Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
GUI-programmering, del 3 Vinduslyttere Dialogvinduer GUI-komponenten JTable Egne datamodellklasser LC191D Videregående programmering Semesterplan:
Datafiler og serialisering Tekstfiler Scanner-klassen Binær overføring av data Direkte tilgang til filinnholdet Serialisering LC191D Videregående programmering.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
JSP presentasjon Arild Strømhylden NTNU 26 June 2014.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Polymorfi og arv, del 1 LC191D Videregående programmering Semesterplan: Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
Objektorientert programmering i PHP del 2
IS-102 Klassedefinisjoner
C# for javaprogrammerere
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Mer om programmering av aggregeringer Repetisjon: Komposisjon og aggregering En register-klasse: modellering En register-klasse: implementering Sortering.
Å lage sikre klasser Unntaksklassene i Java-API-et Unntakshåndtering i databasesammenheng try-catch-finally-setningen Trelagsarkitektur; egen databaseklasse.
GUI-programmering, del 2 Enkle layout-håndterere Forskjellige typer hendelser og lyttere GUI-komponenter for valg (oppgave) LC191D Videregående programmering.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Læringsmål for forelesningen
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Webprogrammering Skjema i HTML og PHP.
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Skjema/Forms HTML II IT og læring 2/20 november 2001.
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Programmering i Java tilpasset undervisning våren 2009 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 9 GUI-komponenter De vanligste GUI-komponenteneside.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 10 Mer om programmering av GUI Dialoger.
Programmering i Java versjon september 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Kapittel 5 Vilkårssetningar og løkker. 5.1 Boolske uttrykk George Boole ( ), britisk matematikar Utvikla teori om logikk ved bruk av symbol i.
Kapittel 25 (Big Java 1.utg) Java Server Pages og Servlets.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Iterator i Java boolean hasNext() E next() void remove()
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring Vprg 10 GUI-programmering, del 1 Hendelsesstyrt programmering GUI-biblioteket i Java En liten GUI-applikasjon LC191D Videregående programmering Semesterplan: http://aitel.hist.no/fag/vprg/index_LC191D.php Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring Else Lervik, februar 2012

Plan for dagen Del I: Introduksjon Litt teori Demoprogram som du skal jobbe videre med Pause Del II: Oppgaveløsning med gjennomganger Oppgaveløsning Gjennomgang av oppgave 1 og 2 Gjennomgang av oppgave 3 Gjennomgang av oppgave 4, 5 og 6

GUI-komponenter nedtrekksliste / drop-down list box gruppeboks / group box verdisettingsboks / spin box radioknapp / radio button avkrysningsrute / check box trykknapp / button tekstboks / ledetekst / text box label

Hendelsesstyrt programmering GUI-programmering forutsetter hendelsesstyrt programmering. Hva er det? (Begrenser oss til hendelser initiert av brukeren.) Hittil: Programmet styrer aktiviteten til brukeren. Nå: Brukeren styrer aktiviteten til programmet.

Et utdrag av klassetreet Husk J’en først i klassenavnene

Å lage en GUI-applikasjon fra bunnen av En linje utskrift i kommandovinduet for hvert trykk på knappen: Vi utvider vinduet litt ved å dra i sidene med musa: Du trykket på knappen.

Meldingsutvekslingen 1. Lag knappen. 2. Legg knappen i GUI-beholderen. 3. Lag lytterobjektet. 4. Registrer lytterobjektet hos knappen, slik at det reagerer når noen trykker på knappen. Hver type lytter krever at vi implementerer et bestemt interface. kilden lytteren knapp: JButton knappelytteren: Knappelytter System.out trykk actionPerformed() println(....)

Oppgaver etter at applikasjonen er laget Du trenger Javadoc: http://download.oracle.com/javase/6/docs/api/index.html, eventuelt læreboka, kap. 17. Eksemplet som nettopp ble gjennomgått finner du på http://javabok.no/EksFraBoka/EksKap17/TestTrykknappVindu.java La knappetrykk føre til at fargen på teksten på knappen endres fra blå til rød eller omvendt. Bruk getSource() for å få tak i hvilket objekt som utløste hendelsen Deretter bruker du metoder i klassen JButton, eventuelt metoder som denne klassen har arvet Vis hvordan oppgave 1 løses med indre klasser. Flytt Knappelytterklassen inn i klassen Vindu. Sjekk at du får kompilert og kjørt. Forsøk å forenkle ved å utnytte følgende: En indre klasse har tilgang til alle medlemmene (inkl. objektvariablene) i klassen den selv er medlem av. (Indre klasser pleier å være private, sett på det foran class.) Utvid vinduet med en ledetekst og et tekstfelt. Trykk på knappen skal føre til at teksten skrives ut med store bokstaver. En ledetekst er et objekt av klassen JLabel. Et tekstfelt er et objekt av klassen JTextField. Objektene må opprettes og så ”add-es” inn i vinduet i konstruktøren. Utvid koden med en trykknapp til. La den nye knappen først gjøre det samme som den gamle knappen. La deretter den nye knappen skrive ut teksten med små bokstaver. Legg inn tastaturalternativ for begge knappene. (klassen AbstractButton) Prøv ut metoden getActionCommand() i klassen ActionEvent