Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

10 regler for å skrive for web

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "10 regler for å skrive for web"— Utskrift av presentasjonen:

1 10 regler for å skrive for web
En lærefil fra © 2004 Nina Furu (lærefil og eksempler) © Hanne Bauer, Gazette as (formulering av reglene)

2 1. Tenk på målgruppen Hvem er ditt publikum?
Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter.

3

4 (- Men vil ungdom egentlig ha dette? Etter min mening er
Målgruppe: Ungdom (- Men vil ungdom egentlig ha dette? Etter min mening er dette mye kaos og fint lite kommunikasjon)

5

6 Målgruppe: Oppegående og informasjonssøkende brukere

7 2. Skriv kort og konsist Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.

8

9 Aargh! Klarer noen å lese dette?

10

11 det blir med kortere tekst, ryddig tekst og ryddige linker (men mer om
Se hvor mye mer behagelig det blir med kortere tekst, ryddig tekst og ryddige linker (men mer om det senere)

12 Ta ”heis-testen” Tenk deg at du står i en heis og døren begynner å lukkes. En du kjenner kommer forbi og spør deg hva du skriver om for øyeblikket. Det du rekker å svare før døren går igjen, er konklusjonen din. Bruk denne i overskrift/ingress!

13 3. Den omvendte pyramiden
Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.

14

15 Dårlig bruk av det første
øyet møter! Er virkelig ISBN-nummeret det viktigste med denne boken??

16

17 Her kommer det viktigste først, og du behøver ikke lese hele saken.
Godt eksempel! Her kommer det viktigste først, og du behøver ikke lese hele saken.

18 4. Del opp teksten i avsnitt
Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.

19 100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100

20

21 Oj, oj, oj …

22

23 Mye mer lettlest med en gang!

24 5. Bruk titler og mellomtitler
Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. Første ord i tittelen skal være viktig. Titlene dukker opp i søkemotorer.

25

26 Meningsbærende mellomtitler: Lettlest og behagelig!

27 6. Uthev viktige ord og setninger
Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER

28

29 Ingenting meningsbærende møter øyet!

30

31 Å utheve ALT er selvfølgelig like galt som ikke å utheve noe

32

33 meningsbærende stikkord
Men når enkelte meningsbærende stikkord er uthevet, bedrer det lesbarheten ganske betraktelig!

34 7. Bruk lister og punkter Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.

35

36 Enkel og ryddig opplisting

37 8. Begrens bruken av lenker
Bruk lenker med måte Samle nyttige lenker på ett sted på siden Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side

38 Lenker er distraherende for brukerne
Lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det. Eksempler Ikke slik: Klikk her for å lese min CV Men slik: Les min CV Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. Men slik: Bilder fra Marokko.

39

40 Her har vi kanskje tatt av litt på lenkebruk, eller ..?

41

42 Ryddige lenker, samlet på ett sted

43 9. Lange dokumenter som vedlegg
Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word som brukerne kan printe ut. Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.

44

45 Her finner du enkelt nedlastingsfilene

46 10. Les korrektur Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.

47

48 ordet ”Internett” på flere
Å skrive for eksempel ordet ”Internett” på flere forskjellige måter på samme side er ikke bra

49 Konklusjon: Følg de 10 reglene, og du kommer til å lage mye, MYE bedre web-kommunikasjon!


Laste ned ppt "10 regler for å skrive for web"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google