MyPack Hent der du handler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Nordiske logistikkløsninger
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Programvare fra Uni Pluss
TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Bestille bilder og fotoprodukter
Bring videre Bring videre er ett hovedprosjekt om mulighetenes marked for Bring Express Østfold. Vi har kartlagt interessante næringer og personlig intervju.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Å være første pan-europeiske returselskap til å: Skape konkurranse i markedet for en kostnadseffektiv implementering av WEE - direktivet Oppnå stordriftsfordeler.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
2005 – 57 leiligheter med ett nytt konsept i Norge 2009 – Frogner House Apartments ekspanderer 2011 – Storarta oppussing og økende antall adresser 2012.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Futurum Bergen 26 November 2009 MyPack. Land:Antall pakker: NO SE DK Sum: *) *) inkl pakker til norske Posten, eks returer.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
©2013 Physica Physica ER ET PRODUKT LEVERT AV ASPIT ©2013 Physica.
TR90 LTO 7. – 11. oktober ER DU KLAR? ordertr90.nuskin.com.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Kristine Helander Marketing Manager Internet Nordic
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Collection Request 1. Collection Request webbooking i utlandet Collection Request er en webbookingtjeneste for henting av pakker i utlandet Bestillinger.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
Er vi åpne for meråpne bibliotek
Markedsføringsloven - telemarketing.
FRI BRUK frem til 1. mai Gjelder ved kjøp av all in 1 med 12. mnd avtale før all in 1 inkluderer 500 ringeminutter, 500 SMS og 500 MB for kun.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Svensker i Norge - Kampanje.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Pakker I Microflex. Pakke Hva mener vi med en pakke? Abonnement (fungere som en serie) Kobling av enkeltforestillinger.
Gruppeundervisning /
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
1 Ruter As - Dialogkonferanse om betalingsløsninger og tilstøtende tjenester Tirsdag Enkle kundereiser Kontinuerlig innovasjon Realiseringsevne.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.
LINK MOBILITY LINK Mobility er den største tilbyderen av verdiøkende mobile tjenester i det nordiske markedet. LINK Mobility leverer komplette løsninger.
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Returmottak IMI Warehouse – Mottak av retur
Fakta om MobilePay   Etablert i Danmark i 2013 Lansert i Finland i 2014 Lansert i Norge i 2015 Nordens ledende mobilbetalingstjeneste med Tilstedeværelse.
Verktøy til kundeklubb
Utskrift av presentasjonen:

MyPack Hent der du handler Nå kan du sende pakker langt billigere enn med Posten! Nå kan du spare fraktutgifter på å benytte MyPack-løsningen fra Tollpost fremfor andre postløsninger. Tollpost Globe, som eies av Posten AB, tilbyr nå gunstige avtaler på den såkalte MyPack-løsningen. MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel - dvs både netthandel og postordre. MyPack gir deg rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Forsendelser som sendes med MyPack blir utlevert i butikker, b.l.a. ICA og RIMI. Hvorfor MyPack Utleveringssteder nær der folk bor Enkelt å hente – gode åpningstider Økt inntjening for distansehandel 2001.09 1

Hva er MyPack? Tollpost Globe’s produkt mot sluttbrukerne Utfordreren til Postens Servicepakke Mål 2009: 1 million pakker innenlands MyPack er allerede etablert i markedet Suksesskriterium nr. 1 er antall nye pakker i systemet For lavt volum innenlands Må sikre volum for å dekke kostnader til å opprettholde nettverket Forventninger fra eier

Hvorfor har vi utviklet MyPack? Forretningsmulighet markedet for distansehandel vokser Etterspørsel etter bedre og rimeligere logistikkløsninger fra våre kunder MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel (postordre + netthandel) MyPack tilbyr sine kunder i og utenfor Norge, rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Levering er et av de største hindrene for å handle på nettet fremfor i butikk. Men ved å tilby MyPack, gir du dine kunder mulighet til å hente der de handler. De kan med andre ord hente pakkene sine samtidig som de kjøper melk og brød. På den måten får dere en unik mulighet til å bli en del av kundens daglige rutiner, i stedet for at de må bli en del av deres. Det er på høy tid at posten får en utfordrer, ikke bare på pris, men også på tilgjengelighet. Forretningsmulighet –markedet for distansehandel vokser. I Norden vokste markedet med 18% i 2006 Ca. 3 000 000 millioner nordmenn har handlet på nett – en økning på 10% siste år. Etterspørsel etter logistikkløsninger fra våre kunder Enhetlige løsninger i Norden Ønske om konkurranse i markedet for levering til privatpersoner Et ben til å stå på for Tollpost Globe Økning i nettbruk - Ingen økning i privatpersoner som har bestilt varer eller tjenester over nett fra Q2 2007 til Q2 2008 Andel er fortsatt 63% Vekst i andel brukere - særlig for reiser Vekst i bestilling på nett for noen aldersgrupper

Satsningen på MyPack i Norden - antall utleveringssteder 1600 i Sverige 1200 i Finland 600 i Norge Danmark 2009 MyPack utleveringssteder (butikker) 1600 i Sverige 600 i Norge 1200 i Finland (september 2008) Danmark 2009 I Norge - plan om ytterligere ca 300 nye i løpet av 2009 Er en sterk utfordrer til Posten sin servicepakke MyPack har 600 utleveringssteder i Norge, 1600 i Sverige, 1200 i Finnland og etableringen i Danmark er i gang. I Norge har snart 1.000.000 mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted. Antall utleveringssteder i Norge vil også øke ytterligere, og produktet lanseres i markedet i 2009. Nettbutikker som har omsetning fra 1 million og oppover, kan øke sin inntjening vesentlig ved å inngå en MyPack avtale med Tollpost Globe.

Servicepartnere Ica Maxi = 20 Rimi = Ica Supermarked = Ica Nær = Snart har 1 000 000 mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted Avsluttende forhandlinger med en stor norsk dagligvarekjede Åpner ytterligere butikker fra ICA og Bunnpris utover våren

3 hovedelementer i MyPack tjenesten Utlevering av pakker fra butikk Håndtering av retur Sikker leveranse og returhåndtering ved bruk av Online håndterminaler Utlevering av pakker fra servicepartner med og uten betaling (oppkrav) Håndtering av retur - avhentet og kundeinnlevert. Retur av pakker til avsender (forhåndstrykte etiketter) Tilbakelevering av pakker til avsender som er uavhentet hos servicepartner – liggetid i butikk er 14 dager Sikker leveranse og returhåndtering ved hjelp av Online håndterminaler. (Løsningen er basert på bruk av en utplassert online håndterminal hos servicepartner.) Løsningen er like enkel som den er effektiv, og som krever minimalt med opplæringstid for brukeren. Leveringstid 2-6 dager, avhengig av sone Mulighet for kontant betaling ved henting (postoppkrav) SMS-varsling, e-post, brev Elektronisk kvittering på online håndeterminaler 14 dagers liggetid

Returløsninger Returetikett i pakken som forbruker henter hos Servicepartner Informasjon i pakken om at forbruker skal kontakte avsenders kundesenter for å bestille returetikett To alternative returløsninger rettet mot for forbruker: Returetikett i pakken som forbruker henter hos Servicepartner. Informasjon i pakken om at forbruker skal kontakte avsenders kundesenter for å bestille returetikett. Dersom kunden bruker TG 100% (med Posten som underleverandør) må det også være returetiketten til Posten Norge.

Produktforutsetninger Maks 20 kg. Maksimal lengde 1,2 m og/eller lengde + omkrets 2,4 m Krever avtale + EDI Avsender må være næringsdrivende Avsender må være fraktbetaler Kun 1 kolli per sending Merkes med egen strekkode etikett EDI overført sendingsinformasjon Taksering ut fra fraktberegningsvekt. Frakten beregnes etter fraktberegningsvekten, dvs. den høyeste vekten av reell vekt og volumvekt. SMS-varsling: SMS-meldingen sendes til mottakeren samme dag som pakken ankommer utleveringssted i det aktuelle landet. Pakken kan hentes umiddelbart. Sjåføren skanner gjennom alle pakker hver dag for kontroll. Skanning av pakker som har ligget f.eks 14 dager eller mer gir signal om at pakken skal i retur. Det samme gjelder innlevert retur. Prosessbeskrivelse retur fra partner til leverandør returmerking uavhentet, kunderetur m.m Avsender må være næringsdrivende Avsender må være fraktbetaler Kun 1 kolli per sending Merkes med egen strekkode etikett EDI overført sendingsinformasjon 2001.09

MyPack Norge – kunder Ellos La Redoute Jotex Klingel Komplett JULA TV SHOP Teknikmagasinet Gymgrossisten Ljudia Bakker Holland Helsport Fagbokforlaget +++++ Vi har Nordens og Norges største nett- og postordre aktører som kunder Flere store på vei inn i april og mai: Hallens/Cellbes og

Hvorfor velge MyPack?

Forbrukere vil foretrekke nettbutikker som tilbyr MyPack fordi de får: Flere alternative utleveringssteder innenfor samme postnummer Utleveringssteder med lengre åpningstider enn postkontorene Rask og effektiv utlevering Kan hente pakkene der de handler Forbrukere vil foretrekke nettbutikker som tilbyr MyPack fordi de får: • Flere alternative utleveringssteder innenfor samme postnummer • Utleveringssteder med lengre åpningstider enn postkontorene • Mulighet for henting på søndager gjennom Bunnpris Utleveringssteder nær der folk bor Enkelt å hente – hent der du handler - gode åpningstider MyPack har 600 utleveringssteder i Norge, 1600 i Sverige, 1200 i Finnland og etableringen i Danmark er i gang. I Norge har snart 1.000.000 mennesker hentet sin pakke hos et MyPack utleveringssted. Antall utleveringssteder i Norge vil også øke ytterligere, og produktet lanseres i markedet i 2009. Enkel SMS, e-post eller brev varsling

Fordeler for nettbutikkene/postordre Konkurransedyktige priser Færre returnerte varer, gjennom mer fleksibel avhenting for kundene Konkurranse i distribusjonsnettet generelt Bedre kvalitet og service til sluttkunden I tillegg til å gi kundene et bedre tilbud, vil nettbutikkene få flere fordeler ved å tilby MyPack: • Konkurransedyktige priser • Færre returnerte varer, gjennom mer fleksibel avhenting for kundene • Konkurranse i distribusjonsmarkedet generelt Hvorfor MyPack? Konkurransedyktige priser – økt inntjening for distansehandel Du sparer fraktutgifter. Nå kan du sende pakker langt billigere enn med Posten! Du sparer fraktutgifter på å benytte MyPack-løsningen fra Tollpost fremfor andre postløsninger. Tollpost Globe, som eies av Posten AB, tilbyr nå gunstige avtaler på den såkalte MyPack-løsningen. 2. Rask og sikker levering gir fornøyde kunder MyPack er en logistikkløsning laget for distansehandel - dvs både netthandel og postordre. MyPack gir deg rask og sikker distribusjon av forsendelser til privatpersoner i Norden. Leveringstid 2-6 dager, avhengig av sone Mulighet for kontant betaling ved henting (postoppkrav) SMS-varsling, e-post, brev Elektronisk kvittering på online håndeterminaler Forsendelser som sendes med MyPack blir utlevert i butikker, b.l.a. ICA og RIMI. 3. Færre returnerte varer - kort leveringstid gir mindre retur. Enkel prisstruktur, rask henting av retur og enkel varsling til forbruker forkorter hentetiden – gir mindre retur Mottakeren henter pakkene på utleveringssteder når han/hun har tid. Kunden blir varslet via SMS om at pakken er ankommet, og kan hente den umiddelbart etter at meldingen er mottatt. 14 dagers liggetid Nettbutikker som har omsetning fra 1 million og oppover, kan øke sin inntjening vesentlig ved å inngå en MyPack avtale med Tollpost Globe. Din bestilling fra ”leverandør” er nå ankommet og klar for henting. Ref. 183026. Vekt 1 kg. Sendingen kan hentes på ”servicepartner” fra tirsdag den 24.05.2009. Våre åpningstider er hverdager kl. 09-23.00. og lør/søn 09-22.00. Pakken må hentes innen 14 dager. SMS : 2001.09

Fordeler for servicepartnere Økt omsetning Muligheter til co-branding og synlighet i andre kanaler Blir et ”service-senter” i nabolaget

MyPack – Hent der du handler… Fokus på det som er relevant for sluttbrukerne, dvs hvor du kjøper og hvor du henter, derav konseptet: MyPack – hent der du handler Vi har et enkelt budskap som må dramatiseres for å få oppmerksomhet. Vi må i kommunisere på en overraskende og sjarmerende måte Vi må tørre å tenke utradisjonelt hva gjelder virkemidler og kanaler slik at vi får mest mulig oppmerksomhet. Vi må utnytte potensialet som ligger i god presseomtale. MyPack lanseres i markedet våren 2009 For å bevisstgjøre forbrukerne om fordelene med MyPack, vil vi kommunisere med dem på den mest relevante arenaen, nemlig i butikken. Å minne dem på at de faktisk kunne hentet pakken sin i samme slengen, er treffsikker og relevant kommunikasjon som vi mener vil få forbrukerne til å etterspørre MyPack. Her ser du noen eksempler på kommunikasjon i butikk.

Markedskampanjen Nettannonsering på nettkundenes sider og tollpost.no Plakatering i butikk In Store aktiviteter ”Vareskiller” med profilering Pizzaekske/kaffepose i hylllene Vippetass i hyllene Stand i butikken ved ”etablering ” av nye butikker Give aways (handlemynt, handlenett) PR aktiviteter (kampanjen vil følges opp av et koordinert opplegg for media)

Annonse som illustrerer konseptet…

Co-branding på tilbud i butikk

Mulighet til co-branding på nett (eks. komplett.no)