Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dikt. Rim  Med rim mener vi vanligvis at ord slutter likt: nå − gå, kime − rime, smektende − fektende.  Enderim  Når rimordet avslutter verselinja.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dikt. Rim  Med rim mener vi vanligvis at ord slutter likt: nå − gå, kime − rime, smektende − fektende.  Enderim  Når rimordet avslutter verselinja."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dikt

2 Rim  Med rim mener vi vanligvis at ord slutter likt: nå − gå, kime − rime, smektende − fektende.  Enderim  Når rimordet avslutter verselinja i et dikt, kaller vi rimet for enderim.  Eks.: Du var slik en deilig gutt. Men nå er forelskelsen slutt.( Vi kaller det fullrim, når den siste trykktunge vokalen or resten av ordet er like; gutt- slutt)  Parrim To og to linjer i et dikt rimer.  Du venter på meg jeg venter på deg. Du har meg i minne jeg har deg i sinne

3  Kryssrim Annenhver linje (første og tredje, andre og fjerde) i et dikt rimer på hverandre.  Du venter på meg og er i mitt minne Jeg venter på deg og har deg i sinne  Bokstavrim ( Alitterasjon)-når to eller flere ord begynner med samme konsonant eller ulik vokal.  "Feit og ferdig i Fjellheimen" (avisoverskrift)  "Nissen satt en natt og frøs, slik at nissens nese nøs." (A. Bjerke)

4 kortdikt  Kortdikt er rett og slett det, et kort dikt.  Kjennetegnet til kortdikt er at de har få verselinjer  Viktig å kunne si noe med få ord- bruke gode virkemidler, metafor, sammenligning og symboler for å få frem budskapet eller historien i diktet  Jan Erik Vold (f. 1939)har skrevet flere kortdikt.  https://www.youtube.com/watch?v=Yu46z_W cvOIwww.youtube.com/watch?v=Yu46z_W cvOI

5 Figurdikt  Formen på diktet, altså hvordan strofene og verselinjene er satt opp, like viktig som innholdet.  Har ingen fast oppskrift. Du kan skrive om hva du vil, og diktet kan være kort eller langt  Utseende på teksten skal ha en form som speiler innholdet

6 Figur dikt

7

8 Femrader  1.verselinje; Et ord om emnet f.eks. Sommer  2. verselinje; to ord som beskriver emnet,  f.eks. varmt, fri.  3. verselinje; tre ord som beskriver en handling, f.eks. bade i sjøen  4. verselinje; fire ord som beskriver en følese,  F.eks. Elsker sommer og sol  5. verselinje; gjentakelse av 1.linje, Sommer

9 HAIKU  Et klassisk haikudikt skal helst handle om en tid på døgnet, eller naturen, gjerne tilknyttet en årstid.  Haiku skal skrives i her-og-nå-form, og det skal ikke rime.  Diktet kan gjerne ha en humoristisk beskrivelse av hendelse eller gjenstand.  Diktet skal ha til sammen 17 stavelser, men ikke noe absolutt krav Eksempel på haikudikt: Gammel dam= 3 stavelser En frosk hopper= 4 stavelser Lyden av vannet= 5 stavelser (Paal-Helge Haugen)

10 BIODIKT  Biodiktet er enkelt å skrive siden det har et fast mønster  Diktet må ikke handle om en selv, man kan skrive om en venn, en kjendis eller kanskje en oppdiktet person, for eksempel en karakter i en bok. Som regel har biodiktet ti verselinjer. Nummer en og nummer ti er faste, men man står fritt til å utelate noen linjer utenom disse, hvis man ønsker det.

11 Biodikt  Verselinje 1: Fornavn  Verselinje 2: Fire karaktertrekk,  Verselinje 3: Jeg elsker/liker (Tre ting eller et menneske)  Verselinje 4: Jeg føler (tre eksempler)  Verselinje 5: Jeg trenger (Tre eksempler)  Verselinje 6: Jeg frykter (Tre eksempler)  Verselinje 7: Jeg ønsker( Tre eksempeler)  Verselinje 8: Jeg drømmer (Tre eksempler)  Verselinje 9: Jeg mister (Tre eksempler)  Verselinje 10: Ditt etternavn

12 Eksempel

13 Slik går du fram  1. Ta tak i noe som har festa seg i minnet ditt som et levende bilde –  Ikke tenk oppsett. Ikke tenk tegnsetting. Ikke tenk store eller små bokstaver. Skriv!  2. Rusle en tur... Observer. Blåser det? Regner det? Eller hører du kanskje noen lyder du ikke har hørt før?. Få ned på papiret de fragmentene som måtte dukke opp.  3. Se nærmere på hvordan katten beveger seg over gårdsplassen. Eller hvordan sneglen drar seg over veien. Observér lyset. Er det mulig å beskrive dette? Forsøk!  4. Skriv ned noen korte setninger basert på lukter du kjenner godt igjen fra barndommen. Eller kanskje det er letter å skrive om en lyd du husker godt. Kan det være en idé å kombinere disse?  5. Gå tilbake til lista vår over kontrastene. Sett opp en vertikal strek på arket ditt. Assosier til begge sider. Noter.  6. Og husk: ikke utbroder en idé eller en tanke til det ugjenkjennelige. Velg vekk abstrakte substantiv. Vær enkel! Vær konkret!


Laste ned ppt "Dikt. Rim  Med rim mener vi vanligvis at ord slutter likt: nå − gå, kime − rime, smektende − fektende.  Enderim  Når rimordet avslutter verselinja."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google