Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOda Endresen Endret for 9 år siden
1
Grafikkprosessering på sky
2
Grafikkprosessering Grafikkprosessering = Render Lage bilder ved hjelp av datamaskiner Animasjon krever massiv datakraft
3
Renderfarm Nettverk av maskiner Klynge = Cluster Parallell prosessering Virtualisering
4
Amazon EC2 Introduseres i 2006 XEN plattform Skalerbar infrastruktur
5
Amazon EC2 Leie per time EC2 sone InstanstypeUSA EastUSA WESTEU WESTAPAC C1.xlarge $ 0.68 per time$ 0.76 per time
6
Er det mulig å skape en renderfarm på sky?
7
Prosjekt Ymer
8
Problemstillingen 1. Utvikle en grafikkprosesseringsprototype Basert på åpen kildekode Som kan sendes ut på en nettsky 2. Undersøkelser i forhold til Ytelse Forutsigbarhet Kvalitet Kostnadsmessige aspektene økonomisk lønnsom for små og mellomstore bedrifter
9
Prosjektets kompleksitet Ingen tidligere dokumentasjon Mye å sette seg inn i Amazon Ec2 – gir mulighetene, ikke verktøyene
10
Utgangspunktet…
11
Metode og design Vitenskapelig undersøkelsesmetode Dokumentasjon Prosjektdesign Hva? Hvorfor? Hvordan? Konseptuel modell av Prototype Implementering av prototype (Ymer) Testbok Analyse og resultat
12
Implementering av Ymer
13
Ymers plattform Debian Linux Xen Hypervisor MLN Administrasjon går via dom 0 Ymer vil ligge på dom U i flere versjoner
14
Mester og slavenode Linux Image for mesternode (DrQueue, NFS) Linux Image for slavenode (DrQueue, NFS, Blender)
15
Hvordan starte opp en renderfarm på et annet nettverk? Enhver virtuell maskin som startes på Amazon EC2 tildeles dynamisk IP Vi vet ikke hva denne IP- adressen blir på forhånd Hvordan skal vi kunne koble de virtuelle maskinene sammen? Hvordan skal vi kunne konfigurere programvaren som krever en kjent IP?
16
Dynamisk DNS www.dyndns.com Dynamisk DNS ”sporer” IP-adresser Man registrerer en IP- adresse med et navn For eksempel, så kan 128.39.73.232 bli renderfarm.dyndns.com Dette gjør det mulig å nå noden uten å kjenne den faktisk IP-adressen
17
Integrering av verktøy Nødvendig fordi nodene er ”blinde” i det de starter opp på EC2 Sørger for at slavenodene finner mesternoden og kobler seg til den Sørger for nødvendige konfigurasjoner DrQueue startes på alle noder
18
Arkitektur
20
DrQman
22
Testene
23
1.Måle tiden og døgnvariasjon på en grafikkprosesseringsoppgave på EC2, sone US, instanstype c1.small 2.Måle tiden og døgnvariasjon på en grafikkprosesseringsoppgave på EC2, sone EU, instanstype c1.small 3.Måle tiden det tar å bygge, sende, starte og pinge et renderfarmprosjekt ut på en nettsky 4.Grafikkprosessering av en stor fil, med økt antall noder. Er det samsvar mellom økt antall noder og kraft brukt i forhold til tid? (proporsjonalt / uproporsjonalt?) 5.Måle nedlastningstid av iso-fil fra sky, til server over 24 timer. 6.Måling av pakke og bytestrøm under grafikkprosessering 7.Tid det tar å starte et prosjekt til Amazon har allokert minne til alle noder 8.Lokal grafikkprosessering med en slavenode 9.Kostnader (undersøkelser og vurderinger rundt kostnadsaspektet)
24
Gjennomføring av testene Innhenting av testresultater: Manuelt: – Gjennomføring av grafikkprosessering og notering av resultat: tidsbruk og bildetap Måleverktøy: – Testscript for måling av tidsbruk og nettrafikk
25
Omfanget Variasjoner: Døgnvariasjoner Variasjoner på filstørrelse Variasjoner på instanstype Variasjoner på antall slavenoder Repetisjoner og tilleggstester: Mange repetisjoner Tilleggstester ved interessante funn
26
Resultater av tekniske tester
27
Ytelse og kvalitet
28
Bildetapet øker dramatisk ved bruk av 16 slavenoder Hva kan være årsaken?
29
Begrensninger i programvaren?
30
Bytestrøm ved bruk av 8 og 16 slavenoder
33
EC2 sonene Sone EU er en nærmere destinasjon enn US Sone EU har lavere og jevnere tidsbruk
34
Hvilken sone gir best ytelse? Sone EU gir bedre ytelse enn US Hvorfor? Da burde man vel velge sone EU?
35
Kostnadsdimensjonen
36
Innkjøpskostnad sammenlignet med antall innleide arbeidstimer
37
Total kostnad første år sammenlignet med antall innleide arbeidstimer Innkjøp og drift 8 XL Noder
38
Ymers Proporsjonalitet
39
Konklusjon
40
Er problemstillingen besvart? Alle mål er nådd Ytelse? Forutsigbarhet? Kvalitet? Kostnad?
41
Veien videre Ymer åpner for muligheter - løsningen er tilgjengelig for alle Skaper interesse -Vi planlegger å skrive en artikkel for Norsk informatikkonferanse (NIK) -Prosjekt Ymer får en egen prosjektside med veiledning på hjemmesiden for MLN Videre utvikling – Flere brukerområder? – Brukergrensesnitt? – Optimalisering av løsningen?
42
Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.