Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBerit Antonsen Endret for 9 år siden
1
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014
2
ERASMUS+ SKOLEN HAR FÅTT MIDLER TIL UTPLASSERING FOR ELEVER Informasjon foreldremøte 1HSA og 1SSA
3
Litt om Erasmus+ Videregående opplæring Internasjonalisering av videregående opplæring inkluderer både økt mobilitet, styrket språkopplæring, nye arbeidsmetoder og at skoleeier skal ta ansvar for det internasjonale perspektivet i opplæringen (Stortingsmelding nr. 30, 2003-2004). Innen Eu har man sett på at det er høy arbeidsledighet blant ungdom, spes i det sørlige Europa Satser på samsvar mellom utdanning og etterspørsel av arbeidskraft Erasmus+ er tilknyttet denne nye strategien (Europa 2020
4
Erasmus+ Maksimerer læringsutbytte ved å gjøre utdanninga aktuell i et globalisert arbeidsmarked Stor satsning på entreprenørskap Bidrar til at unge opparbeider seg ferdigheter i å omstille seg Erasmus+ har også kompetanseutvikling for voksne
5
Hvorfor? Bidrar til å redusere frafall i skolen Bidrar til ytterligere læring Bidrar til å øke mobilitet i Europa Yrkesfagelever får faglig trygghet De kommer ut og ser hvordan andre gjør det Yrkesfagelever får samme mulighet som andre elever De blir kjent med det som er annerledes Målene i læreplanen oppfylles (entreprenørskap) Stolthet går rett inn i frafallsproblematikken
6
Utplassering i et FYR-perspektiv FYR; fellesfag, yrkesfag og relevans Styrke den internasjonale sida av utdanninga og skape økt forståelse for eget yrke og liknende yrke i andre land Møte mennesker fra ulike kulturer og med ulik bakgrunn i alle yrker- Samfunnsfag Lære engelsk tilknyttet eget fagområde- Engelsk
7
Hvem drar fra Lier vgs? ›Vi har startet 2 nye linjer med dobbelkompetanse;. 1.Helsefagarbeider m/studiekompetanse 2.Service og samferdsel m/ studiekompetanse
8
Hva er dobbelkompetanse? Kombinasjonen mellom teori og praktiske erfaringer, gir både yrkesfaglig kompetanse og studiekompetanse. Det gjør utdannelsen mer relevant og aktuell både for elev og for arbeids- og næringslivet. De nye studieretningene gir i tillegg en jevnere fordeling mellom teori og praksis gjennom årene i videregående opplæring. De nye utdanningsløpene gir også muligheter for å være elev ved samme skole i alle oppfølgingsårene.
9
LIER SATSER PÅ LONDON ET INTERNASJONALT ARBEIDSMARKED Foreldremøte september 2014
10
Formålet Elever som tidligere har hatt arbeidsutplassering i et annet land mener de har hatt et godt personlig utbytte av en slik utplassering. De uttaler at en lærer mye om faget sitt ved å studere faget "fra en annen vinkel", at en vokser personlig og får lærdom og opplevelser for livet.
11
Hvem drar ? Inntil 15 elever fra Vg2 Helsefagarbeider m/studiekompetanse Inntil 15 elever fra Vg2 Service og samferdsel m/studiekompetanse 1 lærer fra hver gruppe sammen med elevene Ledere og lærere fra de 2 avdelingene på forhånd for å forberede elevbesøket i tett samarbeid med ADC-College
12
Kriterier som må oppfylles Hver gruppe er i gang med å utarbeide kriterier Både arbeidsgiver og foreldre kan komme med innspill Viktig med tillit, at vi kan stole på at de møter opp f eks Gode samarbeidsegenskaper Må ha tenkt igjennom hva det betyr at de skal bo hos en familie og forholde seg til andre regler enn hjemme kanskje?
13
Hvorfor informasjon og spredning? Rapportering til SIU Prosjektet er forankret i hele skolesamfunnet Krav til spredning både internt og eksternt Spredning om prosjektet hele tiden det pågår Informasjon til elever, foresatte og næringslivet - brosjyren Hjemmesida - sosiale medier Gjerne egne websider der det skrives om prosjektet underveis og etterpå
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.