Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

2 Agenda 1.Velkommen, presentasjon av deltagerne 2.Informasjon om prosjektet 3.Demonstrasjon av den nye plattformen (AKS) 4.Strekk & tøy 5.Hva er konsekvensene for deg og «dine» brukere? 6.Din rolle og prosjektets forventninger til deg som 1.-linje 7.USS – presentasjon ved Johnny Nyløvold 8.Praktisk sesjon med pålogging til AKS 9.Takk for i dag

3 Bakgrunn for prosjektet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

4 Bakgrunn for prosjektet "Uvedkommende kan benytte det sentrale nettverket med de tjenester som kjører der uten å bli oppdaget og stanset." "Dagens sonemodell fremstår som svært kompleks, og har flere utfordringer når det gjelder funksjonalitet, skalerbarhet og mulighet for effektiv teknisk administrasjon." Rapport mars 2009 Utfordringer for brukere Nedetid Utilfreds- stillende responstid Generell ustabilitet

5 IKT Infrastrukturs hovedmål 1.Forbedre responstid, stabilitet og tilgjengelighet 2.Etablere løsninger med akseptabelt risikonivå 3.Tilrettelegge for nye elektroniske tjenester 4.Støtte virksomhetene til nødvendige lokale forbedringer IKT Infrastruktur ”Prosjektet skal opprette en ny ”grunnmur” i den sentrale IKT infrastrukturen.”

6 Utrulling av ny IKT-løsning D-100 Kartlegging 1 – initiell kartlegging starter D-50 Kartlegging 2 – detaljert kartlegging starter D-35 Test og verifikasjon / tilganger til app D-1 Infrastruktur klargjort for implementering D+10 Overføring fra prosjekt til drift D-dags- periode Uke 1 Uke 2 Uke 3Uke 4

7 Puljevis gjennomføring Pre-906 Pcer Applikasjonspakking og flytting UKE pilot70 Lokasjoner Kartlegging og lokal tilpasning BNS Pilot-2168 Pcer BFR, pulje133 Lokasjoner BSR, SYE Pulje Pcer BAL, BGR, 208 Lokasjoner BGA, BUN Pulje Pcer fortsetter BGO, 158 Lokasjoner BNA, BSA Pulje Pcer BSH, BSN, 240 Lokasjoner BOS, BVA, BBJ Pulje Pcer HEL, VEL, Applik… 100 Lokasjoner KUL, BYM, BYS Kartl… Pulje Pcer BFE, KAO, EGE, OKF, BYR, GFE, 57 Lokasjoner EBY, BYA, RFT, NAE, ENE, ATF M Ferie Applikasjonspakking og flytting fortsetter DG Kartlegging og lokal tilpasning fortsetter M Applikasjonspakking og flytting DG Kartlegging og lokal tilpasning DG Kartlegging og lokal M Applikasjonspakking og flytting Ferie DG Kartlegging og lokal tilpasningfortsetter og kartlegging fortsetter tilpasning fortsetter M Applikasjonspakking Ferie M Applikasjonspakking og flytting D Ferie DG Kartlegging og lokal tilpasning NovDesJan D Feb M Evaluering og beslutning DG MaiJuniJuliAugSepOkt Applikasjonspakking og flytting Kartlegging og lokal tilpasning NovDesJanFebMarApril

8 Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet? Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

9 Oslofelles 2.0: ny klientplattform Tynn klient er standarden Tynne klienter går mot ny Citrix-plattform Nye tynnklienter erstatter stasjonære PC-er Stasjonære PCer kan videreføres dersom spesielle behov tilsier det Bærbar PC Bærbare PC-er installeres med Windows 7 eller byttes med ny bærbar med Windows 7

10 Oslofelles 2.0: ny sikkerhetsmodell Ett klientnett – «intern sone» og «sikker sone» finnes ikke lenger ute hos brukerne Brukerne kjører «interne» og «sikre» applikasjoner fra samme arbeidsflate Kun kryptert samband fra klient til datasenter

11 Oslofelles 2.0: ny utskriftsløsning Bruker autentiserer seg ved skriveren med kort eller kode – da kommer utskriften Ingen utskrifter «havner feil» og blir liggende tilgjengelig for andre Sikker utskrift betyr færre skrivere Det er ikke lenger behov for nettverksskrivere i to soner Antall lokale skrivere kan reduseres betraktelig

12 Oslofelles 2.0: applikasjoner Dagens klientapplikasjoner erstattes i stor grad av standardapplikasjoner i Oslofelles 2.0 Virksomhetsspesifikke applikasjoner / fagapplikasjoner gjøres tilgjengelig på Oslofelles 2.0 Prosjektet oppgraderer ikke virksomhetens applikasjoner Dersom oppgradering er nødvendig må virksomheten bekoste lisenser og støtte fra applikasjonsleverandør Ny kontorstøttepakke - MS Office 2010 Dersom fagapplikasjoner krever eldre versjoner av MS Office eller Internett Explorer støtter løsningen dette. Sektorsystemene – gammel løsning avvikles gradvis Sektorsystemene er tilgjengelig på Oslofelles 2.0 når utrullingen starter Brukerne flyttes over i takt med utrullingspuljene

13 Oslofelles 2.0: konsekvenser Løsningene i Oslofelles støtter de kravene til sikkerhet i Oslofelles 2.0? Lokale løsninger vurderes ; skal de tas inn på plattformen, skilles ut i egne nett eller avvikles? Når siste lokasjon i virksomheten har fått Oslofelles 2.0 innføres ny sikkerhetsmodell i virksomhetens nettverk Klienter som ikke er installert med Oslofelles 2.0 kan ikke lenger kommunisere med sentrale applikasjoner eller benytte nettverksskrivere Da nettverket i dag er relativt åpent kan det være i bruk utstyr som kommuniserer med sentrale tjenester – slikt utstyr vil ikke fungere i ny sikkerhetsmodell

14 Roller i virksomhetens prosjekt RolleOppgaver/ansvarsområder. Prosjektleder Hovedkontakt for sentralt prosjekt og virksomhetens ansvarlige for fremdrift, bestillinger og leveranser Informasjonskontakt Planlegging, kvalitetssikring og distribusjon av informasjon i virksomheten OpplæringskontaktTilpasning og gjennomføring av opplæringsaktiviteter i virksomheten Applikasjonskontakt Bestilling av klientapplikasjoner, allokering av installasjonsmedia og lisenser Testleder Planlegging og gjennomføring av kundetest av klientapplikasjoner i virksomheten Lokasjonsansvarlig Bestilling av maskinvare, tilgang til lokasjon for leverandører, godkjenning av installasjon på lokasjon Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten

15 Roller i virksomhetens prosjekt RolleNavn ProsjektlederSvein Rune Johnsen InformasjonskontaktRune Bråthen OpplæringskontaktRune Bråthen ApplikasjonskontaktAbraham Lincoln Wijeyaraj TestlederAbraham Lincoln Wijeyaraj LokasjonsansvarligAbraham Lincoln Wijeyaraj

16 Roller i UKEs prosjekt RolleNavn ProsjektlederLars G. Fredheim InformasjonIngunn Handagard OpplæringIngunn Handagard ApplikasjonKjetil Moberg TestAnn-Kristin Gudbrandsrud Koordinator lokal implementering Arild Skuggerud Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten

17 Metode for utrulling Kundeinvolvering og prosjektledelse Informasjon og opplæring Applikasjonsmigrering Utrulling klient Nettverk Test og verifikasjon Utrulling utskriftsløsning Metoden er delt inn i fagstrømmer Oppstart D-100 D-1 Utrulling D+10

18 Demonstrasjon av den nye Plattformen - AKS Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

19 Ny plattform - AKS Citrix, tynn klient, Oslo kommune terminalserver,…kjært(?) barn har mange navn… Vi kaller det AKS – Applikasjoner, Kontorstøtte og Systemer Dere kan ta AKS i bruk etter dagens møte, her kommer en kort demo

20 Strekk & tøy Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

21 Konsekvenser for deg og dine brukere Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

22 Spørsmål Mister jeg pc’en min? Mister jeg noen programmer? Kan jeg installere noe selv? Hva med sektorsystemene? Kan jeg bruke USB? Kan jeg beholde skriveren min? Kan jeg jobbe hjemmefra? Kan ungene låne min bærbare til skolearbeid? Var det mer dere lurte på? Kom med det!

23 Din rolle og prosjektets forventninger Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

24 Din rolle og prosjektets forventinger Din rolle som 1.-linje brukerstøtte endrer seg ikke med dette – men vi ønsker at du skal være en ressursperson for prosjektet, og for brukerne som henvender seg til deg Du får tilgang til AKS med kontorstøtte, epost, og BSR sitt fellesområde fra i dag. Slik kan du gjøre deg kjent med basisen i den nye løsningen, og være «litt proff» når brukerne kommer til deg og spør om alt mulig i mai/juni Kanskje kan du slippe å melde masse saker i BOKS fordi du vet svaret og kan hjelpe brukeren?

25 Informasjons- og opplæringsmateriell Prosjektet legger ut oppdatert informasjon, brukerveiledninger og tips på UKEs intranettsider:

26 USS har ordet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

27 Pålogging til AKS – nå er det din tur! Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER


Laste ned ppt "IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google