INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier? Veier inn til ingeniørstudiet
Stigende arbeidsledighet
Kilde: nordover-sitter-langt-inne http:// nordover-sitter-langt-inne
KANDIDATUNDERSØKELSE bachelor og master ingeniørfag ved UiA mars 2016
Undersøkelsen ble gjennomført mars 2016, ovenfor kandidater som fullførte ingeniørstudiet på ordinær tid i % (146 av 193) av alle fra kull 2012 som har fullført bachelorprogrammet innen byggdesign, fornybar energi, flyteknikk og mekatronikk har svart på undersøkelsen. 75% (31 av 41) av alle fra kull 2013 som fullførte masterprogrammet innen bygg, fornybar energi og mekatronikk har svart på undersøkelsen Studiene som hører inn under institutt for IKT er ikke tatt med i undersøkelsen (INGELE, INGDATA og MASTIKT). Linjeforeningen IndøkSør gjennomfører en diplomundersøkelse hvert år. Se: For at vi ikke skal konkurere med denne og andre spørreundersøkelser, har vi valgt å utelate indøkstudiet fra vår spørreundersøkelse. Grunnlag for undersøkelsen
Andel i arbeid per studieprogram: INGENE 46%, INGBYGG3 56%, INGMASK 45%, ENGFLHU 48%
TIL SAMMENLIGNING Fullført Bachelorgrad fornybar energi
Hvordan møter UiA nye tider? Referansegruppe for studieprogrammene Gjennomgang av studieprogrammene Mer entreprenørskap inn i ingeniørstudiet Extra Curriculum kurs, sertifiseringskurs Vann og avløpsteknikk for bygg
Kan det også være noe sundt med utviklingen? Karakterer betyr noe – Bedre fagpersoner Dreining fra offshore mot annen industri Styrket kompetanse for offentlig sektor Nyskapning?
HOVEDVEIEN ORDINÆRT GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Opptakskrav: Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY
ORDINÆR UTDANNIONGSPLAN GJENNOM SAMORDNA OPPTAK Farger og kategorier:
UTFORDRING 1 Generell studiekompetanse, men mangler R1, R2 og Fysikk 1 Generell studiekompetanseR1, R2 og 1FY
Løsning 1A – Nettbasert realfagskurs/privatist/1. årig forkurs / /
/ / Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Hele forkurset = Forkurskvoten
Løsning 1B – TRES Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…
Løsning 1B – TRES …også MA-006, MA-007 og FYS002
Ulemper: Krevende 1. studieår Ulemper: Krevende 1. studieår Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier Løsning 1B – TRES
UTFORDRING 2 Fagbrev, men mangler generell studiekompetanse Fagbrev Påbygg til generell studiekompetanse
Løsning 2A – 1. årig forkurs
Ulemper: 1 år ekstra med studier Ulemper: 1 år ekstra med studier Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten Fordel: Tid til å lære og modnes i realfag Kvalifiserer for alle ingeniørstudier Hele forkurset = Forkurskvoten
Løsning 2B – Y-Veien Inneholder den samme utdanningsplanen som det ordinære løpet/samordna opptak men…
Løsning 2B – Y-Veien …også MA-006, MA-007, FYS002 og NO-007
Løsning 2B – Y-Veien Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Ulemper: Krevende 1. studieår Bare for søkere med relevant fagbrev Fordel: Sparer ett år med studier Fordel: Sparer ett år med studier
UTFORDRING 3 Får ikke lærlingplass (har VG1 og VG2) / Feil fagbrev for det aktuelle ingeniørstudiet / mangler generell studiekompetanse, men har grunnkurs og VK1
Løsning 3A – 1. årig forkurs