Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”

2 Internett bank Formalisering Data Automatisering av eksisterende tjenester Fordeler i dag Nye muligheter

3 Reisebyrå Tjenester: Råd Informasjon Bestilling Forsikring Betaling Fordeler i dag Nye muligheter

4 Salg av (fysiske) produkter Katalogsalg/postordresalg har en lang historie Med web kan vi gi oppdatert informasjon Billig og effektivt Gi dynamisk informasjon (pris, lager) Elektronisk/automatisk ordremottak Elektronisk reklame (banner annonser)

5 Transport Stort problem Med vanlige butikker ordner kunden dette selv Her må vi ”til døren” Postverket, egne fraktleverandører Pakkes og sendes – kostbart Kan sende rett fra lager Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker Reverserbar logistikk er et stort problem Landegrenser, tollbarrierer

6 Konkurransesituasjon Tiltak for å binde kunden: Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars. Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another. Different service level, from personal service to do-it-yourself. Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface. Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving. Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc. The use of sales, coupons, charge card rebates, and time- dependent pricing to make direct price comparisons difficult. Mailing of coupons and special offers to customers.

7 Konkurransesituasjonen på Web Kanskje tøffere enn i den fysiske verden Globalt marked Lett for kunden å gå til en ny site Eller er det det? Kunden kan ”bindes” også på Web

8 Sammenligning online/fysisk butikk Hva er fordelene med Web? Hva er fordelene å ha en fysisk butikk? Stikkord: lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet

9 Tre faktorer Kopivariasjon: Likheten mellom objekter av samme produkt Fysisk faktor: Betydningen av et fysisk produkt Leveringsfaktor Kostnader ved levering

10 Eksempler ProductCopy variation Physical factor Delivery factor Music (CD)0Low0 or low Software000 or low Computers0Low Daily disposable contact lenses0High/lowLow BooksLowLow/med.Medium Toys0 or lowMedium Car parts0 or lowLowMedium Clothes and shoesPossibleHighMedium FlowersHigh Medium FurniturePossibleHigh CarsLowHigh Groceries, industrial products00High Groceries, natural productsHigh

11 Miniøving Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet? Et svar: Automatisk løsning Multimedia i presentasjon av objekter Kan ikke ta og føle på Transport Stole på selger Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)


Laste ned ppt "Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google