Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørn Ødegård Endret for 9 år siden
1
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
2
Internett bank Formalisering Data Automatisering av eksisterende tjenester Fordeler i dag Nye muligheter
3
Reisebyrå Tjenester: Råd Informasjon Bestilling Forsikring Betaling Fordeler i dag Nye muligheter
4
Salg av (fysiske) produkter Katalogsalg/postordresalg har en lang historie Med web kan vi gi oppdatert informasjon Billig og effektivt Gi dynamisk informasjon (pris, lager) Elektronisk/automatisk ordremottak Elektronisk reklame (banner annonser)
5
Transport Stort problem Med vanlige butikker ordner kunden dette selv Her må vi ”til døren” Postverket, egne fraktleverandører Pakkes og sendes – kostbart Kan sende rett fra lager Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker Reverserbar logistikk er et stort problem Landegrenser, tollbarrierer
6
Konkurransesituasjon Tiltak for å binde kunden: Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars. Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another. Different service level, from personal service to do-it-yourself. Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface. Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving. Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc. The use of sales, coupons, charge card rebates, and time- dependent pricing to make direct price comparisons difficult. Mailing of coupons and special offers to customers.
7
Konkurransesituasjonen på Web Kanskje tøffere enn i den fysiske verden Globalt marked Lett for kunden å gå til en ny site Eller er det det? Kunden kan ”bindes” også på Web
8
Sammenligning online/fysisk butikk Hva er fordelene med Web? Hva er fordelene å ha en fysisk butikk? Stikkord: lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet
9
Tre faktorer Kopivariasjon: Likheten mellom objekter av samme produkt Fysisk faktor: Betydningen av et fysisk produkt Leveringsfaktor Kostnader ved levering
10
Eksempler ProductCopy variation Physical factor Delivery factor Music (CD)0Low0 or low Software000 or low Computers0Low Daily disposable contact lenses0High/lowLow BooksLowLow/med.Medium Toys0 or lowMedium Car parts0 or lowLowMedium Clothes and shoesPossibleHighMedium FlowersHigh Medium FurniturePossibleHigh CarsLowHigh Groceries, industrial products00High Groceries, natural productsHigh
11
Miniøving Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet? Et svar: Automatisk løsning Multimedia i presentasjon av objekter Kan ikke ta og føle på Transport Stole på selger Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.