Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Www.edu-nor.no Maria Tindberg. Edu-Nors utfordring: LYTTE  finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Www.edu-nor.no Maria Tindberg. Edu-Nors utfordring: LYTTE  finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Maria Tindberg

2 Edu-Nors utfordring: LYTTE  finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer disse! Innrede i tråd med ideene

3 Definere rammene, avgrense. Finne handlingsrommet! Fysiske rammer – Rom, plassering, nærhet til andre rom og utstyr, antall elever Økonomiske rammer – Prioritering innen gitt budsjett, Opptrappingsplan? – Utstyr, oppussing?, møbler?, bemanning? – Kurs Personalet – kompetanse og forankring – Noen nøkkelpersoner? – Forankret i personalet ellers? – Forankring i ledelsen!

4 Toppåsen: Fokus og avgrensinger Fokus på Teknologi og design Opplevelse og å gjøre erfaringer Et annerledes rom – ikke vanlige pulter Ikke tradisjonelt matte- og naturfagsutstyr i rommet, men lett tilgjengelig Hovedvekt på klasse 16 elever – (4 x 4 grupper), men mulighet for flere

5 Utstyrsjakt: Læreplanen og Toppåsens visjoner var utgangspunkt Viktig at DESIGN delen ikke blir borte til fordel for TEKNOLOGI – Samspillet viktig Ta vare på og utfordre kreativitet i vid forstand Barnetrinn: Gjøre erfaringer og få ned sperrene for realfagene

6 Fagplaner T & D (eget hovedområde innen Naturfag) K & H (deler av to hovedområder) – Design – Arkitektur ……………………………………………………………………………………………………………………….. Kunne kombinere og trekke inn mål og kriterier fra – Naturfag – Matematikk Egnet utstyr og læremidler tilgjengelig (og overlappende)

7 Andre sentrale hensyn: Tilpasset opplæring Variasjon Differensiering Mestring Inkludering Samarbeid Lekende tilnærming til lærestoffet

8 Variasjon Tilrettelegge for ulike læringsstiler Tilby ulike læremidler Variere mellom ulike læringsarenaer

9 Ikke i tillegg til, men som en del av den vanlige opplæringen

10 Noe av utstyret

11 Kataloger og litt utstyr ved døra Edu-Nor AS har utarbeidet ferdige lister med anbefalt utstyr ift Kunnskapsløftet til: – Matematikk – Naturfag – Teknologi & Design (barnetrinn) Tilbyr – Utstyr (matte, noe naturfag, teknologi & design, engelsk, m.m) – Kurs – Konsulenttjenester


Laste ned ppt "Www.edu-nor.no Maria Tindberg. Edu-Nors utfordring: LYTTE  finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google