Leksjon 3 Noen få ord om DHTML Event handlers i Javasript. DOM Danne grupper… (labøvelser)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Internett for nybegynnere
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Innføring i 5.0 Av Morten Pedersen HiT. Lage nytt prosjekt File -> New -> velg Single-User System -> skriv inn prosjektnavn.
Leksjon 4 Repetisjon DOM Eksempler. Repetisjon  Forrige gang gikk vi gjennom DHTML Browser Object Model:  Window objektet som det øverste objektet i.
Kirsten Ribu - LO130A - Webpublisering HiO 1 Mer om Javascript Kirsten Ribu
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Filbehandling (Kapittel 8)
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Rammer/Frames HTML II IT og læring IT20 4. november 2004.
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
XMLSchema.  Innledende eksempler: Tove 4. Janni 5. Huskelapp 6. Ikke glem avtalen til helgen 7. Vi har sett DTD’en til dette xml dok. Her kommer.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Versjon 16 Nye klienter. Fra 10 til 4 ALEPH modulsammenslåing.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
Objektorientert programmering i PHP del 2
EcmaScript 5 Arrays Demonstrasjon av ny funksjonalitet støttet i IE 9.
IS-102 Klassedefinisjoner
C# for javaprogrammerere
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 11 Applet’s Hva karakteriserer applet’sside.
INF150 Programmering mandag 11.9
Bruk av PHP. Nyttige funksjoner Tidsfunksjoner –Time(), date(), checkdate(), mktime() Tabellfunksjoner –Navigasjon current(), key(), next(), prev(), end(),
JAVASCRIPT I NETTLESEREN. Objekter i nettleseren Objekter som er innebygd i språket Egendefinerte objekter Nettleser objekter HTML objekter.
EVENTS. Event modeller Javascript 1.0 og 1.1 Netscape Commander 4.x Internet Explorer 4.x DOM level 2 Internet Explorer 5.x.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
XML.
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Filbehandling i PHP.
Høgskolen i Oslo Web-programmering Feilhåndtering i PHP.
Mål Gjennomgå deler av de mest brukte funksjonene relatert til
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Java-scripting 2 Klientvalidering.
Stringmanipulasjon, RegEx og validering
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Skjema/Forms HTML II IT og læring 2/20 november 2001.
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
DOM og scripting Making it come alive. Hva er DOM? Standard for å definere trestrukturen til XML-dokumenter. IDL-spesifikasjon av grensesnitt, egenskaper.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
VOD. VOD- Vegobjektdialog Åpne eksisterende vegobjekt Nytt vegobjekt.
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Termbaser Lars Nygaard. Termbaser Database over begreper Innhold –Definisjoner –Oversettelser –Leksikalske relasjoner –Eksempler.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Upload av bildefiler Utdrag fra ImageIn Ved Kirsten Klæbo Tirsdag 25/11-03.
Intro til (x)html Del 1. HUMIT1731 uke35b Kåre A. Andersen 2 En mal … Dette er en mal for DTD XHTML 1.0 Transitional Her kommer.
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Kapittel 7 Array (lister og tabellar). 7.1 Arrayelement Array (lister, tabellar) er kjent frå VB Blir brukt til å organisere data når vi har mange dataelement.
SPSS-kurs. Program Dagen vil bli delt inn i fire bolker: Bolk 1 - 9:30-10:30 – Åpne/lagre datasett, datatyper, definere variable. Bolk 2 – 10:45-11:30.
Se side 8-9. Kapittel 1: HTML5 og CSS Hyper Text Markup Language 1990-årene: Tim Berners-Lee ville strukturere tekster og lage klikkbare henvisninger på.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Utskrift av presentasjonen:

Leksjon 3 Noen få ord om DHTML Event handlers i Javasript. DOM Danne grupper… (labøvelser)

Javascript  Fortsetter med objekter i JavaScript…  Objektene er en del av språket og tilhører ikke DOM.

Objekter  Forhånds definerte klasser i ECMA script:  Array  Boolean  Date  Function  Math  Number  RegExp  String

Objekter  Math klassen  Math klassens metoder er definert statiske og av den grunn behøver vi ikke å opprette instanser av Math klassen.  Math objektet har en rekke funksjoner som støtter avanserte matematiske operasjoner.  Eks:  Math.cos(x) Cosinus  Math.log() Logaritme  Math.random() Plukker ut tilfeldige tall mellom 0 – 1.  Math.sqrt(x) Roten av et tall  pi.htm pi.htm  MathRandom.html MathRandom.html

Objekter  Date klassen  Oprettter et nytt objekt for å kunne jobbe med Date:  dagens = new Date();  Konstruktøren setter automatisk gjeldende tid uten argumenter.  ”dagens” inneholder altså dagens dato.  Derfra kan man hente/sette den informasjonen man ønksker via innebygde funksjoner i Date klassen.  Se eksempel date.htm date2.htmdate.htmdate2.htm

Objekter  String klassen  Har metoder for å jobbe med strenger av tegn.  tekst = new String(”Hei hå”);  Eller:  tekst = new String();  tekst = ”Hei hå”;

Objekter  String klassen  Nyttige funksjoner…  charAt(x) returnerer en bokstav ved en gitt posisjon  indexOf(”kaffe”) returnerer posisjonen på et ord i en streng. Returnerer posisjonen på det første tegnet i ordet.  lastIndexOf(”kaffe”) starter søket fra slutten av strengen  substring(2,8) returnerer en del av en streng hvor parameterne indikerer start og slutt posisjon.  split(”,”) deler en streng i flere delstrenger, her ved hvert kommategn. Resultatet kommer ut i en tabell.

Tabeller  Array klassen  Definere tabeller:  Var x = new Array();  Var x = new Array(”Opel”,”Toyota”,”VW”,3);  Var x = new Array(13);  Var x = [”Opel”,”Toyota”,”VW”,3];  array1.htm array1.htm  array2initiere.htm array2initiere.htm  array3dynamisk.htm array3dynamisk.htm  array4datatyper.htm array4datatyper.htm  array5assosiativ.htm array5assosiativ.htm  array6join.htm array6join.htm  array7reversering.htm array7reversering.htm  array8sortering.htm array8sortering.htm  array9sortnumbers.htm array9sortnumbers.htm

Events Hendelser og lyttere

Event handlers  Reaksjon på brukerens handlinger går via event handlers.  Event handler, spesifiserer hvilken javascript kode som skal kjøres.  Det kan være en enkel setning.  Eller en funsjon som kalles når brukeren har utført en handling som en event handler trigges av.  Event1.htm Event1.htm

Events  Events i en nettleser.  Defineres:  Som regel i en HTML tag.  Men kan også definers innenfor taggen.  De fleste events korresponderer med et html element som en bruker kan se og manipulere. En knapp eller en sjekk boks f.eks.  Følgene er en liste av slike.

Events – liste.  Events.doc Events.doc  onfocus - onblur (fokus; skjema) onfocusonblur  onchange – onselect (forandring; skjema) onchange – onselect  onload – onunload (Window) onload – onunload  onmouseover – onmouseout (mus) onmouseover – onmouseout

Events - lyttere  Returverdier  Før man sender innholdet i et skjema over internett, bør innholdet valideres.  Når innholdet er validert må funksjonen returnere enten true eller false.  Returnerer funksjonen false vil ikke innholdet bli sendt.  onsubmit.html onsubmit.html  reset.html reset.html

Object Modellen i nettleseren  Med DHTML har en mulighet til å få tilgang til nesten alle elementer som finnes på en side.  En nettleser er bygd rundt et strukturert sett med objekter.  Objektene utgjør et grensesnitt mellom html og nettleseren.

Objekt modellen  Objekt Modellen er et grensesnitt mellom DHTML kildekode på siden og nettleser rutinene som rendrer siden (Nettleser rutinene er skult).  DHTML definerer hva resultatet blir.  O.M er en del av nettleseren

DHTML  DHTML er ikke en W3C standard!  Dynamisk html er en samling av teknologier som kan manipulere visning og posisjonering av html elementer i en nettleser.  Følgende teknologier er aktuelle:  HTML 4.01  DOM  CSS  JavaScript

Objekt modellen Nettleserens ”Svarte boks” Objekt modellen, bestående Av objektene, attributtene, metodene Og hendelsene til nettleseren. HTML kilde kode og script

Nettleser objekter  Når en html side er lastet inn i en nettleser er følgende objekter alltid tilgjengelige:  window  document  location  history  navigator

Window objektet  Er topp nivå objektet som viser gjeldene side/vindu.  Window objektet har:  Egenskaper  Metoder  Events

Window - egenskaper  Parent – returnerer foreldre vinduet.  Self – referanse til gjeldende vidu  Top – referer til øverste vindu.  Name – navnet til vinduet  Status – teksten som vises på status linjen.  Document – lesetilgang til w. document objektet.  Event – leset. til det globale w. event objektet.  History – leset. til w. history objekt.  Location – leset. til w. location objekt som gir informajon om url til gjeldende side.

Window - egenskaper  Navigator – leset. til w. navigator objekt  Clientinformation – leset. til w. navigator objekt og samme referanse som overstående.  Screen – leset. til det globale screen objektet.

Window metoder  Open – åpner et nytt vindu. Open  Close – lukker gjeldende vindu. Close  showHelp – viser et ”hjelpevindu”. (IE)  showModalDialog – vindu som brukeren må lukke før en kan fortsette å lese.(kan inneholde html kode) (IE)  showModelessDialog – vindu som brukeren ikke trenger å lukke(html kode...) (IE)  Alert – dialog boks, med en melding og en ok knapp.

Window metoder  Prompt – dialog boks med en melding og et input felt.  Confirm – dialogboks med en melding, OK og Cansel knapp.  Navigate – sender url som parameter og laster den inn i gjeldene vindu. (IE)  Blur – tar vekk fokus på et vindu og trigger onblur  Focus – gir fokus til et vindu og trigger onfocus.  Print – skriver ut documentet tilhørende vinduet.

Open metodens egenskaper  Channelmode - yes|no|1|0 – viser kanaler.  Directories - yes|no|1|0 – viser directory knapper.  Fullscreen - yes|no|1|0 – maksimere.  Height – tall – høyden i pixels.  Left – tall – venstre pos. I vinduet i pixels.  Location - yes|no|1|0 – url tekst boksen.  Menubar - yes|no|1|0 – standard menyene til nettleser.  Resizeable - yes|no|1|0 – om størrelsen kan justeres.  Scrollbars - yes|no|1|0 – horisontale og vertikale  Status - yes|no|1|0 – standard status linje.  Titlebar - yes|no|1|0 – vise tittellinje.  Se eks:

History objektet  Inneholder informasjon om url’ene nettleseren har vert innom i løpet av en sesjon.  Består av en attributt og tre metoder:  Length - antall elementer i listen over url’s  Back() - forrige url i listen.  Forward() – neste url i listen  Og() – laster side ved posisjon n go(1);

Navigator objektet  Representerer nettleser applikasjonen, og gir generell informasjon om den.  Den har 11 egenskaper og 2 metoder:  Egenskaper:  appName – produkt navn  appVersion – plattform og versjon av nettleseren.  appMinorVersion – den mindre versjonen av nettleseren.  browserLanguage – gjeldende språk.  cookieEnabled – angir om cookies er tillat  userAgent – nettlesernavn  appCodeName – kode navnet til nettleseren  cpuClass – cpu’en som nettleseren kjører på.  onLine – sier noe om den globale online status.

Navigator objektet  Platform – plattformen som nettleserern kjører på.  systemLanguage – standard språk til systemet.  userLanguage – gjeldende språk til systemet. eks

Location objektet  Inneholder informasjon om url’en til gjeldende side:  Innholder 8 egenskaper og 3 metoder.  Egenskaper:  Href – hele url’en.  Hash – gir bookmark string  Host – gir domenenavn:port.  Hostname – gir domenenavn  Pathname – gir sti til fil/doc.  Port – gir portnummer  Protocol – gir type protokoll  Search – inneholder querystring, dataene som etterfølger ? i url’en.  Eks: Eks

Location objektet  Metoder  Assign – laster en annen side € window.location.href  Reload – laster inn på nytt gjeldende side.  Replace – laster inn en ny side og erstatter den gamle sidens plass i historie listen.

Modale og ikke - modale vinduer  Modale:  Vinduer som brukeren må avslutte før en kan gå tilbake til det opprinnelige vinduet.  Ikke modale:  Vinduer som en ikke trenger å lukke for å jobbe med siden.

Modale og ikke modale vinduer forts.  Egenskaper tilhørende showModalDialog:  Center – yes|no|1|0 – plassering i vinduet.  Dialogheight – tall + enhet – høyden på vinduet  dialogLeft – tall + enhet – venstre posisjon i vinduet.  dialogTop – tall + enhet – topp posisjon i vinduet.  dialogWidth – tall + enhet – bredden på vinduet.  Help - yes|no|1|0 – hjelp knapp.  Status - yes|no|1|0 – status linje.  Resizeable - yes|no|1|0 – om brukeren kan forandre størrelsen på vinduet.  Se eks: