyr? 2. Hva er feilrate for utstyrstyper? 3. Hvilket utstyr kan gjenbrukes? 4. Hvor mye av utstyret er overkill? 5. Har vi nok lisenser (for få, for mange)

Levetidskostnader (TCO)  Innkjøpskost/levetid  Personellkostnader  Reservedeler  Overkapasitet  Brukt rekvisita  HW-oppgraderinger  SW-oppgraderinger  Nettverkskostnader  Tjenerkostnader  Strøm/kjøling  Opplæring  Egenadministrasjon  Ergonomiske kostn.  Arealkostnader

Eksempler på TCO  Typisk org: $7251 pr desktop pr år [Kauffman]  Høyeste: $ pr år (finansanlytikere og valutahandlere) [Kauffman]  NTNU NOK pr år (IDI)

Reservedelsstrategi + Kort TTR + Lavere transportkostnader – Lagerkostnader – Restlagre – Fall i pris/ytelse – Høyere forbruk JIT- innkjøp Minimale lagre Opprette og vedlikeholde et lager av alle relevante reservedeler.

Garantistrategi + Det er ”gratis” + Klare ansvarsforhold + Maskinen uten bindering + Teknisk standard – Må ”bevise” feilene – Standard reparasjonstid – Velger ikke reservedeler Kjøp utstyr som har lang garantitid med rask respons for alt utstyr

Lagerhold  Registrering av uttak  Kvitt deg med defekte deler  Minimaliser størrelsen på lageret  Evt legg gjenbrukbare deler på lager, men test dem først  Utnevn en eneveldig lagersjef

Avhending av utstyr  Det kan være dyrt å selge! • Garantiansvar • Fakturering • Annonsering  Datautstyr er spesialavfall • Husk at utstyret er merket! • Pris: 80 kr/kg (?)

Innkjøp – ta vare på 1. Kontakt med bruker 2. Tilbud (helst flere) 3. Bestilling – skriftlig 4. Ordrebekreftelse – med lev.dato 5. Fraktbrev ved levering 6. Pakkseddel med vareliste – sjekk! 7. Alle serienumre etc 8. Faktura 9. Listeskoder og betingelser

... og ikke glem... Merkantile momenter 1. Fraktutgifter 2. Gebyrer 3. Tollutgifter 4. Merverdiavgift (!) 5. Miljøavgift 6. Faktureringsgebyr 7. Ditt referansenr Tekniske momenter 1. Kabler 2. Batterier 3. Rekvisita 4. Distr.media 5. Dokumentasjon 6. Tomme media 7. Vedlikeholdsavtaler

Selgere og andre rare dyr...  Utnytter din iboende høflighet  Tåkelegger egne kostnader  Eksperter i å avslutte salg  Advarsel: leverandørkjeder  Er alltid villige til å selge  Faresignal: hyppig bytte av arb.giver

Modeller for PC-kjøp 1. Abonnere på det utstyret som en produsent kan levere (Dell, Compaq) 2. Kjøpe ferdigbygde PC-er med standard tredjepartskomponenter (Hatelco, Mips) 3. Kjøpe deler og bygge PC-ene selv 4. (Kjøpe en-og-en hos til enhver tid ”billigste” leverandør)

Tåkelegging av kostnader  Bundling av ekstra varer, så som kurs, support, opplæring, installasjon  Ekstragebyrer for f.eks transport  Med eller uten MVA?  Utdragning i tid?  ’Fiktive’ goder du aldri får benyttet  Sære betalingsordninger

Variantbegrensning Objektive brukerbehov Variasjon Utstyrsvarianter Subjektive brukerbehov Antall ulike systemer Kompetanse- behov Ombytt- barhet Reservedeler Skjult agenda? Varantbegrensning vs tilpassning?

To måter å få til variantbegrensning  Tvungen • Bruk pisken! • Planlegges i forkant • Funderes hos ledelsen • Må være klart for alle i org • Må håndheves!  Frivillig • Bruk gulrota • La dem selv betale • Annonser/lokk med de OK løsningene • Aksepter at ikke alle er med. • Hold statistikk

Reklamasjon  Avklar garanti på forhånd  Ha papirene i orden  Forlang skikkelig support  Ved innsending: ta vare på fraktbrev!  Ta tiden på dem  Ha oversikt over hva som er til rep  Klag ved systematiske typefeil