Endringer, læring og robusthet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anleggsanskaffelse for konstruerte anlegg SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Advertisements

Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Lageroverføring uten levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Interaction Center-Service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serviceordrestyring (frittstående) SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Likviditetsstyring SAP Best Practices Baseline Package
Salgskontrakt med fast pris og ressursrelatert fakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Salgsmulighetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serienummerstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Slank kampanjestyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Internt vedlikehold SAP Best Practices Baseline Package
Lagerhåndtering: Utrangert og sperret beholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Internordre for markedsføring og budsjettering av andre indirekte kostnader SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salgskvantumsprognose SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Anleggsanskaffelse via direkte aktivering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Ekstern anskaffelse av ressurser fra fra tredjepart SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler Hovedpunkt
Kreditorreskontro SAP Best Practices Baseline Package
Segmentrapportering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Batchstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lead Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Aktivitetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Adhoc-konsulenttjenester med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Gratis levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Innkjøpstilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
N ø dvendige prosesstrinn SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Faktisk internordre for FoU SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenariooversikt – 1 Formål og fordeler: Formål Fordeler
E-tjenester: Reklamasjons- og returbehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Sett fra et survey-perspektiv
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Fondsfinans Research, 20 July, 2014 Sparebanken Vest Traust, tradisjonell sparebank - Foran et veiskille?
Budsjettering av priser for innkjøpte materialer SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kunde- og kontaktadministrasjon SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Etterbehandling (varer i arbeid) SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Reklamasjons- og returbehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Internt prosjekt SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
SAP Best Practices for CRM Nyheter. © SAP 2010 / Side 2 SAP Best Practices for Customer Relationship Management omfatter forhåndskonfigurerte forretningsscenarioer.
Salg av planlagte tjenester SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Etterbehandling (lagerprodusert material) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline package
Modell- og simuleringskalkulasjon SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Reiseadministrasjon SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
This presentation is solely for the use of Lindorff Group and companies associated with Lindorff Group. No part of it may be circulated, quoted or reproduced.
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Tilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center-markedsføring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
This document is prepared by Hybond AS. The information contained herein derives from various sources. Hybond AS has not verified the information and makes.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
© 2015 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Brønnkontrollhendelse Troll G-4 BY1H
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Økonomiske forutsetninger
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
SAR OFFSHORE HYPOTERMI Classification: Open © Statoil ASA
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Endringer, læring og robusthet Arne Jarl Ringstad

Organisatoriske endringer Individuell læring Sikker arbeidsutførelse Større endrnger som medfører endinger i arbeidsoppgaver, arbeidssted, rapporteringslinjer, To typer læring – emosjonell og kognitiv Oerasjonell barriere: En sikkerhetskritisk oppgave som utføres av en person eller en gruppe personer, som realiserer en eller flere barrierefunksjoner.

Kübler-Ross kurven Ytelse Integrering Benekting Endringer kan kan utløse sterke emosjoner Endringer kan påvirke ansattes ytelse Mennesker er svært tilpasningsdyktige Aksept Endring Sjokk Frustrasjon Utprøving Depresjon Tid

Endringsomfang og ytelse Læring: Relativt varig endring i arferd som et resultat av erfaring Mestring Individuelle og endringsrelaterte forskjeller -Endring som vekst - Hvoran unngå å ”trille utfor” – emdringstaken så høy at ansattes kompetanse ikke strekker til, svekkelse av operasjonelle barrierer Passivitet Panikk Endringsomfang

Direkte og indirekte effekter Direkte, emosjonell effekt Arbeids- mengde Organi- sering Kompe- tanse Arbeids- sted

Kompetanse - to veier til sikker arbeidsutførelse Våre ansatte vet hvordan arbeidet skal utføres sikkert Vårt styringssystem forteller hvordan arbeidet skal utføres sikkert Pendelbevegelse mellom disse to strategiene historisk sett. Nå: et klart fokus på ansatte. Mer detaljert styringssystem kan robustgjøre en organisasjon som undergår store endringer. Dette er en lite aktuell vei for vår bransje i dag  avhengig av å tilrettelegge for at ansatte har den nødvendige kompetansen. Spesialtilpasning Standardisering Hurtig og fleksibelt Robust og tregt Sårbarhet Byråkratisering

Endring, læring og sikker arbeidsutførelse Endringer fører til læring Læringen vil inneholde både emosjonelle og kompetansemessige komponenter Læringen kan være positiv eller negativ mht sikker arbeidsutførelse Positive effekter er mest sannsynlige hvis Endringsomfanget er håndterbart Endringene virker rimelige og forståelige Endringer blir gjennomført på en respektfull og åpen måte Indirekte effekter av endringene fanges opp og håndteres

Endringer, læring og robusthet Arne Jarl Ringstad www.statoil.com © Statoil ASA This presentation, including the contents and arrangement of the contents of each individual page or the collection of the pages, are owned by Statoil. Copyright to all material including, but not limited to, written material, photographs, drawings, images, tables and data remains the property of Statoil. All rights reserved. Any other kind of use, reproduction, translation, adaption, arrangement, any other alteration, distribution or storage of this presentation, in whole or in part, without the prior written permission of Statoil is prohibited. The information contained in this presentation may not be accurate, up to date or applicable to the circumstances of any particular case, despite our efforts. Statoil cannot accept any liability for any inaccuracies or omissions.