Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Roald Frøskeland 800m. Kompetanse Yrke og utdanning 4-årig lærer utdanning (1997-2000) Topptrenerstudie II OLT – 2 år (2009-2010) Master i kroppsøving.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Roald Frøskeland 800m. Kompetanse Yrke og utdanning 4-årig lærer utdanning (1997-2000) Topptrenerstudie II OLT – 2 år (2009-2010) Master i kroppsøving."— Utskrift av presentasjonen:

1 Roald Frøskeland 800m

2 Kompetanse Yrke og utdanning 4-årig lærer utdanning ( ) Topptrenerstudie II OLT – 2 år ( ) Master i kroppsøving og idrettsvitenskap (relasjon trener og utøver) ( ) Trener II generell del + løp friidrett Trener III friidrett ( )  : Friidrettstrener Steinkjer FIK  : Friidrettstrener ved Steinkjer vgs. – spissa toppidrett, ansvar for friidrett  Team Trøndelag 800m Realkompetanse Aktiv langdistanseløper – 27 NM medaljer, 12 gull (3000m, 5000m, 10000m, halvmaraton, maraton, terrengløp kort og lang løype) EM 2006  10000m –  Halvmaraton – 1.04  Maraton –  Ikke bakgrunn fra 800m

3 Miljø som har preget meg som trener Odd Einar Fossum Kollegiet på idrettsfag Steinkjer FIK – Rune Johansen (1.49), Hans Foosnæs SK Vidar - Terje Næss, Jack Waitz Team Bakken - Frank Evertsen 3-4 år Vebjørn Rodal (trenings- og samtalepartner) Jim Svenøy – høydetrening Olympiatoppen Midt Norge – Frode Moen, Arnstein Finstad Team Trøndelag 800m (Frank B og Erik S) Kenyaprosjektet – Barakarunner, kenyanske løpere i Steinkjer Over 30 treningsleire i utlandet – deriblant ca. 10 høydeopphold i Bolivia 4000 moh. og Kenya 2000 moh.  Stort kontaktnettverk (berikende)

4 Roald Frøskeland Roald Frøskelands utvikling fra ung løper til EM- deltaker på 800 m friidrett august Hva blir det viktigste å ha Fokus på for å ta steget opp til europeisk toppnivå?

5 Fra å være ung og lovende til internasjonalt nivå

6 Navn: Roald Hagbart Frøskeland Født: Fra: Glomfjord, Nordland Bosted: Steinkjer Idrett: Friidrett, 800m Høyde: 1.82 cm Vekt: 68 kg Klubb: Steinkjer FIK

7 Roald Frøskeland Spennende bakgrunn ( g-16 landslag fotball) Arbeidskravsanalyse 2012 Høy målsetting – OL Rio timers utøver (kosthold, søvn, helhet) Tilpasser seg nye egenskaper og nye krav raskt OMSTILLINGSDYKTIG Viktig utøver i regionen, klubb Spissa toppidrett – bidrar mot idrettsfag FORBILDE Team Trøndelag Involvering i treningsarbeidet

8

9 Prestasjonsutvikling 15år 16år 17år 18år 19år 20år 200m m m m 5-steg (høst 2014) 10-steg m aks m fly Max O 2 79 ml/kg 78 ml/kg

10 Utvalgte prestasjoner på 800m Nordisk mester innendørs senior Nordisk baltisk mester 800m U-23 Europamesterskapet Zurich 10 beste utøver på nasjonale 800m statistikk gjennom tidene

11 Kapasitetsanalyse 2012 Omfattende arbeidskravs- og kapasitetsanalyse i 2012 Roald hadde 1.53 på 800m 2012 Utgangspunkt for analysen – 3-4 år etter Eksempel på krav i spenst: Arbeidskravet er bedre eller lik på 10- steg. Roald hadde på 10-steg. LØP PÅ sesongen 2014 (3 år etter)

12 Målsetting Langsiktig målsetting: Internasjonalt toppnivå på 800m Mellom langsiktig målsetting: Olympiske leker Rio, Brasil på 800m Målsetting 2015  Finale Europamesterskapet U-23  1.46 på 800m

13 Konsekvenser Enorm motivasjon til å bli god Konsekvenser – MÅ TA VALG – HAR TATT VALG 1.Flyttet til Steinkjer som 17 år – Vg2 (kuttet fotball) 2.Vært trofast mot trener og treningsopplegg – ikke «shopping» 3. 24t utøver (kosthold, søvn, hvile, prioriteringer) 4.Satser 100% på idrett – valg i forhold til utdanning og arbeid  Utfordring – økonomi både privat og opp mot klubb  Utfordring – prestasjonsgruppe, matching

14 Norsk mesterskap

15

16

17 Grunnfilosofi – mellomdistanse Arbeidskravene styrende Tester - danner grunnlaget for oppbygging av treningsplaner Treningsgrunnlag – god base Kompleksitet Finne den riktige miksen mellom de ulike faktorene – tilpasset den enkelte Stor fart gjennom hele året Spesifisitet – trene på det du skal bli god på – 800m/800m fart Unngå «junk miles» - mye kvalitet Alle intensitetssonene OLT treningsdagbok

18 Evaluering Tretthetsbrudd våren 2013 Stram muskulatur baksida lår, rygg  Utfordring for trening – ingen rene hurtighetsøkter etc.  2014 PROGRESJON – tåle trening

19 Trening Periodisering: T-T-L (minimum en fridag i løpet av syklusen) Antall økter: 9-12 Antall km: 100km +/- Progresjon gjennom treningsåret Innslag av ekstremøkter – trigge det mentale Mange kvalitetsøkter Mental trening - OLT Coaching – OLT – utviklingssamtaler (skjema – vurdere seg selv) Testmanual ÅRSPLAN..\ROALD \Årsplan og periodeplan Roald Frøskeland docx

20 Utviklingsområder Kortsiktig 1.Tåle å løpe flere løp 2.Kapasitetsanalyse 3.Utvikle hurtighet, styrke, spenst (OLT, Frank) 4. Bygge treningsgruppe 5.Bygge Team (Team Trøndelag, klubb, skole, trenere) Rune, Arnstein, Henrik 6.Coaching – OLT 7.Økonomi – sponsorer 8.Fysioterapi - bevegelighet Langsiktig 1.Økonomi 2.Sterk treningsgruppe – internasjonal matching. Sterkt Team Trøndelag

21 Arbeidskravs- og kapasitetsanalyse Utgangspunkt 1.45 på 800m Spenst 10-steg uten tilløp: 32m (Rodal 32.60) 5-steg: Rodal Rodal og Coe hadde 3.12 pr. steg Roald: og Hurtighet 30m flying: 3.05 (Roald m aks 3.87) 100m og 200m konkurranse: og Aerob kapasitet Maksimalt oksygenopptak: 75 Anaerob terskelfart: 17 km/t Hastighet på VO» max: 25km/t Roald: 78-79

22 Kapasitetsanalyse Anaerob kapasitet 300m: m: 1.17 (Roald 1.19 på en anaerob økt ) 1200m: timers utøver Kosthold Søvn Arenamodellen

23 Kjerneøkter Mellomdistanse: Mandag: 30-40x45-15 sone 3 Tirsdag: 8-10x1000m p.60 sone 4-5 Torsdag: 2x8x200m p.90 sone 5-6 Fredag: 15x60m p.2min/3x3x120m p.2min sone 7 Lørdag: Progressiv langtur 30min sone 2-3 Langdistanse: Mandag: 30-50x45-15 Tirsdag: 8-10x1000m p.200m jogg sone 5 Torsdag: 20x200m p.200m jogg Lørdag: min sone 3/Hurtig langtur sone 3

24 Progresjon langintervall sone 4-5 Sone 3 økter – ikke så opptatt av progresjon. Progresjon i mengde i grunntreningsperioden Oktober – november 10x1000m p sone 4 ( ) Desember – januar 8x1000m p.60 sone 4-5 ( ) Februar – mars 2x4x1000m p.60/90 (3.05 – 2.52) April – mai 5-6x1000m p.90/2min (2.52)

25 Uke 44 – TungUke 45 - Lett Mandag 27.oktober 1.Intervall: 40x45-15 (løpes i sone 3-4) + 4x100m + basis 2. Løp/rulleski 40-50min + bevegelighet 03.november 1. Intervall: 30-40x45-15 (løpes i sone 3-4) + 4x100m + basis Tirsdag 28.oktober 1.KLT 35min + Spenst: Utholdende eksplosivitet – trappespenst. Hink, hekk 2.Intervall: 8x1000m p. 60. sone 5 04.november 1.KLT 35min + Spenst: Utholdende eksplosivitet – trappespenst. Hink, hekk 2.Intervall: 6-8x1000m p. 60. sone 5 Onsdag 29.oktober 1.MLT 50-60min (sone 1-2) + 4-6x80m + drill m. bl.a. høye kneløftserier + basis - Rodal sirkel NB! Massasje – fysioterapi 05.november 1.MLT 50-60min (sone 1-2) + 4-6x80m + drill m. bl.a. høye kneløftserier + Rodal sirkel NB! Massasje – fysioterapi Torsdag 30.oktober 1.KLT 35-40min sone bevegelighet 2.Motbakke: 20x45 sekunder 06.november 1. KLT 35-40min sone bevegelighet 2. Motbakke: 18-20x45 sekunder Fredag 31.Oktober 1. KLT 25min. Drill. Langsprint 3x150m – 3x120m – 3x100m p.3min/sp.6min 07.november 1.KLT 25min. Drill. Langsprint 3x150m – 3x120m – 3x100m p.3min/sp.6min Lørdag 01.november 1.Progressiv langtur 25-30min + 4-6xstigningsløp Styrke: eksplosiv gjennomføring (eget styrke program) 2. KLT sone min + bevegelighet 08.November 1. Progressiv langtur 25-30min + 4-6xstigningsløp Styrke: eksplosiv gjennomføring (eget styrke program) Søndag02.november 1.Trappeløp trinn x4 + noen serier spenst + 4x80-100m 09.november TRENINGSFRI

26 Uke 48Uke 49 Mandag MT 24.november 1.Intervall: 40x40-20 (løpes i sone 3-4) + 4x100m + basis 2. Løp 40min + bevegelighet 01.desember 1.Intervall: 40x40-20 (løpes i sone 3-4) + 4x100m + basis 2. Løp 40min + bevegelighet Tirsdag T 25.november 1.KLT 35min + Spenst: Utholdende eksplosivitet – trappespenst. Hink, hekk 2.Intervall: 8x1000m p.60 (sone 5) (Nr skal gå raskere) 02.desember 1.KLT 35min + Spenst: Utholdende eksplosivitet – trappespenst. Hink, hekk 2.Intervall: 8x1000m p.60 (sone 5) (Nr skal gå raskere Onsdag L 26.november 1.KLT 35-45min (sone 1-2) + Rodal sirkel + 4x40 masaihopp+ 4x60m NB! Massasje – fysioterapi 03.desember 1.KLT 35-45min (sone 1-2)+ Rodal sirkel + 4x40 masaihopp + 4x60m NB! Massasje – fysioterapi Torsdag T 27.november 1. TEAM TRØNDELAG 4x(600m-400m-200m-100m.) 1, – 26 – 13. Pauser: 2min. 04.desember 1.KLT 35-40min sone bevegelighet +4x50 vristhopp med hoftefeste 2. Intervall: 2x5x300m p.2min sp.6min (første serie 41-43) Siste serie sub.40 Fredag MT 28.november 1.KLT 25min. Drill. Langsprint 2x4x150m p.3/sp.6 Eventuelt 10x100m 05.desember 1. MLT 60min i terrenget – sti + 4-6xstigningsløp + bevegelighet Lørdag T 29.november 1.Progressiv langtur 30min + 4-6xstigningsløp Styrke: eksplosiv gjennomføring (eget styrke program) 2. KLT sone min + bevegelighet 06.desember 1.Progressiv langtur 30min + 4-6xstigningsløp Styrke: eksplosiv gjennomføring (eget styrke program) 2. KLT sone min + bevegelighet Søndag L 30.november 1. Langtur 80min i terrenget – sti + 4-6xstigningsløp + bevegelighet 07.desember 1. Langsprint. 10x100m p.2min

27 Uke 5Uke 6 Mandag 26.januar Treningsfri 02.februar 1.Progressiv 30min + spenst: Trappespenst 10min (oppvarming) + hekkespenst: 4x5 hekker stigende høyde + 4x5 hekker avstand + 3x10-steg + 3x5-steg + 4x60m flytdrag Tirsdag 27.januar 1.KLT 35min + 4xstigningsløp + bevegelighet Spenst: Trappespenst 10min (oppvarming) + hekkespenst: 4x5 hekker stigende høyde + 4x5 hekker avstand + 3x10-steg + 3x5-steg + 4x60m flytdrag 1.Intervall: 2x4x1000m p.60/120 sp.4min (3.05/2.50) 03.februar 1.KLT 35-40min + 4-6xstigningsløp + bevegelighet 1.Intervall: Intervall: 3x1000m p.3min ( x200m (800m fart – 26.5) p.2min + 4x80m (submaksimal) Konkurranseoppvarming Onsdag 28.Januar 1. KLT 45min + 4xstigningsløp + Rodalsirkel + vristhopp 2. KLT 30min + bevegelighet 04.februar 1.KLT 35min Styrke: m/vekter eget program (sterkt redusert) 1.KLT 35min + bevegelighet Torsdag 29.januar 1.Intervall: 3x3x300m ( /37) Konkurranseoppvarming 05.februar 1.Intervall: 6-8x120m p.2min (start som på en 800m – raskt opp i fart) Fredag 30.januar 1. Progressiv langtur: 30min + bevegelighet Styrke: m/vekter – eget program 1.KLT 35min + 4xstigningsløp 06.februar 1.Progressiv 20min + lett spenst + 4-6x80m Lørdag 31.januar KLT 35min + bevegelighet Intervall: min p.60. Sone 3 07.februar 1.KLT 20min + koordinasjonsdrag Søndag 01.februar 1.KLT 20min + hurtighet 10x100m p.2min 08.februar NM innendørs 800m


Laste ned ppt "Roald Frøskeland 800m. Kompetanse Yrke og utdanning 4-årig lærer utdanning (1997-2000) Topptrenerstudie II OLT – 2 år (2009-2010) Master i kroppsøving."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google