INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Advertisements

Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Studentambassadører 2013/14
PhD PROGRAM Prosess-, Energi- & Automatiseringsteknikk
Universitetet i Agder Fornybar energi Studier i Grimstad
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Teknologi og realfag studietilbud Universitetet i Agder
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Bachelorstudiet i elektronikk
Veien videre etter ungdomsskolen
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag - Partnerskap mellom NTFK, KS, NAV, LO, NHO.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Opptak 1.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Institutt for plantevitenskap
Valg av programområde og fag til Vg2
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 11. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Forkurs, TRES og Y-veien
Status 3+2 prosess farmasi
Litt historie om Y-veien
Rådgiversamling 12. mars 2014 Opptak og tilrettelegging - Krav om politiattest (Ronny) - Særskilt grunnlag (Ronny) - Dispensasjon fra GSK kravet (Ronny)
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Videre utdanning? Mange muligheter…….. Terningen Arena 2015.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Batnfjordsøra 5.september Avreise ÅUS kl Hjemme ca kl Fylkeskommunen dekker skyssutgifter Elevene tar med seg mat, drikke og klær etter vær.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Hvordan gjør vi det? Søknad til vdg.skole. Søknadsfrister 1. mars (ordinær frist)3.mars i år!! 1. februar ved søknad om fortrinnsrett ogindividuell behandlingfortrinnsrettindividuell.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Denne informasjonen gjelder for
IT-studier Trondheim Møte 18.april.
Veien videre etter VG2 Elektro.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Videre utdanning? Mange muligheter……..
U. Pihl videregående skole
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Velkommen til jobcafè om utdanning!
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Studiespesialisering
STUDIEVEILEDNING Gro Maastad studieveileder, WANG Oslo
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Studiespesialisering
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
Utskrift av presentasjonen:

INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier? Veier inn til ingeniørstudiet

Stigende arbeidsledighet

Kilde: nordover-sitter-langt-inne http:// nordover-sitter-langt-inne

KANDIDATUNDERSØKELSE bachelor og master ingeniørfag ved UiA mars 2016

Undersøkelsen ble gjennomført mars 2016, ovenfor kandidater som fullførte ingeniørstudiet på ordinær tid i % (146 av 193) av alle fra kull 2012 som har fullført bachelorprogrammet innen byggdesign, fornybar energi, flyteknikk og mekatronikk har svart på undersøkelsen. 75% (31 av 41) av alle fra kull 2013 som fullførte masterprogrammet innen bygg, fornybar energi og mekatronikk har svart på undersøkelsen Studiene som hører inn under institutt for IKT er ikke tatt med i undersøkelsen (INGELE, INGDATA og MASTIKT). Linjeforeningen IndøkSør gjennomfører en diplomundersøkelse hvert år. Se: For at vi ikke skal konkurere med denne og andre spørreundersøkelser, har vi valgt å utelate indøkstudiet fra vår spørreundersøkelse. Grunnlag for undersøkelsen

Andel i arbeid per studieprogram: INGENE 46%, INGBYGG3 56%, INGMASK 45%, ENGFLHU 48%

TIL SAMMENLIGNING Fullført Bachelorgrad fornybar energi

Hvordan møter UiA nye tider? Referansegruppe for studieprogrammene Gjennomgang av studieprogrammene Mer entreprenørskap inn i ingeniørstudiet Extra Curriculum kurs, sertifiseringskurs Vann og avløpsteknikk for bygg

Kan det også være noe sundt med utviklingen? Karakterer betyr noe – Bedre fagpersoner Dreining fra offshore mot annen industri Styrket kompetanse for offentlig sektor Nyskapning?

HOVEDVEIEN ORDINÆRT GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Opptakskrav: Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY

ORDINÆR UTDANNIONGSPLAN GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Farger og kategorier:

UTFORDRING 1 Generell studiekompetanse, men mangler R1, R2 og Fysikk 1 Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY

Løsning 1A – Nettbasert realfagskurs/privatist/1. årig forkurs / /

/ / Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten

Løsning 1B – TRES Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…

Løsning 1B – TRES …også MA-006, MA-007 og FYS002

Ulemper: Krevende 1. studieår Ulemper: Krevende 1. studieår Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier Løsning 1B – TRES

UTFORDRING 2 Fagbrev, men mangler generell studiekompetanse Fagbrev Påbygg til generell studiekompetanse

Løsning 2A – 1. årig forkurs

Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten

Løsning 2B – Y-Veien Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…

Løsning 2B – Y-Veien …også MA-006, MA-007, FYS002 og NO-007

Løsning 2B – Y-Veien Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier

UTFORDRING 3 Får ikke lærlingplass (har VG1 og VG2) / Feil fagbrev for det aktuelle ingeniørstudiet / mangler generell studiekompetanse, men har grunnkurs og VK1

Løsning 3A – 1. årig forkurs