Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/3 - 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/3 - 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/3 - 2008

2 En lite forbilledlig tidsskriftnettside (all kritikk forstås mht. økonomi) ?: Hva finnes på www.znett.com? www.znett.com !: Fint lite! Kontaktinformasjon + Innholdsfortegnelse + Oversikt over tidligere nummer = Metainformasjon, og lite av det.

3 En forbilledlig tidsskriftnettside (all ros forstås mht. økonomi) ?: Hva finnes på www.newyorker.com? www.newyorker.com !: Ganske mye som finnes i bladet, samt mye som ikke gjør det! Reproduserte artikler inkl. søkbart arkiv. Lydfiler m/intervjuer, opplesninger osv. Abonnementsmuligheter for nyhetsbrev osv.

4 Det mest forbilledlige (en arbeidshypotese) Informasjon formidlet i sjangere som utnytter de elektroniske mulighetene som ligger i: –Nesten ubegrenset plass. –Multiple medier. –Dynamiske & statiske metadata (”most read”, felles nøkkelord, bidrag indeksert etter skribent, tema, vignett osv.)

5 Det minst forbilledlige Kalkering fra ett medium til et annet (typisk, men stadig sjeldnere eksempel: én stor pdf-fil av et tidsskrift). Unødvendig informasjonsknapphet. Uklare adressater (”Nå trenger vi en nettside, alle andre har det...”)

6 Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Vi er på vei… …men newyorker.com er fremdeles en digitalisert (elektronifisert, hypertekstualisert) utgave av et papirtidsskrift. …for det meste.

7 Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Kjernestoffet – artiklene – skrives primært for trykking, deles opp i mer skjermvennlige segmenter. Indekseringen simulerer (og overgår til dels) det tradisjonelle registeret. …men transformasjons- prosessen har begynt.

8 Tidsskriftnettside eller nettidsskrift? Skribentene får ”egne” blogger, med innkodede videoklipp. Eksterne bidragsytere nevnes (sertifiseres). Oppdateringer følger ikke nødvendigvis trykkerytmen. Så hvor er vi på vei?

9 McSweeney’s Internet Tendency (www.mcsweeneys.net)www.mcsweeneys.net  Innholdsfortegnelse: -Rød prikk for dagsfersk oppdatering. -Sort prikk for nokså fersk oppdatering. -Stort utvalg av spalter med rullerende nytt stoff.

10 Internettidsskriftet ”Kritisk masse” – når man kan forvente tilstrekkelige mengder nytt/interessant stoff til å klikke seg inn daglig, ukentlig eller lignende. Mao.: Hvordan skape sine lesere, hvordan skape en ”utgivelsesdato”? Mao.: Hvordan anerkjenne det internettbaserte tidsskriftets sjangerspesifikke karakteristika?

11 Hvilken sjanger? John Swales, Carolyn Miller, Vijay Bhatia m.fl. (i kor): Sjanger er en kommunikativ hendelse (gjentas etter behov). Bhatia, etter Swales: ”[A non-fictional] genre is a recognizable communicative event characterized by a set of communicative purposes idenfitifed and mutually understood the members of the […] community in which it regularly occurs.”

12 Internettidsskriftets sjanger Sjangerutvikling handler om å etablere en fellesforståelse av de kommunikative: –Formålene (hva er tidsskriftet til for?). –Forutsetningene (hva kan vi forvente av tidsskriftet). –Konvensjonene (når og hvor kan vi finne tidsskriftet?).

13 Internettidsskriftets sjanger Den form- og innholdsmessige beskrivelsen blir en konsekvens av sjangerens rammebetingelser: –Internettidsskriftet er en valgt lesevei innenfor visse parametere. Dette gjelder naturligvis også papirtidsskriftet, men i mindre grad, fordi… –…internettidsskriftet har større muligheter for å variere førsteinntrykket, og dermed synliggjøre nye/alternative leseveier. –Hva skal til for at leseren vender tilbake månedlig? Ukentlig? Daglig?

14 Nettidsskriftet kan: Innføre rotasjon på hovedartikler / forsidesaker (jf. nettavisene). Balansere artikler med lang produksjonstid med kortere blogg-saker. Organisere stoffet etter stablingsprinsippet heller enn samlebåndprinsippet (nytt stoff innen kjente kategorier, heller enn et nytt, distinkt nummer). Fellestrekk: Hensynet til leseren.

15 Nettidsskrifttabbe #1: Vi er oss selv nok. Hvem er mottaker av kontaktskjemaet? Hva er rutinene for tilbakemelding?

16 Nettidsskrifttabbe #2: Vi skriver for oss selv. Markørene gir bare mening for den allerede innforståtte. Informasjons- kategoriene er rettet mot redaksjonen. Nettsiden fungerer primært som intranett / internt arkiv.

17 Men: Leserens tidsskrift = The Daily Me? Utfordring 1: Å presentere stoffet fleksibelt, men ikke for fleksibelt. Utfordring 2: Å utnytte mulighetene for tilbakemelding / deltakelse fra leserne, uten å gå fra tidsskrift til diskusjonsforum. Utfordring 3: Å bevare en gjenkjennelig tidsskriftidentitet når grensene mot omverdenen er porøse.

18 Tidsskrift som kommunikativ hendelse: Et siste eksempel (man sparer alltid det beste til sist). www.salon.comwww.salon.com: Rent nettidsskrift. Daglige oppdateringer, ukentlige spalter. Omfattende, men diskrete kommentarfelter.


Laste ned ppt "Elektroniske tidsskrift og sjangerkarakteristika Aschehoug, 5/3 - 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google