Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJakob Hjelle Endret for 9 år siden
2
Sibirsk Yupik: angya-ghlla-ng-yug-tuq båt-AUGMENT-SKAFFE-DESIDERATIV-3SG ’Han ønsker å skaffe seg en stor båt’
3
N- -ä--ä--ï--ï--k ì - -´m- -ly ì --ï--ï--à-à FokusKongr.: Subj. 1 PresensKongr.: Obj. 7 Benef. 1Verbrot: 'Spise' Applika- tiv Modus: Indikativ Kivunjo (bantu): Näïkì´mlyìïà ’Han spiser den for henne’
4
Vietnamesisk: Tôi mua hai con chó ’Jeg kjøper/kjøpte to hunder’
5
Uakseptable setninger? Jorden har to måner
6
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer
7
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet
8
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende
9
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken
10
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken Han oppdaget
11
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken Han oppdaget Per var enig om å reise
12
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken Han oppdaget Per var enig om å reise Kari ikke har spist middag ennå
13
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken Han oppdaget Per var enig om å reise Kari ikke har spist middag ennå Bilen ble stjålne i går
14
Uakseptable setninger? Jorden har to måner Bilen kolliderte i to timer Steinen sovnet Fargeløse grønne ideer sover rasende Per la boken Han oppdaget Per var enig om å reise Kari ikke har spist middag ennå Bilen ble stjålne i går Ideer rasende fargeløse sover grønne
15
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen?
16
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 1
17
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 2
18
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 3
19
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 4
20
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 5
21
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 6
22
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 7
23
Syntaktisk flertydighet Professoren viste studentene sine eksempler Hvor mange syntaktisk ulike tolkninger har denne setningen? 8
24
Kari kommer inn i stuen kl. 17 og finner Jens. Kari: Hei. Har du sett Per? Jens: Ja, han reparerer sykkelen sin i garasjen.
25
Kari kommer inn i stuen kl. 17 og finner Jens. Kari: Hei. Har du sett Per? Jens: Ja, han reparerer sykkelen sin i garasjen. Situasjonen beskrevet av Jens
26
Kari kommer inn i stuen kl. 17 og finner Jens. Kari: Hei. Har du sett Per? Jens: Ja, han reparerer sykkelen sin i garasjen. Situasjonen inndelt i sine bestanddeler
27
Kari kommer inn i stuen kl. 17 og finner Jens. Kari: Hei. Har du sett Per? Jens: Ja, han reparerer sykkelen sin i garasjen. Situasjonstypen som beskrives av den setningen Jens ytret
28
Informasjonen i verb (sag sag sag)... reparerer...(dunk dunk)
29
Informasjonen i verb (sag sag sag)... reparerer...(dunk dunk) reparering
30
Informasjonen i verb (sag sag sag)... reparerer...(dunk dunk)
31
Per liker Lise
33
Per eier en sykkel
34
Per liker Lise Per eier en sykkel
35
Per liker Lise Per eier en sykkel Onkelen til Per gav ham sykkelen til jul i fjor
36
Per liker Lise Per eier en sykkel Onkelen til Per gav ham sykkelen til jul i fjor
37
Sykkelen falt
39
Per skrek
40
Sykkelen falt Per skrek
41
Sykkelen falt Per skrek Det hagler
42
Sykkelen falt Per skrek Det hagler hagling
43
Notasjon reparere like eie gi falle skrike hagle <>
44
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill
45
Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen
46
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen reparering handlergjenstand "reparerer"
47
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen reparering handlergjenstand "reparerer" "gutten"
48
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen reparering handlergjenstand "reparerer" "gutten""sykkelen"
49
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen reparering handlergjenstandredskap "reparerer" "gutten""sykkelen""med en ståltråd"
50
Setningsledd og deltagere: Et situasjonspuslespill Gutten reparerer sykkelen med en ståltråd i garasjen reparering handlergjenstandstedredskap "reparerer" "gutten""sykkelen""med en ståltråd""i garasjen"
51
setning SUBJEKTPRED OBJEKTADVERBIAL "gutten""reparerer""sykkelen""med en ståltråd""i garasjen" Setningsdelene og deres funksjoner
52
setning SUBJEKTPRED OBJEKTADVERBIAL "gutten""reparerer""sykkelen""med en ståltråd""i garasjen" Setningsdelene og deres funksjoner setning SUBJEKTPRED OBJEKTADVERBIAL "gutten""reparerer" "sykkelen""med en ståltråd""i garasjen" Rekkefølgen er uvesentlig i denne representasjonen denne er f.eks. ekvivalent:
53
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen?
54
De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen:
55
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen? De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen: Vi vet at reparering er aktiviteten fordi vi vet at "reparerer" er PREDIKAT;
56
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen? De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen: Vi vet at reparering er aktiviteten fordi vi vet at "reparerer" er PREDIKAT; vi vet at en gutt er handleren fordi vi vet at "gutten" er SUBJEKT;
57
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen? De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen: Vi vet at reparering er aktiviteten fordi vi vet at "reparerer" er PREDIKAT; vi vet at en gutt er handleren fordi vi vet at "gutten" er SUBJEKT; vi vet at en sykkel er gjenstanden fordi vi vet at "sykkelen" er OBJEKT;
58
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen? De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen: Vi vet at reparering er aktiviteten fordi vi vet at "reparerer" er PREDIKAT; vi vet at en gutt er handleren fordi vi vet at "gutten" er SUBJEKT; vi vet at en sykkel er gjenstanden fordi vi vet at "sykkelen" er OBJEKT; vi vet at en ståltråd er redskapet fordi vi vet at "med en ståltråd" er et ADVERBIAL av en viss type;
59
Hvordan vet vi hva som fyller rollene i situasjonen? De syntaktiske funksjonene knytter forbindelsen mellom situasjonsroller og deler av setningen: Vi vet at reparering er aktiviteten fordi vi vet at "reparerer" er PREDIKAT; vi vet at en gutt er handleren fordi vi vet at "gutten" er SUBJEKT; vi vet at en sykkel er gjenstanden fordi vi vet at "sykkelen" er OBJEKT; vi vet at en ståltråd er redskapet fordi vi vet at "med en ståltråd" er et ADVERBIAL av en viss type; vi vet at en garasje er stedet fordi vi vet at "i garasjen" er et ADVERBIAL av en viss annen type.
60
Hvordan vet vi hvordan vi skal identifisere de syntaktiske funksjonene?
61
Hvordan vet vi hvordan vi skal identifisere de syntaktiske funksjonene? To spørsmål må besvares:
62
Hvordan vet vi hvordan vi skal identifisere de syntaktiske funksjonene? To spørsmål må besvares: (1) Hva er et subjekt, et objekt og et adverbial?
63
Hvordan vet vi hvordan vi skal identifisere de syntaktiske funksjonene? To spørsmål må besvares: (1) Hva er et subjekt, et objekt og et adverbial? (2)Hvordan vet vi hva som er subjekt, objekt og adverbial i en setning? Spørsmål (1) må besvares universelt. Spørsmål (2) må besvares for hvert enkelt språk.
64
(a) Per reparerersykkeleni garasjen
65
Hvordan vet vi hvordan vi skal identifisere de syntaktiske funksjonene? To spørsmål må besvares: (1) Hva er et subjekt, et objekt og et adverbial? (2)Hvordan vet vi hva som er subjekt, objekt og adverbial i en setning?
66
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV
67
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd
68
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV
69
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk
70
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ
71
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per
72
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ
73
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989
74
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV
75
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler
76
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler SUBJ
77
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler SUBJ (g)Han eieren sykkel
78
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler SUBJ (g)Han eieren sykkel SUBJD.OBJ
79
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler SUBJ (g)Han eieren sykkel SUBJD.OBJ (h)SkrevLiseet brev?
80
(a) Per reparerersykkeleni garasjen SUBJD.OBJADV (b)Sykkelen harPer reparertmed en ståltråd D.OBJSUBJADV (c)Per likermusikk SUBJD.OBJ (d)Musikk behager Per SUBJD.OBJ (e) Teodor gavPeren sykkeli 1989 SUBJI.OBJD.OBJADV (f)Per smiler SUBJ (g)Han eieren sykkel SUBJD.OBJ (h)SkrevLiseet brev? SUBJD.OBJ
81
(i) Canismordetserpentem hund.NOMbiterslange.AKK SUBJD.OBJ Hunden biter slangen
82
(i) Canismordetserpentem hund.NOMbiterslange.AKK SUBJD.OBJ Hunden biter slangen (j)Serpentemmordetcanis slange.AKKbiterhund.NOM D.OBJSUBJ Hunden biter slangen
83
(i) Canismordetserpentem hund.NOMbiterslange.AKK SUBJD.OBJ Hunden biter slangen (j)Serpentemmordetcanis slange.AKKbiterhund.NOM D.OBJSUBJ Hunden biter slangen (k)Serpensmordetcanem slange.NOM biterhund.AKK SUBJD.OBJ Slangen biter hunden
84
(i) Canismordetserpentem hund.NOMbiterslange.AKK SUBJD.OBJ Hunden biter slangen (j)Serpentemmordetcanis slange.AKKbiterhund.NOM D.OBJSUBJ Hunden biter slangen (k)Serpensmordetcanem slange.NOM biterhund.AKK SUBJD.OBJ Slangen biter hunden (l)Canemmordetserpens hund.AKKbiterslange.NOM D.OBJSUBJ Slangen biter hunden
85
(m) Paulusdatossumcani Pål.NOMgirbein.AKKhund.DAT SUBJD.OBJI.OBJ Pål gir hunden et bein
86
(m) Paulusdatossumcani Pål.NOMgirbein.AKKhund.DAT SUBJD.OBJI.OBJ Pål gir hunden et bein (n)Paulusdatcaniossum Pål.NOMgirhund.DATbein.AKK SUBJI.OBJD.OBJ Pål gir hunden et bein
87
(m) Paulusdatossumcani Pål.NOMgirbein.AKKhund.DAT SUBJD.OBJI.OBJ Pål gir hunden et bein (n)Paulusdatcaniossum Pål.NOMgirhund.DATbein.AKK SUBJI.OBJD.OBJ Pål gir hunden et bein (g)Paulusclamavitmagna voce Pål.NOMroptestor.ABLrøst.ABL SUBJ ADV Pål ropte med høy røst
88
Mer om informasjonen i verb "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer":
89
Mer om informasjonen i verb reparering handlergjenstand "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer":
90
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning PRED "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer": handler
91
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer": handler
92
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer": handler
93
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer": handler
94
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT "reparerer" Informasjonen i verbformen "reparerer": Hva forandrer seg hvis vi erstatter med passivformen "repareres"? handler
95
Mer om informasjonen i verb "repareres" Informasjonen i verbformen "repareres":
96
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand "repareres" Informasjonen i verbformen "repareres": handler
97
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning PRED "repareres" Informasjonen i verbformen "repareres": handler
98
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPRED "repareres" Informasjonen i verbformen "repareres": handler
99
Mer om informasjonen i verb reparering gjenstand setning SUBJEKTPRED "repareres" Informasjonen i verbformen "repareres": handler
100
Mer om informasjonen i verb Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
101
liking gjenstand ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
102
liking gjenstand ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
103
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
104
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
105
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
106
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
107
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
108
liking gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”liker" opplever Mer om informasjonen i verb behaging gjenstand setning SUBJEKTPREDOBJEKT ”behager" opplever Informasjonen i verbformene ”liker” og ”behager”:
109
Lenkning En verbform inneholder informasjon om hvordan semantiske argumenter er lenket til syntaktiske funksjoner:
110
Lenkning En verbform inneholder informasjon om hvordan semantiske argumenter er lenket til syntaktiske funksjoner: "reparerer":reparere SUBJ OBJ
111
Lenkning En verbform inneholder informasjon om hvordan semantiske argumenter er lenket til syntaktiske funksjoner: "reparerer":reparere SUBJ OBJ "repareres":reparere SUBJ
112
Lenkning En verbform inneholder informasjon om hvordan semantiske argumenter er lenket til syntaktiske funksjoner: "reparerer":reparere SUBJ OBJ "repareres":reparere SUBJ ”like":like SUBJ OBJ
113
Lenkning En verbform inneholder informasjon om hvordan semantiske argumenter er lenket til syntaktiske funksjoner: "reparerer":reparere SUBJ OBJ "repareres":reparere SUBJ ”like":like SUBJ OBJ ”behage":behage OBJ SUBJ
114
Lenkning Hvis vi antar et universelt hierarki av semantiske roller, og en konvensjon om at rekkefølgen på argumentene reflekterer hierarkiet, behøver vi ikke å benevne rollene: "reparerer":reparere SUBJ OBJ "repareres":reparere SUBJ ”like":like SUBJ OBJ ”behage":behage OBJ SUBJ
115
Lenkning Hvis vi antar et universelt hierarki av semantiske roller, og en konvensjon om at rekkefølgen på argumentene reflekterer hierarkiet, behøver vi ikke å benevne rollene: "reparerer":reparere "repareres":reparere ”like":like ”behage":behage
116
Vi kan vende representasjonen 90 grader: setning SUBJEKTPRED OBJEKTADVERBIAL "gutten""reparerer" "sykkelen""med en ståltråd""i garasjen"
117
Alternativ representasjonsform: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "reparerer" "sykkelen" "med en ståltråd" "i garasjen"
118
Vi inkluderer argumentstrukturen: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "reparere " "sykkelen" "med en ståltråd" "i garasjen"
119
Vi innfører et krav om funksjonell unikhet, og tillater mengder som verdier: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere "
120
Den funksjonelle strukturen kan også representeres som en trekkstruktur: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere "
121
Den funksjonelle strukturen kan også representeres som en trekkstruktur: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere " Attributter
122
Den funksjonelle strukturen kan også representeres som en trekkstruktur: setning SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere " Attributter Verdier
123
Velformethetskrav til funksjonelle strukturer: SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere "
124
Velformethetskrav til funksjonelle strukturer: SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere " 1.Kompletthet: En f-struktur må inneholde alle grammatiske relasjoner som nevnes i PREDs subkategoriseringsramme. SUBJ PRED "gutten" "bruke " *"Gutten bruker":
125
Velformethetskrav til funksjonelle strukturer: SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere " 1.Kompletthet: En f-struktur må inneholde alle grammatiske relasjoner som nevnes i PREDs subkategoriseringsramme. 2.Koherens: En f-struktur kan ikke inneholde noen subkategoriserbare grammatiske relasjoner som ikke nevnes i PREDs subkategoriseringsramme. SUBJ PRED "gutten" "sove " *"Gutten sover sykkelen": OBJ "sykkelen"
126
Velformethetskrav til funksjonelle strukturer: SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten" "sykkelen" {"med en ståltråd", "i garasjen"} "reparere " 1.Kompletthet: En f-struktur må inneholde alle grammatiske relasjoner som nevnes i PREDs subkategoriseringsramme. 2.Koherens: En f-struktur kan ikke inneholde noen subkategoriserbare grammatiske relasjoner som ikke nevnes i PREDs subkategoriseringsramme. 3.Unikhet: Ingen grammatisk relasjon (eller noe annet attributt) kan opptre mer enn én gang i en funksjonell struktur. SUBJ PRED "gutten" "bruke " *"Gutten bruker sykkelen bilen": OBJ "sykkelen" OBJ"bilen"
127
Konstituentstruktur Forenklet eksempel S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen "Gutten med luen reparerer den gr ø nne sykkelen sin i garasjen"
128
Konstituentstruktur Forenklet eksempel Argumenter for konstituentstruktur: Felles permutasjon S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen
129
Konstituentstruktur Forenklet eksempel S Pron V reparererhan den Adv Argumenter for konstituentstruktur: Felles permutasjon Erstattbarhet med pronomen og adverb der
130
Frasestrukturregler S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen
131
Frasestrukturregler S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen S --> NP V NP PP
132
Frasestrukturregler S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen S --> NP V NP PP PP --> P NP
133
Frasestrukturregler S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen S --> NP V NP PP PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP)
134
Frasestrukturregler S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen S --> NP V NP PP PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) Ekspandert NP-regelskjema: NP --> N NP --> Det N NP --> Det Adj N... NP --> Adj N Poss NP --> Adj N Poss PP NP --> Adj N PP... NP --> N Poss...
135
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen SUBJOBJ ADJUNCT
136
Hvordan vet vi hvilken konstituent som er SUBJ, OBJ osv.?
137
Dette varierer mellom språk: Engelsk: The dog bites the snake The snake bites the dog
138
Hvordan vet vi hvilken konstituent som er SUBJ, OBJ osv.? Dette varierer mellom språk: Engelsk: The dog bites the snake The snake bites the dog Latin: Canis mordet serpentem Serpentem mordet canis Canem mordet serpens Serpens mordet canem
139
Hvordan vet vi hvilken konstituent som er SUBJ, OBJ osv.? Dette varierer mellom språk: Engelsk: The dog bites the snake The snake bites the dog Latin: Canis mordet serpentem Serpentem mordet canis Canem mordet serpens Serpens mordet canem Konfigurasjonelle vs. ikke-konfigurasjonelle språk
140
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen SUBJOBJ ADJUNCT
141
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT)
142
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP V NP PP PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP)
143
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT)
144
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten med luen" "den grønne sykkelen sin" {"i garasjen"} "reparere "
145
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten med luen" "den grønne sykkelen sin" {"i garasjen"} "reparere "
146
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten med luen" "den grønne sykkelen sin" {"i garasjen"} "reparere "
147
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten med luen" "den grønne sykkelen sin" {"i garasjen"} "reparere "
148
Funksjoner annotert i treet S NP V reparerer PPN gutten NP N P med luen grønne N DetAdj densykkelen Poss sin PP NP N P i garasjen ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) S --> NP: V NP: PP: PP --> P NP NP --> (Det) (Adj) N (Poss) (PP) ( SUBJ) ( OBJ) ( ADJUNCT) SUBJ PRED OBJ ADVERBIAL "gutten med luen" "den grønne sykkelen sin" {"i garasjen"} "reparere "
149
Identifikasjon av konstituenter og kategorier
150
En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Den gamle mannen fra den lille øya kom med fergen
151
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Den gamle mannen fra den lille øya kom med fergen
152
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen
153
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet.
154
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon)
155
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil):
156
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil): Ultima Cumaei venit iam carminis aetas
157
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil): Ultima Cumaei venit iam carminis aetas sisteCumaeus’kommernåsangsæra
158
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil): Ultima Cumaei venit iam carminis aetas sisteCumaeus’kommernåsangsæra ‘Nå kommer Cumaeus’ sangs siste æra’
159
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil): Ultima Cumaei venit iam carminis aetas sisteCumaeus’kommernåsangsæra ‘Nå kommer Cumaeus’ sangs siste æra’
160
Identifikasjon av konstituenter og kategorier En konstituent kan ofte erstattes av ett ord med samme funksjon: Han kom med fergen Dette har sammenheng med at en konstituent gjerne tilsvarer én enkelt semantisk og funksjonell enhet. (Én semantisk rolle, én syntaktisk funksjon) Vi finner unntagelser fra dette, f.eks i latin (Vergil): Ultima Cumaei venit iam carminis aetas sisteCumaeus’kommernåsangsæra ‘Nå kommer Cumaeus’ sangs siste æra’
161
S VPNP NNPposs NP N NPposs Cumaei Cumaeus’ carminis sangs ultima siste V Adj aetas æra venit kommer Adv iam nå Mulig analyse: Diskontinuerlige konstituenter
162
S VPNP NNPposs NP N Cumaei Cumaeus’ carminis sangs aetas æra Mulig analyse: Diskontinuerlige konstituenter V venit kommer Adv iam nå NPposs ultima siste Adj
163
S VPNP NNPposs NP N Cumaei Cumaeus’ carminis sangs aetas æra Mulig analyse: Diskontinuerlige konstituenter V venit kommer Adv iam nå NPposs Vi antar ikke diskontinuerlige konstituenter i LFGs c-strukturer ultima siste Adj
165
166
167
168
169
What is the functional domain of this node?
170
What is the functional domain of this node? (VPmain)
171
What is the functional domain of this node? -1 ( (VPmain)) -1
172
The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
173
( SUBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
174
( XCOMP) ( SUBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
175
( XCOMP) ( SUBJ) ( OBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
176
( XCOMP) ( SUBJ) ( OBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
177
( XCOMP) ( SUBJ) ( OBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
178
( XCOMP) ( SUBJ) ( OBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
179
( XCOMP) ( SUBJ) ( OBJ) The -mapping is defined by equations annotated to the c-structure nodes.
180
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT
181
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT a-fns
182
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT non-a-fns a-fns
183
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT non-a-fns a-fns d-fns
184
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT non-a-fns a-fns d-fns non-d-fns
185
Grammatical Functions TOP FOC SUBJ OBJ OBJ OBL COMPL ADJUNCT non-a-fns a-fns d-fns non-d-fns
186
XP X' X0X0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, D Basic schema: (Left-to-right order unspecified)
187
XP X' X0X0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, D Basic schema: (Left-to-right order unspecified) Specifier HeadComplement
188
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema:Lexical projections:
189
XP X' X0X0 YP ZP NP N' N0N0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: Cæsar's conquestof Gallia Lexical projections:
190
XP X' X0X0 YP ZP VP V' V0V0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: Cæsar conqueredGallia Lexical projections:
191
XP X' X0X0 YP ZP VP V0V0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: conqueredGallia Lexical projections:
192
XP X' X0X0 YP ZP AP A0A0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: afraidof dogs Lexical projections:
193
XP X' X0X0 YP ZP P' P0P0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: pastthe border Lexical projections: PP YP three miles
194
XP X' X0X0 YP ZP PP P0P0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, P Basic schema: onthe table Lexical projections:
195
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema: Functional projections: Lexical projections:
196
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP CP C0C0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema: thatMary left Lexical projections: Functional projections:
197
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP IP I' I0I0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema: mayleave John Mary Lexical projections: Functional projections:
198
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP DP D0D0 ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema: thistheory Lexical projections: Functional projections:
199
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Adjunction: Lexical projections: Functional projections: XP WP
200
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema:Lexical projections: Functional projections: Lexical integrity: "Morphological complete words are leaves of the c-structure tree and each leaf corresponds to one and only one c-structure node."
201
XP X' X0X0 YP ZP LP L' L0L0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema:Lexical projections: Functional projections: Economy of Expression: "All syntactic phrase structure nodes are optional and are not used unless required by independent principles (completeness, coherence, semantic expressivity)."
202
XP X' X0X0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema:Example of optionality: Functional projections: Economy of Expression: "All syntactic phrase structure nodes are optional and are not used unless required by independent principles (completeness, coherence, semantic expressivity)." VP V0V0 NP conqueredGallia
203
XP X' X0X0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema:Example of optionality: Functional projections: Economy of Expression: "All syntactic phrase structure nodes are optional and are not used unless required by independent principles (completeness, coherence, semantic expressivity)." VP NP Gallia
204
XP X' X0X0 YP ZP FP F' F0F0 YP ZP X'-syntax X 0 : N, V, A, P, C, I, DL 0 : N, V, A, PF 0 : C, I, D Basic schema:Example of optionality: Functional projections: Economy of Expression: "All syntactic phrase structure nodes are optional and are not used unless required by independent principles (completeness, coherence, semantic expressivity)." VP NP Gallia
205
XP XYP A CB Two kinds of 'heads' c-structure heads (according to X' theory): f-structure heads: XP YPX A CB A CB XP X' X0X0 YP ZP
206
Norwegian: a V2 language.
207
Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks
208
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh).
209
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English).
210
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English).
211
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English).
212
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English). Subordinate clauses: atdeltagerneikkevillelæresyntaks atdeltagerneikkelærersyntaks
213
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English). Subordinate clauses: atdeltagerneikkevillelæresyntaks atdeltagerneikkelærersyntaks Negation and other sentence adverbs occur before the finite verb – main or auxiliary.
214
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English). Subordinate clauses: atdeltagerneikkevillelæresyntaks atdeltagerneikkelærersyntaks Negation and other sentence adverbs occur before the finite verb – main or auxiliary. The subject can only occur before the finite verb.
215
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English). Subordinate clauses: atdeltagerneikkevillelæresyntaks atdeltagerneikkelærersyntaks Negation and other sentence adverbs occur before the finite verb – main or auxiliary. The subject can only occur before the finite verb. Hence the finite verb is always adjacent to its complements: subordinate clauses are not V2.
216
Norwegian: a V2 language. Main declarative clauses: Deltagernevillelæresyntaks Heldigvis villedeltagernelæresyntaks Syntaksvilledeltagernelære Deltagernevilleikkelæresyntaks Deltagernelærerikkesyntaks There is a position before the finite verb (unlike Welsh). There is only one position before the finite verb: No adjunction of adverbs or topics (unlike English). There is a subject position after the finite verb (unlike English). The finite verb – main or auxiliary – is always in the leftmost verbal position, before negation (unlike English). Subordinate clauses: atdeltagerneikkevillelæresyntaks atdeltagerneikkelærersyntaks Negation and other sentence adverbs occur before the finite verb – main or auxiliary. The subject can only occur before the finite verb. Hence the finite verb is always adjacent to its complements: subordinate clauses are not V2. Furthermore: Auxiliaries are fully-fledged, complement taking verbs (unlike English modals).
217
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) Example
218
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) Finite verbs (V[fin]) as head of IP
219
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) Finite verbs (V[fin]) as head of IP S, dominating a SUBJ, as complement of IP
220
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) Finite verbs (V[fin]) as head of IP S, dominating a SUBJ, as complement of IP Since the auxiliary is a complement-taking verb, it (extendedly) heads its own VP.
221
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) PRED 'ville ' SUBJ ADJUNCT PRED 'dessverre' PRED 'ikke' PRED 'deltager' 1 Finite verbs (V[fin]) as head of IP S, dominating a SUBJ, as complement of IP Since the auxiliary is a complement-taking verb, it (extendedly) heads its own VP.
222
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) PRED 'lære ' XCOMP SUBJ PRED 'ville ' OBJ SUBJ ADJUNCT PRED 'dessverre' PRED 'ikke' PRED 'deltager' PRED 'syntaks' 1 1 Finite verbs (V[fin]) as head of IP S, dominating a SUBJ, as complement of IP Since the auxiliary is a complement-taking verb, it (extendedly) heads its own VP. The main verb heads the embedded XCOMP.
223
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) ( ADJUNCT)
224
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) SPEC of IP can also host the subject. ( ADJUNCT)
225
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) SPEC of IP can also host the subject. Hence two rules in the same functional domain introduce subjects: ( ADJUNCT)
226
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) SPEC of IP can also host the subject. Hence two rules in the same functional domain introduce subjects: ( SUBJ) ( ADJUNCT)... IP XP I' S XPADV* VP' ( SUBJ) ( ADJUNCT)
227
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV ( ADJUNCT) dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) SPEC of IP can also host the subject. Hence two rules in the same functional domain introduce subjects: Functional uniqueness prevents the occurrence of subjects in both positions at once. ( SUBJ) ( ADJUNCT)... IP XP I' S XPADV* VP' ( SUBJ) ( ADJUNCT)
228
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) ( ADJUNCT) Subordinate clauses The differing constituent order can be captured based on the same S subtree as in main clauses.
229
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ADV dessverre ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) ( ADJUNCT) Subordinate clauses S ( SUBJ) VPNP deltagerne ADV ( ADJUNCT) ikke
230
CP C ( SUBJ) IP ADV dessverre at fordi hvis... VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) ( ADJUNCT) Subordinate clauses S ( SUBJ) VPNP deltagerne ADV ( ADJUNCT) ikke V[fin] S ville I’ No IP in subordinate clauses: CP takes S as complement.
231
CP C ( SUBJ) IP ADV dessverre at fordi hvis... VPNP deltagerne ADV ( ADJUNCT) ikke ( ADJUNCT) Subordinate clauses S ( SUBJ) VPNP deltagerne ADV ( ADJUNCT) ikke V[fin] S ville I’ No IP in subordinate clauses: CP takes S as complement. Consequence: There is no higher head for the VP, and this forces the occurrence of a dominated V head. NP N V lære syntaks ( OBJ) VP ( XCOMP)
232
CP C ( SUBJ) IP ADV dessverre at fordi hvis... VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) ( ADJUNCT) Subordinate clauses S ( SUBJ) VPNP deltagerne ADV ( ADJUNCT) ikke V[fin] S ville I’ No IP in subordinate clauses: CP takes S as complement. Consequence: There is no higher head for the VP, and this forces the occurrence of a dominated V head. NP N V lære syntaks ( OBJ) VP ( XCOMP) V[fin] ville
233
S in main and subordinate clauses have similar scrambling possibilities: Main: Dessverre vil [ S deltagerne ikke [ VP [ VP lære syntaks]]] Dessverre vil [ S ikke deltagerne [ VP [ VP lære syntaks]]] Subordinate: hvis [ S deltagerne ikke [ VP vil [ VP lære syntaks]]] hvis [ S ikke deltagerne [ VP vil [ VP lære syntaks]]]
234
Main clause word order is also possible in subordinate clauses: Kari sa at hun var ikke syk
235
Main clause word order is also possible in subordinate clauses: Kari sa at hun var ikke syk Hence CP can alternatively take IP as complement: CP CIP
236
Main clause word order is also possible in subordinate clauses: Kari sa at hun var ikke syk Hence CP can alternatively take IP as complement: However, this is difficult unless the speaker can be taken to endorse the proposition expressed by the clause: ??Jeg tviler på at Kari var ikke syk OKJeg tviler på at Kari ikke var syk CP CIP
237
Main clause word order is also possible in subordinate clauses: Kari sa at hun var ikke syk Hence CP can alternatively take IP as complement: However, this is difficult unless the speaker can be taken to endorse the proposition expressed by the clause: ??Jeg tviler på at Kari var ikke syk OKJeg tviler på at Kari ikke var syk This emphasizes the semantic import of the IP domain: IP is the modal core of the sentence; this is where the speech act "happens". CP CIP
238
I’ V[fin] S ( SUBJ) IP ville VP NP N V NP deltagerne lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) The annotationon [SPEC, IP] should be replaced with something more general. ( SUBJ) Topicalization
239
( TOP) ( COMPFN* TERMFN) The annotationon [SPEC, IP] should be replaced with something more general. ( SUBJ) Topicalization I’ V[fin] S IP ville VP NP N V lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) NP deltagerne COMPFN = {COMP | XCOMP} TERMFN = {SUBJ | OBJ | OBJ |...}
240
( TOP) ( COMPFN* TERMFN) The annotationon [SPEC, IP] should be replaced with something more general. is a regular expression defining a set of attribute strings. ( SUBJ) Topicalization I’ V[fin] S IP ville VP NP N V lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) NP deltagerne COMPFN = {COMP | XCOMP} TERMFN = {SUBJ | OBJ | OBJ |...} ( COMPFN* TERMFN)
241
( TOP) ( COMPFN* TERMFN) Topicalization I’ V[fin] S IP ville VP NP N V lære syntaks ( OBJ) ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) NP deltagerne COMPFN = {COMP | XCOMP} TERMFN = {SUBJ | OBJ | OBJ |...} The annotationon [SPEC, IP] should be replaced with something more general. is a regular expression defining a set of attribute strings. Let us topicalize the object as illustration. ( SUBJ) ( COMPFN* TERMFN)
242
( TOP) ( COMPFN* TERMFN) Topicalization I’ V[fin] S IP ville VP V lære ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) NP syntaks COMPFN = {COMP | XCOMP} TERMFN = {SUBJ | OBJ | OBJ |...} ( SUBJ) NP deltagerne The annotationon [SPEC, IP] should be replaced with something more general. is a regular expression defining a set of attribute strings. Let us topicalize the object as illustration. ( SUBJ) ( COMPFN* TERMFN)
243
( TOP) ( COMPFN* TERMFN) Topicalization I’ V[fin] S IP ville VP V lære ADV ( ADJUNCT) ikke VP ( XCOMP) NP syntaks COMPFN = {COMP | XCOMP} TERMFN = {SUBJ | OBJ | OBJ |...} PRED 'lære ' XCOMP SUBJ PRED 'ville ' OBJ SUBJ ADJUNCTPRED 'ikke' PRED 'deltager' PRED 'syntaks' 1 1 ( SUBJ) NP deltagerne 2 2 TOP ( XCOMP OBJ) The attribute stringis covered by the regular expression.
244
Two kinds of movement in transformational grammar:
245
"A' movement" (long-distance phenomena): Disse kakene sa Petter [at Kari mente [ - var gode]]
246
Two kinds of movement in transformational grammar: "A' movement" (long-distance phenomena): Disse kakene sa Petter [at Kari mente [ - var gode]] "A-movement": Rapporten skrives av sekretæren
247
XP VP V NP Configurational analysis of passive Two kinds of movement in transformational grammar: "A' movement" (long-distance phenomena): Disse kakene sa Petter [at Kari mente [ - var gode]] "A-movement": Rapporten skrives av sekretæren
248
XP VP V NP Configurational analysis of passiveRelational analysis of passive active passive R R S O ( OBL ) S Two kinds of movement in transformational grammar: "A' movement" (long-distance phenomena): Disse kakene sa Petter [at Kari mente [ - var gode]] "A-movement": Rapporten skrives av sekretæren
249
XP NP VP NP V ( SUBJ) ( CF) The seeming movement under passivization in English is simply a consequence of the configurational assignment of GFs in that language: CF = non-discourse argument functions
250
In a non-configurational language like Malayalam there is no seeming movement under passivization:
251
S NP V kutti aanayeaaraadiccu child.NOMelephant.ACCworship.PAST PRED 'worship ' SUBJ PRED 'child' CASE nom OBJ PRED 'elephant' CASE acc In a non-configurational language like Malayalam there is no seeming movement under passivization:
252
S NP V kuttiyaal aana aaraadhikkappettu child.INSTRelephant.NOMworship.PASS.PAST S NP V kutti aanayeaaraadiccu child.NOMelephant.ACCworship.PAST PRED 'worship ' SUBJ PRED 'child' CASE nom OBJ PRED 'elephant' CASE acc PRED 'worship ' OBLag PRED 'child' CASE instr SUBJ PRED 'elephant' CASE nom In a non-configurational language like Malayalam there is no seeming movement under passivization:
253
The classical LFG passive analysis: A lexical redundancy rule A pattern in the lexicon writeswrite writtenwrite eatseat eateneat buysbuy boughtbuy... Abstracted as a lexical rule: OBJ � SUBJ SUBJ OBLag SUBJ
254
Pseudo-passive in Norwegian
255
Pseudo-passive in Norwegian Active: Han skar kjøtt med kniven he cut meat with the-knife
256
Pseudo-passive in Norwegian Active: Han skar kjøtt med kniven he cut meat with the-knife Regular passive: Kjøtt ble skåret med kniven meat became cut with the-knife
257
Pseudo-passive in Norwegian Active: Han skar kjøtt med kniven he cut meat with the-knife Regular passive: Kjøtt ble skåret med kniven meat became cut with the-knife Passive presentative: Det ble skåret kjøtt med kniven it became cut meat with the-knife
258
Pseudo-passive in Norwegian Active: Han skar kjøtt med kniven he cut meat with the-knife Regular passive: Kjøtt ble skåret med kniven meat became cut with the-knife Passive presentative: Det ble skåret kjøtt med kniven it became cut meat with the-knife Pseudo-passive: Kniven ble skåret kjøtt med the-knife became cut meat with
259
Passive presentative of an intransitive verb: Det ble danset it became danced
260
Passive presentative of an intransitive verb: Det ble danset it became danced An object has to be indefinite: *Det ble skåret kjøttet med kniven it became cut the-meat with the-knife
261
Passive presentative of an intransitive verb: Det ble danset it became danced An object has to be indefinite: *Det ble skåret kjøttet med kniven it became cut the-meat with the-knife Topicalized prepositional OBJ is distinct from pseudo-passive: Kniven ble det skåret kjøtt med the-knife became it cut meat with
262
Passive presentative of an intransitive verb: Det ble danset it became danced An object has to be indefinite: *Det ble skåret kjøttet med kniven it became cut the-meat with the-knife Topicalized prepositional OBJ is distinct from pseudo-passive: Kniven ble det skåret kjøtt med the-knife became it cut meat with The pseudo-passive observes the defininiteness restriction: *Kniven ble skåret kjøttet med the-knife was cut the-meat with
263
Applikativer Tigrinya
264
Applikativer Tigrinya
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.