Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forus & Gausel IL.
Advertisements

Fotball i Fossum IF.
”Stag er topp å være med i”
Organisering av styret
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
Klubbintern utdanning av dommere til barne- og ungdomsavdeling Hinna Fotball har i dag: Sportslig Utvalg uten interesse for dommere. Spillerutvikler og.
Agenda 12 år •Valg av referent •Info om klubben •Hva er nytt som 12 åring •Valg av foreldrekontakt •Andre foreldreoppgaver •Sportslig.
LAGLEDER- OG TRENERMØTE
VELKOMMEN TIL LAGLEDER/TRENER MØTE HØST Velkommen Adm. info v/ Svein/Rolf/Ingrid Sportslig status v/ Atle Pause Fair Play v/ Morten Venteliste v/
Frigg OFK Laglederkurs 2011 Som trener og lagleder støter man på mange spennende utfordringer i løpet av en sesong. De fleste takler man med sunn fornuft,
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
NY ORGANISASJON Vedtatt på årsmøtet 16. febr
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
Planleggingsmøte Tiller Fotball Sesongen mars 2012.
Lørenskog Idrettsforening
DIF FOTBALLSTYRE Sportslig møte for lagledere og trenere i DIF, 5 juni 2008 Agenda Presentasjon av styre og lagledere/trenere Status økonomi Styrets ønske.
STRATEGIPLAN 2012– 2015 Skreia IL - aktivitet i sentrum
Agenda 14 år Valg av referent Info om klubben 14 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Agenda 15 år Valg av referent Info om klubben 15 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Agenda 8 år Valg av referent Info om klubben Foreldrekontaktens rolle Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
Romolslia Sportsklubb. Stiftet 1975 som Center Ballklubb Skiftet navn til Romolslia Sportsklubb ca 1990 Ca 100 aktive spillere i 8 lag, hovedvekt på medlemmer.
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
Kvalitetsklubb – NFF regi
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Grovplanlegging Evaluering av inneværende sesong:
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Foreldremøte 2/3 -09 kl Klubbhuset, Aurskoghallen.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Stjørdals-Blink Fotball Informasjon Krav og forventninger.
KLUBBKVELD 1. September 2014 Flest mulig – lengst mulig.
1 Mix 7 år Tirsdag 10.februar Djerv 1919 AGENDA:  Hvem er jeg?  Barnefotball – hva er det? - verdier…….  Klubben Djerv 1919  Foreldrerollen.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
Fossum Fotball jenter 2001 Sesongen Fossum Fotballs Føringer Sportsplan Retningslinjer for barnefotball Hospitering.
Randesund IL Stiftet Randesund Idrettslag Vår visjon RIL er til for alle som vil RIL er til for alle som vil.
Arbeidsbeskrivelse for roller i Hasle Løren Håndballgruppe Basert på forslag lagt ut på Norges Håndballforbund Region Øst sin hjemmeside Pr 21. mai 2014.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR G2006. Agenda  Introduksjon av lagledelsen  Utleira´s visjon og verdier  Sportslige og sosiale mål  Fair play  Foreldrevettregler.
2.6 FIKS Ansvarlig: Steve og Ingunn FIKS står for Fotballens Informasjon og Kommunikasjons System og eies av Norges Fotballforbund  For at våre klubber.
Dommerkontaktmøte 22 mai Status påmelding Per 18 mai er det påmeldt 455 dommere. fortsatt mangler det påmelding fra flere klubber, anslagsvis 50.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Foreldremøte for J/G 2010, 27. august Plan for foreldremøtet J/G Info om klubben -hjemmesidene -sportsplan -medlemskap -lagene J/G lagsoppgaver.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig Foreldremøte J07 høst 2016 Agenda for møte Presentasjon av trenerteam Mål for sesongen sportslig og sosialt Treningstider.
«Flest mulig - lengst mulig - best mulig sammen!».
Informasjonsmøte X.mai 201X
Øhil fotball [Barnefotballen]
Laglederforum
Klubben for alle.
Ros håndball Dommer satsning.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Spiller-/foreldremøte høst
Klubbens styrearbeid i praksis
Oppstartsmøte
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Barneleder Lede barneseksjonen med lag opp til og med 12 år
Med fokus på barnas beste…
MÅLSETTINGER GRESVIK IF
Holdninger og verdier Kampen i fokus.
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering og arbeidsform i MIF/HIL Fotball

Mysen IF og Hærland IL samarbeider om fotball Verdigrunnlag, vi vil … … være en åpen og inkluderende møteplass der en kan utvikle seg som menneske og som fotballspiller … skape en trygg og god arena for alle som vil spille fotball … dyrke frivillighetskulturen hvor foreldre og andre frivillig støtter aktivt opp av arbeidet … være en breddeklubb hvor våre spillere skal få et best mulig tilbud, - flest mulig skal spille fotball lengst mulig ... legge til rette for et tilpasset tilbud til gutter og jenter … legge til rette for seniorfotball på flere nivåer … arbeide for systematisk utvikling av kompetanse blant spillere, trenere, dommere og klubb … ha godt samarbeid med næringsliv og kommune … legge vekt på at god innsats, folkeskikk og fair play er grunnpilarer i norsk fotball … klubbens spillere, ledere og frivillige skal opptre som gode forbilder Samarbeidet rent praktisk Klubbenes fotballstyrer består som tidligere Samarbeidet ledes gjennom felles Samarbeidsråd (SR) som består av 2 fra hver av klubbenes fotballstyrer samt lederne i de 3 sportslige utvalgene Sportslig utvalg barn & ungdom tar seg av alderstrinn opp til 19 år Sportslig utvalg jenter tar seg av jenter 13 – senior Sportslig utvalg junior & senior Hærland IL stiller egne lag i barnefotball (opp til 7. klasse) så langt man klarer stille lag. Ved manglende lag tilbys spillerne å delta i samarbeidet Samarbeidet omfatter alle andre lag fra barn til senior Hovedstyrenes rolle Klubbenes hovedstyrer er som tidligere overordnet ansvarlig for driften. Et hovedstyre må godkjenne formelt alle ansettelser/ engasjement som trenere eller administrativt personell. Hovedstyret er reelt arbeidsgiver for de som har en Arbeidsavtale med klubb. Hovedstyret er også eneste organ som kan avslutte/ avskjedige personer med trener eller ansettelseskontrakt med klubb. Hovedstyrene skal godkjenne alle økonomiske disposisjoner utover det som er vedtatt i budsjett løpende. Når budsjettet er gjennomgått og fra styrets side lagt frem til Årsmøtebehandling så skal dette følges. Avvik rapporteres fra kasserer når det er påkrevd eller gjennom økonomirapport på styremøter. Klubbenes fotballstyrer er delegert oppgaven med å gjennomføre årsplaner godkjent av hovedstyrene. Fotballstyrene i MIF og HIL samarbeider gjennom det felles Samarbeidsrådet (SR)

Formell struktur Samarbeidsutvalg Årsmøte Hærland IL Årsmøte Mysen IF Hærland IL, hovedstyre Mysen IF, hovedstyre Hærland IL, fotballgruppa Leder, kasserer, sekretær, styremedlemmer Mysen IF, fotballgruppa Leder, kasserer, sekretær, styremedlemmer Barnefotballen Banekomite KG Samarbeidsutvalg Banekomite Banekomite ME Kiosk Kiosk Økonomi Økonomi Cuper/ arrangement Cuper/ arrangement

Viktigste oppgavene til samarbeidsutvalget: Samarbeidsutvalg Koordinere sportslig aktivitet innenfor vedtatte økonomiske rammer. Påse at retningslinjer vedtatt blant styrene følges på det sportslige plan. Avklare/ drøfte eventuell uenigheter. Samarbeidsutvalg Støttefunksjoner Sportslig utvalg Barn & ungdom Sportslig utvalg Junior & senior Sportslig utvalg Jenter Dommerkontakt foreldrekontakter foreldrekontakter

Sportslig utvalg Junior & senior: Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere i senioravdelingen. Sportslig utvalg er ansvarlig for kontraktsinngåelse med spillere. Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. (dialog mot adm ansatt) Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Sportslig utvalg skal påse at spillerutvalg er fungerende og at dialog koordineres mellom gruppen og trenere.

Sportslig utvalg Barn & ungdom: Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere i ungdomsavdelingen Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. (kontakt mot administrasjon) Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Barnefotball omfatter også mix lag opp til 12 år Underutvalg – sportslig utvalg ungdom: For å redusere mengden av arbeid på sportslig utvalg vil vi etablere et utvalg som igjen koordinerer foreldrekontaktene. I Mysen/ Hærland bør vi tilstrebe 3 slik koordinatorer. En av disse sitter i sportslig utvalg for ungdom. Målet er å etablere en så trygg kommunikasjon og redusere press på allerede pressede funksjoner. Koordinatorene deltar på foreldremøter for sine respektive lag sammen med trenerkoordinator.

Sportslig utvalg jenter: Sportslig utvalgs leder sitter i samarbeidsutvalget Sportslig utvalg er bindeledd mellom samarbeidsutvalget og trenere for jentefotballen. Sportslig utvalg tilrettelegger for treningstider – supplering av utstyr. Sportslig utvalg er ansvarlig for at styrets retningslinjer for hvordan klubben skal driftes gjennomføres. Underutvalg – sportslig utvalg jenter: For å redusere mengden av arbeid på sportslig utvalg vil vi etablere et utvalg som igjen koordinerer foreldrekontaktene. I Mysen/ Hærland bør vi tilstrebe 3 slik koordinatorer. En av disse sitter i sportslig utvalg for ungdom. Målet er å etablere en så trygg kommunikasjon og redusere press på allerede pressede funksjoner. Koordinatorene deltar på foreldremøter for sine respektive lag sammen med trenerkoordinator.

Dommeransvarlig: Dommeransvarlig bidrar aktivt til rekruttering av dommere til å dømme barnefotballen. Dommeransvarlig organiserer nødvendig opplæring til de aktuelle dommerne Dommeransvarlig setter opp «dommerlister» slik at trenere til enhver tid har dommer til sine kamper enten på KG eller Mini- Ekeberg. Dommerkontakten holder kontakt med og informerer de aktuelle dommerne.

Foreldrekontakter: Foreldrekontaktene skal være bindeledd mellom foreldre, trenere og klubben. Foreldrekontaktene er en viktig kilde i forhold til å fange opp signaler som vedrører enkeltindivider, foresatte i gruppen. Foreldrekontakten skal bidra til å belyse utfordringer og sette ansvarlige styremedlemmer i MIF i stand til å løse eventuelle utfordringer. Foreldrekontaktene har ansvar for informasjon ut til andre foresatte/ spillere. Foreldrekontakten er styrets kontaktpunkter knyttet til dugnad/ loddsalg og distribusjon av kontingenter e.l.

Anleggsansvarlige Mini-Ekeberg: Gruppen bør bestå av 3 – 4 personer Merke opp baner ved sesongstart. Om materiell mangler melde dette til administrativ ressurs Sørge for at merker vedlikeholdes gjennom sesongen Påse at utstyr på banen er helt og forsvarlig ivaretatt.

Trenere aldersbestemte lag: Klubbenes overordnede filosofi skal gjenspeiles i holdninger og utøvelse av treninger/ kamper. Trenerkoordinator er ansatt for å ivareta/ implementere og være støtte i forhold til dette arbeidet. En trener har ansvar for å gjennomføre treninger iht avtalt plan Vi tilstreber å ha 2 trenere pr lag for å ivareta spillergrupper på en best mulig måte. Trenere skal holde dialog med administrativt ansatt vedr. behov for utstyr/ supplering av utstyr om nødvendig. Trener er ansvarlig for at drakter/ shortser/ strømper bestilles, utleveres og utstyr som ikke er til odel og eie leveres tilbake ved sesongslutt. Trener holder oversikt over egne baller og legekoffert. Trener påser at felles utstyr benyttet til kamp/ trening returneres til lager og at evt feil på utstyr rapporteres til adm ansvarlig Trener påser at garderoben forlates i ryddet stand.

Anleggsansvarlig KG: Sørger for at utstyret på banen er i tilfredsstillende stand. Informerer styret om investeringer/ vedlikehold må foretas. Ansvar for at det holdes ryddig på anlegget.

Trener senior/ junior: Deres overordnede i personalsaker er styreleder i fotballgruppa Sportslige resultater, sportslige drøftinger skjer med sportslig leder/ sportslig utvalg Trenere tilrettelegger treninger i henhold til målsetting fastsatt av sportslig utvalg. Trenere har ansvar for kommunikasjon med spillergruppen i forhold til sportslige forhold (ikke avtalemessige forhold) Trenere har ansvar for at materiell foreligger til treninger/ kamper. Det skal i trenerkontrakt foreligge en forventningsavklaring mellom sportslig ledelse og den enkelte trener.

Kioskansvarlig: Sørge for at kiosken er ryddig/ ren gjennom organisering av dugnad. Påse at det settes opp vaktlister på avtalte dager Bestille varer til kiosken Sørge for at det er tilgjengelig vekslepenger/ opptellingsskjemaer. Påse at rydde/ stengerutiner følges Overlevere bilag til kasserer.

Ansvarlig cuper/ arrangement: Påse at det settes opp arbeidsgrupper til gruppas 3 tradisjonelle cuparrangementer Holde kontakt med administrativ ressurs slik at vedkommende effektuerer innbydelser/ bookinger etc. Ha løpende oppfølging sammen med adm ressurs slik at fremdrift sikres frem mot arrangement Sørge for sponsorinntekter til arrangementene.

Lotteriansvarlig: Søke nødvendig tillatelse Skaffe premier til lotteriet Avtale trykking av lodd Innkalle til dugnad for fordeling av loddbøker ut til foreldrekontakter/ trenere Få trykket opp giroer som vedlegges vedr. innbetaling Arrangere trekning. Annonsere vinnere på hjemmesider/ FB

Ansvarlig idrettsgalla (3 – 4 personer): Booke Eidsberghallen Booke speaker/ underholdning Invitere gjester (inkludert S08) Invitere spillere/ foreldre via FB grupper Foreta kåringer gjennom å etablere jury Organisere arbeidslag for møbelbæring Organisere innkjøp av mat/drikke Organisere innkjøp av premier

Adm ansatt i MIF fotball: Styret i MIF fotball har valgt å ha en ansatt person til å løse administrative oppgaver knyttet til driften. Oppgavene er definert til å være en «nav» i oppgavefordelingen/ kommunikasjonen mellom de frivillige og den formelle organisasjonen. Den administrativt ansatte er i prosesser delegert ansvar fra styret/ samarbeidsrået til å holde i fremdrift i tiltak som er vedtatt gjennomført. Den administrativt ansatte har et spesielt ansvar for at klubben har oppdaterte informasjonskanaler mot trenere/ medlemmer og andre interesserte. Den administrativt ansatte jobber med oppgaver for både ungdoms, jente – og senioravdelingen. styret Administrasjon Sportslig ansatte Frivillige Etablere og oppdater info Planlegge og foreta innkjøp Planlegge interne cuper Påmelding lag FIKS ansvarlig