SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold Kapittel 9 oppgave h.
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan lage setninger på fransk?
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
PRONOMEN.
Subjunksjoner.
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Polen tur 2007 Uke 39. Avreise Søndag 23/9 Oppmøte kl Skolen Vi pakker buss og lignende Setter opp liste med hvem som sitter hvor.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
FEVIK Turen til Fevik  Det tok lang tid å dra dit med bil, og vi måtte ta en ferje.  Ferja tok bare en halvtime.  Her er Sebastian, Sondre og.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Kapittel 6 oppgave i Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 6 oppgave g g. Sett inn å sette (seg), å legge (seg), å ligge, å sitte, å stå.
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA

Skjema for helsetninger F forfelt – bare i helsetninger v, V verbale (V infinitt) a, A n, N nominale ledd (n vanligvis subjekt)

Skjema for leddsetninger innledes av en subjunksjon som står i et Fb – forbinderfelt. Leddene i midtfeltet har en annen rekkefølge. Subjektet står først og følges av eventuelle setningsadverbialer. Deretter kommer første del av verbalet. Sluttfeltet er lik i helsetningen.

Skjema for leddsetninger Fb Midtfelt : n, a, v Sluttfelt: V, N, A

Sammenbinding av setninger Souvětí souřadná Når en helsetning bindes sammen med en annen, påvirkes ikke ordstilingen i den andre av ordstillingen i den første.

Sammenbinding av setninger Souvětí souřadná I dag var jeg i byen, og jeg spiste på kafé. De gikk fra skolen, og de gikk rett hjem. I går ble vi invitert på fest, og vi ble bedt om å ta med vin.

!!!! SÅ Adverb: så står forfeltet Først var vi på kino, så spiste vi pizza.

!!!! SÅ Subjunksjon (leddsetning): Så står i forbinderfeltet Han gråt så han hikset (følge) Jeg tar en tidlig buss, så jeg ikke kommer for sent (hensikt)

!!!! SÅ Konjunksjon (i en følgerelasjon) – helsetningsskjemaet Jeg må være hjemme klokka ni, så jeg kan ikke vente lenger.