Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Krav til sikring av personopplysninger
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Opplysningsplikt og opplysningsrett
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og systemutvikling, rettslig perspektiver
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver Dag Wiese Schartum

Føringer for systemutviklingsprosjekter Lovgivning (særlovgivning og generell lovgivning som ramme) Digital agenda for Norge … (Meld. St. 27 (2015–2016)) Digitaliseringsrundskrivet, 2017 Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor Statlig kommunikasjonspolitikk Prinsipper for IT-arkitektur Digitalt førstevalg … Utredningsinstruksen Prosjektveiviseren Generelle forvaltnings- politiske føringer Virksomhetsspesifikke føringer Prosjektspesifikke føringer Føringer i tildelingsbrev IKT-strategi for virksomheten Kommunikasjonsstrategi for virksomheten Aktualiserer og vektlegger generelle og virksomhets- spesifikke føringer og rettslige rammer for prosjektet Angivelse av systemutviklingsoppdraget, herunder rettslig grunnlag og rammer Angivelse og fortolkning av generelle forvaltningspolitiske føringer Angivelse og fortolkning av virksomhets- spesifikke føringer Angivelse av systemspesifikke føringer Eksempler på særlig aktuelle systemspesifikke føringer: Formål med systemet Automatiseringsgrad, automatisering/skjønn mv Systemets bindende virkning og rutiner for avvik Rettslig dynamikk og oppdatering Støttefunksjoner/brukervennlighet Regelverksutvikling Avtaler MANDAT

Prosjektetablering og -sammensetning Behandlingsansvarlig = ”systemeier” ? Brukerrepresentasjon Andre forvaltningsorganer Eksterne konsulenter Direkte involverte avdelinger Behandlingsansvarliges plikt til å organisere ansvaret, jf. PVF art. 24 IKT-avdeling Fagavdeling Administrasjons- avdeling Prosjektgruppe Personvernrådgiveres rolle i systemutviklings- arbeider, jf. PVF art. 39(1)(a), jf art. 38(2) Prosjektgruppen som forum for saksforberedelse Identifisering av prosesser og sammenhenger Overlappende kompetanse Forvaltningsinformatikeres, juristers og teknologers rolle Livssyklusperspektiv: organisering under utvikling, videreutvikling og drift

Nærmere om styring av system utviklingsprosjekter Forvaltningsorgan Underliggende forvaltningsorgan Delegasjon? Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Oppdragstaker Bortkontraktering ("outsourcing«)? Prosjektgruppe Avtaleregulering Statens standard- avtaler Databehandleravtaler, jf. PVF art. 28 Instruks til databehandler, jf. PVF art. 28(3)

Hvem skal systemet samhandle med? Hvilke opplysningstyper skal systemet behandle? Hvor skal slike opplysninger komme fra? (virksomheter, forvaltningsorganer, parter) Innebærer en vurdering på kontinuumet mellom selvbetjening og diffus forvaltning Krever kartlegging av aktuelle opplysningstyper som andre forvaltningsorganer og virksomheter har Forespørsler ut i fra kunnskap om informasjonsgrunnlaget for forvaltningsorganer og andre virksomheter Datakataloger og begrepskataloger, jf. Digital agenda Forutsetter at forvaltningsorganene blir enige om økonomiske og innholdsmessige forpliktelser

Hvem skal inkluderes i saksbehandlingsrutinene? Aktøranalyse Hvem skal inkluderes i saksbehandlingsrutinene? Hvilken rolle skal de ha? Avtaler som forutsetning for deltakelse Systemavgrensing I hvilken grad har aktuelle aktører datasystemer? Hva skal være forholdet mellom disse systemene? Hva kreves av systemløsningene? Hvordan er ansvaret for den samlede systemløsningen fordelt? Via saks- behandler §§ Annen forvaltning, gjenbruk Selvbetjent Fellesregister Privat virksomhet, gjenbruk Behandlings- ansvarlig Egne data Selvbetjent forvaltning Diffus forvaltning Databehandler

Behandlingsansvar og bestemmelsesrett Kan bare motta personopplysninger fra andre forvaltningsorganer og virksomheter når dette er i samsvar med behandlingsansvaret i hht. personvernforordningen Avgjørende kriterier for at opplysninger kan avgis og mottas Ingen taushetsplikt stenger for utlevering, jf. fvl § 13 flg. Rettslig grunnlag, jf. PVF art. 6 og 9 Behandlingsformål ikke er til hinder for utlevering eller mottak (jf. PVF art. 5(1)(b)) Opplysningstypen har riktig definisjon (jf. PVF art. 5(1)(d)) Kvaliteten av opplysningene er tilstrekkelige for vårt formål Kvaliteten av opplysningene må antas å bli tilfredsstillende over tid, også hvis endring hos avgiver Tilsvarende vurderinger må gjøres for personopplysninger som vårt system eventuelt skal avgi til andre

Mest aktuelle reguleringsteknikker av utlevering fra andre Med andre forvaltningsorganer i staten Avtaler Slike avtaler mellom statlige forvaltningsorganer og innen én og samme kommune vil ikke ha rettslig realitet (dvs. hvis under samme hierarkiske oranisering) Med private virksomheter og kommuner Avtaler mulig, men upraktisk/for usikkert Lov- og forskriftsregulering (jf. legalitetsprinsippet) A-opplysningsloven som eksempel

Om partens medvirkning i saksbehandlingen Selvbetjening Kan variere fra litt til mye Begrenser grad av automatisering Hensyn for Formidling av rettsinformasjon Ansvarliggjøring av partene Kunnskapsinnhenting for forvaltningsorganet Demokratisk medvirkning Hensyn mot Faren for feil og misforståelser  veiledningsbehov, omgjøring mv Tid Sosiale ulikheter Typer medvirkning Initiering av saken Inngi beslutningsgrunnlag (herunder korrigering av opplysninger forvaltningen har) Betydningen av forsvarlighetsprinsippet

Automatisert versus manuell behandling Er automatisering mulig? Skjønn (ikke-rettsstyrt vurdering innen en rettslig ramme) Plikt til å utøve konkret skjønn? Standardisering av skjønn Registrere resultater av skjønn Skjønn i klageomgangen Er automatisering hensiktsmessig? Bruksfrekvens Kompetansebygging Utviklingskostnader Er automatisering forsvarlig og ønskelig? Forutberegnelighet og effektivitet versus konkret rettferdighet Hva er forholdet mellom automatiserte og manuelle deler av saksbehandlingen? Mulig å overstyre systemet manuelt? Betydningen av adgangen til klage og omgjøring