Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen"— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU

2 2 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer IT overalt Mobiltelefon GPS – Global Positioning System Internett Bilen din – mange systemer Betalingssystemene På teatret - for eksempel styring av lys På jobben I forvaltningen – skatt – pensjon – bygninger – veier... På operasjonsstuen – bildebehandling, …roboter Ultralyd I kroppen din … ….

3 3 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer ITs mange roller Infrastruktur Publiseringsmedium Personlig hjelpemiddel ”Sekretærfunksjoner” Undervisnings- og formidlingskanal Beregningsverktøy Prosess- og metodefornyer Konstruksjonselement ”Innovasjonspådriver” …..

4 4 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Videregående skole i dag De trauste aktivitetene –Datanett –Drift –Internett – 1970: programmere, 1980 tekstbehandler: 2000: web –Sekretærhjelpemidler, word, excel, database, powerpoint –Undervisning med IKT Lærer ikke om IKT, men om noen programsystemer slik de fungerer i dag Lærer lite om IT som sådan Mangler innsikt som kan gi forståelse for –hvorfor det virker og –potensialet Lærerne kan for lite til at IT-fagene blir interessante → dårlig rekruttering til datafag

5 5 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Noen ”andre” eksempler Mobiltelefon, bare mulig med datateknikk GPS – bare mulig med datateknikk Genomforskning, ….. Ultralyd – bare mulig med datateknikk Seismikk for å finne olje - … ABS-bremser, 1,5 millioner linjer med program Moderne dieselmotor - … 15ms Innsprøyting gjøres flere steder etter hvert som stemplet beveger seg nedover i sylinderen. Mengde og tidspunkt beregnes ut fra turtall, ”gasspådrag” og sted i sylinderen.

6 6 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Trenger vi IT-fag i skolen? Svaret er ja!

7 7 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Hvor skal vi begynne? IT er en omfattende materie, grunnleggende fagtema : 1.Datamaskinen, oppbygging og virkemåte 2.Datanett og datakommunikasjon 3.Programmering 4.Operativsystemer 5.Programmeringsspråk 6.Algoritmer og datastrukturer 7.Bildebehandling og datagrafikk 8.Datamodellering og databaseteknikk 9.Systemering Profesjonsstudiet på Linjen for datateknikk, NTNU: 16 datafag de første 3 år. I tillegg kommer matematikk, logikk, statistikk og grunnleggende elektronikk

8 8 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Videregående skole, forskjellige plan Moderne arbeidsplass, på nett, bruker hjelpemidler IKT-basert undervisning Om datateknikken Lære datateknikk

9 9 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Hva bør elevene lære? Om datateknikk: Om komponentene, nettverk, grunnleggende filosofi Innsikt i mange bruksområder Kompleksitetsanalyse? Matematikk og logikk er viktige følgesvenner

10 10 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Kompleksitetsanalyse Del innholdet i 2 slik at summen av omsluttende arealer er minst mulig ABBAAA B A Antall mulige kombinasjoner er k=2 n n=6, k= 2 6 = 64.

11 11 © Kjell Bratbergsengen IT-konferansen Lillehammer Hva bør elevene lære? Datateknikk: Her må datafagmiljøene ta selvkritikk Vi har ikke kommet med klare oppfatninger om hva som er viktig og riktig som de første kurs Programmering? Har en egenverdi ved at en lærer å løse et vanskelig problem ved å dele opp i mindre enklere delproblemer Abstraksjon Lærer hva som er lett og hva som er vanskelig For alle ? Neppe


Laste ned ppt "1 Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge? Hva bør det inneholde? Kjell Bratbergsengen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google