Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Automatisering av rettslige beslutninger
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum

Betydningen av særlov, personopplysningsloven og forvaltningsloven ved behandling av enkeltvedtak Særlov (f.eks. kontantstøtteloven) Personopplysningsloven Forvaltningsloven Gir materielle regler; dvs. angir hvilke personopplysninger mv. som er relevante som grunnlag for enkeltvedtak, og behandlings-reglene som må følges for å nå frem til gyldig enkeltvedtak Gir bl.a. rammer for hvilke personopplysninger som kan behandles, på hvilken måte dette kan/skal skje og hvilke plikter og rettigheter som skal gjelde for å ivareta den registrertes personvern Gir prosessuelle regler for å sikre at de materielle reglene i særloven blir fulgt for å ivareta partens rettssikkerhet Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 2 år som er bosatt i riket, og som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass som det ytes offentlig driftstilskudd for Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene … bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet Part som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes og gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist Betyr at alle tre regelsett må bli anvendt paralellt og i sammenheng Særlover kan inneholde særlige bestemmelser som går foran personopplysningsloven og forvaltningsloven

Særlov (f.eks. kontantstøtteloven) Personopplysningsloven Forvaltningsloven Gir materielle regler: Hvilke personopplysninger Hvilke behandlingsregler Regler om personopplysningsvern Setter rammer for hva IKT-systemet kan behandle personopplysninger Gir dessuten andre regler Prosessuelle regler Setter noen få rammer for hva IKT-systemet kan behandle av personopplysninger Kan forøvrig implementeres i systemet, men ikke vanlig Er ofte gjenstand for automatisert rettsanvendelse i IKT-systemer Punkt 1 skal ha betydning for systemutforming Punkt 2 kan være gjenstand for automatiserte prosedyrer (jf. innebygget personvern) Taushetsplikter skal ha betydning for systemutforming, jf. punkt 1 Punkt 2 kan være gjenstand for automatiserte prosedyrer, men ikke vanlig Skal saksbehandlingen automatiseres/digitaliseres, må punkt 1 i alle kategorier + punkt 2 vedrørende særlov tas stilling til som del av systemutviklingen: Hvilke personopplysninger skal behandles, hvordan skal det skje, og innenfor hvilke rammer?

“Fra lov til handling” - forutsetninger Vi har klargjort hvilke særlov som regulerer det materielle innholdet for den aktuelle typen enkeltvedtak Forvaltningsloven gjelder «den virksomhet som drives av … et hvert organ for stat eller kommune» «vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer» (§ 2 bokstav b, jf. bokstav a) Personopplysningsloven gjelder Saklig virkeområde (§ 3) Geografisk virkeområde (§ 4)

“Fra lov til handling” - systemutvikling Rettslig spørsmål som må løses som ledd i systemutviklingen Klargjøring av roller og ansvar Er det klart hvem som har behandlingsansvar? (jf. pol § 2 nr. 4) Skal det brukes databehandler(e), og er det i så fall inngått databehandleravtale? (jf. pol § 2 nr. 5 og § 15 Etterlevelse av grunnkrav til behandlingen av personopplysninger mv. Er noen opplysninger underlagt taushetsplikt? (jf. fvl § 13 flg.) Har vi rettslig grunnlag for å behandle personopplysninger etter pol § 8? Skal det behandles sensitive personopplysninger og har vi rettslig grunnlag etter pol § 9? Skal personopplysningene overføres til tredjeland og har vi rettslig grunnlag for dette? (jf. §§ 29 og 30) Er det fastsatt ett eller flere formål for behandlingen? (jf. pol § 11 bokstavene b og c) Gir systemløsningen tilfredsstillende opplysningskvalitet mv, jf formålet (jf. § 11 bokstavene d og e) Klarlegge hvor lenge opplysningene kan lagres (jf. pol § 28) Krav til prosedyrer og tillatelser Er behandlingen konsesjonspliktig, og foreligger i så fall konsesjon? (jf. pol § 33 flg.) Er behandlingen meldepliktig, og er i så fall melding sendt? (jf. pol §§ 31 og 32) Er det etablert internkontrollrutiner? (jf. pol § 14) Er det gjennomført risikovurdering og iverksatt nødvendige sikkerhetstiltak? (jf. pol § 13)

“Fra lov til handling” - løpende saksbehandling Rettslig spørsmål som må løses som ledd i den løpende enkeltsaksbehandlingen Registrertes rettigheter Imøtekomme krav til samtykke, jf. § 2 nr. 7 Imøtekomme krav om innsyn, jf. § 18 annet og tredje ledd Imøtekomme krav om begrunnelse for automatiserte avgjørelser (jf. pol § 22) Imøtekomme krav om manuell behandling (jf. pol § 25) Imøtekomme krav om retting og sletting, jf. §§ 27 Behandlingsansvarliges plikter overfor registrerte personer Etterleve informasjonsplikt ved innsamling av opplysninger fra den registrerte (pol § 19) Etterleve informasjonsplikt ved innsamling av opplysninger fra andre enn den registrerte (pol § 20) Etterleve informasjonsplikt ved bruk av personprofiler (pol § 21)