Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMina Våge Endret for 9 år siden
1
KVINNELIGE GRÜNDERE HVOR er de? HVEM er de?
2
Hvem er de? Undersøkelse av Spilling fra 2001 SND rapport 1 2003 Gründerskap på kvinners vis, SND.02
3
Kvinner, innovasjon og kommersialisering.(SND rapport 1-2003) Oppgaven: Hvordan identifisere 100 innovative kvinner beskriv kvinnene/virksomhetene synliggjøre kritiske utviklingsbehov
4
Kartlegging Systematisk kartlegging av aktuelle miljø og kilder, longlist 200 kandidater ble etter kravspek selektert til 100 OBS: 1: -IKKE FUNNET I FORVENTEDE MILJØ -SND medarbeidere gode bidragsytere -forskningsparker -konkurranser og priser -SNDs styrekandidater -presse
5
Hvem er de 100? Representerer ulike deler av landet høyeste omsetninger lokalisert i byene 90% er gift/samboende 44 år i gjennomsnitt 2,1 barn (1/3 har ikke barn hjemme) 70% minst 4 år eller mer på universitet og lignende. Førstegangsgründere /lang arbeidserfaring
6
Virksomhetene Sysselsetter i snitt 7 årsverk etablert 78-97 omsetter totalt 394mill etablert 97-02 omsetter totalt 202 mill omsetning fra 0 - 200 mill -22% 0-500.000 -27% 501.000 -2 mill -24% 2 mill- 10 mill -27% 11 mill-200mill
7
82% er A/S jobber i bedriftsnettverk(samarbeidspartnere) stor bransjevariasjon bekrefter vekstambisjoner konsept og nisje innovasjoner/ innovasjon knyttet til enkeltindividets totale kompetanse
8
Hva er deres suksesskriterer Nettverket (kunder/partnere med mer) unik spesialkompetanse anvendelse av denne drivkraft og stayerevne erfaring med organisasjon og ledelse
9
Gründerskap på kvinnevis Alder 25 - 35 med høy utdanning i Trondheim 15 kvinnelige gründere
10
Karakteristika Sterk faglig orientering Ser nye muligheter og skaper nye arbeidsområder innen fagfeltet ( produkter og/eller tjenester) motivert av frihet/selvstendighet/personlig og faglig utfoldelse etablering skjedd litt tilfeldig ingen har vurdert bedriftsetablering som reell mulighet tidligere
11
Sterk faglig trygghet motivert av mulighet til å styre den faglige retningen og måten man forholder seg til kunder/marked ta hånd om organisasjon og bedriftskultur studien viser at kvinnene som etablerer bedrift har en sterk faglig selvtillit og trygghet Det ”hele liv”
12
Motivasjon utenfra? Ingen av kvinnene har fått impulser/påvirkning til å starte fra nære omgivelser lite eller ingen kjennskap til hvordan det er å være næringsdrivende lite eller ingen kunnskap om bedriftsetablering gjennom studier eller fagmiljø utvalget har studert ved Universitet og Høgskolen i Sør Trøndelag, NTNU og HiST ingen kvinnelige forbilder forbilder som finnes ønsker de ikke å assosiere seg med ( ”jernkvinner”)
13
Hva har betydning i utviklingen? Nettverk av kvinnelige grundere tidligere arbeidsgiver fagmiljø ved institutt ed Universitet savner informasjon om muligheter innen bedriftsetablering fra undervisningsinstitusjonene
14
Omgivelser Støtteapparatet har mangelfull rådgivningstjeneste mangel på trygde og støtteordninger for selvstendig næringsdrivende holdningsendringer om bedrifter etablert av kvinner gode og positive rollemodeller av kvinner med egne bedrifter synliggjøres
15
Gründerimage Hva sier kvinnene -vi identifiserer oss ikke med nyskaping og gründermiljø i Trondheim, det er for IT basert -(grundere er menn som jobber med IT) -jobber døgnet rundt -tror gründerlivet er hardt og lite glamorøst -Bildet av gründeren er fremmedgjørende og ikke noe å identifisere seg med
16
Media analyse.. Hva sier media? -It gründer med globale ambisjoner -flaks til millioner -minus 25 mrd på tre uker -tapte 73 mill på to år
17
Media-analyse (utdrag) -9% mediaoppslag om gründere etter kjønn -12 % er under 30 -85% er 30-50 år -3% er 50-70 -52% positiv omtale om gründer -36% omhandlet IT -1 av 4 omhandlet ny oppfinnelse -20% beskrives som innovativ -20% beskrives som ikke troverdig -10% som svak og tapende
18
Den kvinnelige gründer i media….. 3 medieoppslag i perioden: -to omhandlet kvinner som ble kåret til årets kvinnelige etablerer i Hedmark -en om små og nyetablerte kvinnebedrifter -Begge handlet om prisutdelingen….
20
Kvinner og tall…. -Ca 24% av selvstendig næringsdrivende -51% handels og servicenæringen -70% av kvinnene velger enkeltmannsforetak -3,4% av norske aksjeselskap er eid 51% av kvinner -60% omsetter under 5 mill -3 foretak over 100 mill
21
Dataanalyse utført av Nordlandsforskning.. Om intensjoner til etablering: -18% av kvinner -30,4% av mennene 11% av mennene forbereder seg, herav 69 som starter 5% av kvinnene forbereder seg, herav 73% starter
22
Erfaring fra prosjekter i SND Nettverkskreditt Fyrtårn program Kvinnemiddager NTNU mfl. Mobilisering VentureCup Uio/Forny Humaniora/Statsvitenskap Hovedfagstudenter
23
SND strategi... Rollemodeller Synliggjøring Nettverk Små-lån ala Nettverkskreditt Motivering MÅLING……? Ny strategi..
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.