Upprifjun kennari: Magdalena M Ólafsdóttir. Upprifjun • Da/når • Hvis/om • Begge/både • End/men • Sine/deres • Denne/dette/disse • Fx. adj. som ender.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
HelligdommenHelligdommen. Joh 9:5 - Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys. LysestakenLysestaken.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Kapittel 28 Norgeskartet
Det gode Det rette Det rettferdige
Spøken som gir deg lykke!
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Påskequiz!!!.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hva er vitsen med å gifte seg?
2009. Velkommen til årets fotballskole Velkommen til årets fotballskole.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Taushetsplikt for frivillige
PRONOMEN.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Lag leddsetninger med som
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Ett er nødvendig!.
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Hvordan vi fant det ut... Vi søkte først mye på internett og leste i bøker. Når det ikke var noe mer å lese igjen på skolebibloteket, og ikke noe mer.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hentet Av Johann Grip Hentet Barn har en egen måte Å bruke språket på.
Artikler. Den bestemt artikel bøjes i køn og tal: Hankøn Ental: O Flertal: OS Hunkøn Ental: A Flertal: AS.
Familie relasjoner Far Sønn Sønn Bestefar Søstre Brødre Ektepar Far
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1 Peter 2,4-5 Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges.
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Sigrún Ágústsdóttir1 NIÐURSTÖÐUR Eineltisrannsóknin við Réttarholtsskóla haustið 2007 Gögn eru yfirfarin og gæðatryggð af Olweus-gruppen, HEMIL Senteret,
Kjærlighet – mellom søsken
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
”Velsignet er du blant kvinner!”
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Verber Sagnir. Infinitiv (nafnháttur) Nafnhátt í dönsku má finna með að setja at fyrir framan sögnina líkt og í íslensku. Nafnhátt í dönsku má finna með.
Hinn þögli morðingi Glæruverkefni um Ristilkrabbamein
NIÐURSTÖÐUR Eineltisrannsóknin á Íslandi haustið 2002 Gögn eru yfirfarin og gæðatryggð af Olweus-gruppen, HEMIL Senteret, Universitetet i Bergen, Norge.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Morfologi A1A.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Kapittel 13 I begravelse.
Nynorskkurs - Substantiv.
Einar S. Björnsson Prófessor, yfirlæknir
ART er SMART ART-Kynning Bjarni Bjarnason.
Betri þjónusta sveitarfélaga á grundvelli samanburðar og samvinnu
Hin lagalega aðferð og réttarheimildarhugtakið
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Utskrift av presentasjonen:

Upprifjun kennari: Magdalena M Ólafsdóttir

Upprifjun • Da/når • Hvis/om • Begge/både • End/men • Sine/deres • Denne/dette/disse • Fx. adj. som ender på –et i ental får –ede i flertal.

Upprifjun • da/når=da er notað um einn ákv. liðinn atburð t.d. Da jeg var hos min mor i går. når er notað um endurtekinn atburð eða um framtíðina t.d. Når jeg er hos min mor om fredagen. Jeg skal af sted når kl. slår tolv.

Upprifjun • hvis/om=hvis þýðir ef og om þýðir hvort. • begge/både=Þegar við getum sagt begge to notum við begge t.d.Begge brødrene kan læse. både stendur með og t.d Både han og hende kommer til festen.

Upprifjun • end/men=end notað um samanburð t.d. Peter er større end Lisa. men notað eins og en (samtenging) t.d. Ida sad og læste men de andre legede i haven.

Upprifjun • sine/deres Han legede med sine børn. Han og hun legede med deres børn.

Upprifjun • denne/dette/disse denne = denne bil er alletiders. bil = no., samkyn, eintala. dette =dette hus er alletiders. hus = no., hvorugkyn, eintala. disse =Disse biler er alletiders. Disse huse er alletiders. biler og huse = fleirtala, disse er því notað í fleirtölu báðum kynjum.

Upprifjun • Lýsingarorð (adjektiver) sem enda á –et í eintölu fá –ede endingu í fleirtölu t.d. Han er langhåret (eintala) De er langhårede (fleirtala.