Vokste du opp i 50 - 60 - eller i 70-årene ? Hvordan har du greid å overleve ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

I.


Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Livsfilosofi for moden alder
Fra ord til liv April 2009.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hva er PRIMTALL?.
Lilandspeiderne Informasjon.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Vi har om sammenhengen mellom røykedebut og sport
Spøken som gir deg lykke!
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Den Amerikanske Revolusjon.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Velkommen til gudstjeneste
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Av Thea Hermansen Bakke
God morgen.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Jesus, døperen Johannes og jul
Yggdrasil – Verdenstreet. Del 2.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Nysgjerrigperprosjekt
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Kjærlighet – mellom søsken
Agent for rettferdighet
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Om å forstå ungdom.
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Vokste du opp i eller i 70-årene ? Hvordan har du greid å overleve ?

1. •Bilene hadde ingen sikkerhets-seler, nakkeputer og heller ingen Airbags.

2. • I baksetet kunne man ha det gøy uten å tenke på at noe var farlig.

3. •Bruksanvisningen på lekene våre var i det minste malt med maling som inneholdt bly eller inneholdt andre giftige lakktyper.

4. •Det fantes ingen barnesikring på stikk- kontakter, bildører, medisinflasker og kjemiske reingjøringsmidler.

5. • Man kunne sykle uten hjelm.

6. •Man kunne drikke fra en hageslange eller en brønn, og ikke mineralvann fra sterile flasker...

7. • Vi bygget Ola-biler av tomkasser, og de som var så heldige at de bodde i nærheten av en bratt bakke, kunne forsøke å sette fartsrekord nedover, forutsatt at ikke remmene på „kjøretøyet“ vårt røyk før vi var kommet halveis ned. Etter et par uhell var også dette problemet som regel løst !

8. •Vi kunne leke ute På betingelsen at vi kom hjem før det ble mørkt ute Mobiltelefoner fantes ikke... Men foreldrene våre visste hvem vi holdt oss sammen med om kveldene.

9 •Vi hadde skrubbsår, brakk armer og bein, og fikk utslåtte tenner, men ingen ble noengang anklaget av den grunn. Vi påtok oss selv skylden når uhellet skjedde

10 •Vi kunne spise sukkertøy og kaker og •loffskiver med sirup • drikke brus med ekte sukker Men vi hadde aldri noen sunnhetsproblemer fordi vi alltid var ute og lekte og holdt oss i aktivtet.

11. •Vi kunne dele en flaske brus på fire. Og alle drakk av den samme flasken, uten at noen av oss døde av den grunn.

12 Vi hadde ingen Playstations, Nintendo 64, X Boxes, Vídeospill, 99 kabelkanaler, videorecorder, dolby surround, Mobiltelefon, computer, chatrooms på internett •Men vi hadde mange kamerater.

13. •Vi besøkte våre lekekamerater, og gikk til fots, eller syklet til dem, selv om de bodde flere km unna oss, og banket på hjemme hos dem, kun for å få dem til å bli med ut å leke.

14. •Ute,ja! Ute med lek og moro og alt det som vi kunne finne på ! Og uten at noen passet på oss! Hvordan var dette mulig ?. •Vi sparket fotball der hvor vi fant en åpen slette. Og var det en av oss som måtte vente til det var hans tur til å bli med, så fikk han ingen psykiske traumatiske opplevelser av den grunn, og det var heller ingen katastrofe for den det gjaldt når han måtte vente litt.

15. •Et par elever var kanskje ikke like flinke som resten av klassen, og det hendte at de måtte sitte igjen. Men ingen ble sendt til psykolog av den grunn. Ingen hadde problemer med å konsentrere seg eller var hyperaktiv. Dette var ord som ikke engang lærerne våre kjente til.

16. •Vi hadde frihet, Hadde motgang, og medgang, Var selvstendige...og lærte dermed å ta ansvar for oss selv.

•Det store spørsmålet er: Hvordan har vi greid å overleve ??? •Og framfor alt. Hvordan fikk vi utviklet vår egen personlighet ?

Kommer du også fra denne generasjonen ? Er svaret ja, så send denne mailen til dine venner på samme alder. Og også til andre som er født i slik at de får høre hvordan det var i gamledager

•De vil sikkert si at livet vårt var kjedelig og elendig. Men, vi var da tilfredse og lykkelige !!! Eller var vi ikke det ????