Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
E-handel.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Forberedende samtaler
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
RIS-metoden for prosessforbedring
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Forventningene fra Fylkesmann
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Mal for prosjektrapportering
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene? Magne Jørgensen Medlem av Digitaliseringsrådet «Enda et supperåd!» Kommentar

Grunnlaget for rådene vi gir Vi mottar grunnlagsdokumenter fra virksomheten (ca. en uke før møte med dem): Prosjektforslag/bakgrunn, kravspesifikasjon, prosjektplan, arkitekturdokumenter, interessentanalyse, gevinstrealiseringsplan, status m.m. Rådets sekretariat (Difi) forbereder saken for rådsmedlemmene Rådsmedlemmene leser grunnlagsdokumenter og Difis saksforberedelse For-diskusjon i rådet Møte med virksomheten (60-90 minutter): Presentasjon av prosjektet, spørsmål & svar, rådgiving i møtet Anbefalingsbrev med råd (innen 2 uker etter møtet) Mest om forbedringsområde, men også støtte til valg som er gjort Oppfølgingssamtale (2-3 uker senere) Maks 3 uker fra vi mottar grunnlagsdokumenter til vi sender anbefalingsbrev! Sekretariat: Hans, Elin og Ragnhild (+ ny: Nina)

Hva slags råd har vi gitt? Sier noe om på hvilke områder vi oppfatter at svakheter/forbedringsmuligheter er størst

Litt om prosjektene Gjennomsnitt budsjett: ca. 130 mill. Gjennomsnitt kvantifisert nytte: ca. 580 mill. Formål: Nytt eller forbedret register: 4 Nye prosesser/tjenester: 2 Effektivisering av arbeidsprosesser/modernisering: 3 Annet: 1 Ulikt hvor langt prosjektene er kommet (satsningsforslag, forfase til prosjekt, pågående prosjekter, program) Kun 5 hadde kvantifisert nytte. Annet (datasenter). Noen (hvor mange?) har som mål å lage felleskomponent.

Rådene vi har gitt … … sier noe om hva vi ser er typiske svakheter/forbedringsområder NB: Rådene er mer konkrete enn det som vises her (anonymisering). Stor forskjell i modenhet til organisasjoner som kommer til oss.

Behov-mål-løsning Kartlegging og involvering av interessenter Interessenter utenfor egen virksomhet Brukere Drift Utredning av muligheter og andres erfaringer Klargjøring av mål og gevinster Helhetsperspektiv Kommunikasjon

Organisering og styring Forankre på ledernivå Virksomhetsleder(e) med i styringsgruppe Enkel styringsmodell Skille styring av prosjekt og interessentinvolvering Fremdriftsplan Grundig forprosjekt (”skynde seg langsomt”) Realistisk buffer for usikkerhet Ikke for mye på en gang Tydeliggjør roller og ansvar Klar prosjektstyringsmodell. Alle skal med, men ikke i styringsgruppa! «Vi vet hva brukerne vil ha?» Få med reelle brukere.

Usikkerhetsstyring Helhetlig risikoanalyse m. tiltak Inkluder analyse av avhengigheter til andre prosjekter, andre etater m.m. som øker risiko Håndter risiko som følge av forskjell i hvor gevinster oppnås og hvor kostnadene kommer Del opp prosjektet/leveransene Både for å håndtere usikkerhet i bevilgninger, prioritere leveranser og bedre styring Analyser usikkerhet i kostnadsestimater

Gevinstrealisering Konkretiser gevinster Hva de er og hvor de oppstår Lever gevinster underveis Smidig utviklingsmodell Plasser ansvar for gevinstrealisering Samfunnsøkonomiske gevinster Viktig å peke på Lett å overvurdere Vanskelig å realisere

Føringer, muligheter og konkurransestrategi Vurdere handlingsrom Bruke felleskomponenter Forberedelse til ny rolle Særlig hvis ny felleskomponent Vær pådriver for lovendringer som trengs Søk erfaringer fra andre med lignende behov/løsninger Altinn for utenlandske brukere er ingen hindring

Hjelper rådene? Vi skal gjøre en grundigere evaluering senere. Oppfølgingssamtalene (2-3 uker etter rådgivingen) tyder på at rådene i stor grad oppleves nyttige og følges/vil bli fulgt. Virksomhetsleder fant særlig nytte av råd og innspill relatert til: Bedre sammensetning av styringsgruppe Tidligere og bedre planlegging av innføring (bla involvering) Mer grundighet i planer (kontra rask fremdrift) Konkretisering av gevinster, mål og bedre innsalg av disse Bedre prosesser for gevinstrealisering Tilbakemelding på at vi tror at prosjektet er levedyktig

Andre tilbakemeldinger fra virksomhetene Motiverende Ga energi Prosjektleder begeistret Forventet mer evaluering av prosjektets levedyktighet Følte seg privilegert med tilgang på så mye kompetanse Kunne gjerne vært mer provoserende