Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarianne Skoglund Endret for 9 år siden
1
Kirsten Ribu HiO 20051 Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu
2
Kirsten Ribu HiO 20052 Hva er systemutvikling? Systemutvikling handler mye om å lage beskrivelser Systemutvikling baserer seg på bruk av modeller og metoder – systematisk arbeid (ingeniørprinsipper) Planlegging og forutsigbarhet Strukturering av prosesser Kvalitetssikring
3
Kirsten Ribu HiO 20053 Innledning til kurset Pensum: Forelesningsfoiler, bøker, artikler Lærebøker: Gurholt & Hasle Systemutvikling Martin Fowler UML Distilled, Second (or third) edition, Addison-Wesley
4
Kirsten Ribu HiO 20054 Systemutvikling er også en endringsprosess som omfatter både mennesker, organisasjoner og IT bedriftspolitikk, ikke bare teknologi
5
Kirsten Ribu HiO 20055 Hva omhandler faget? Teorier, metoder og verktøy for følgende: Spesifikasjon Design Konstruksjon Vedlikehold av programvaresystemer
6
Kirsten Ribu HiO 20056 Læringsmål Ferdigheter og evalueringskompetanse innen: Prosjektplanlegging og prosjektgjennomføring Beskrivelse av krav ved hjelp av Use Cases (bruksmønstre) Utarbeidelse av designmodeller ved hjelp av objekt-orientert design Bruk av verktøy
7
Kirsten Ribu HiO 20057 Ellers får vi mangel på styring …….. ( Spaghetti-kode ) Systemet viser tegn på uregulert vekst, gjentatte og kostbare reparasjoner. Informasjonen flyter åpent mellom deler av systemet som er fjernt fra hverandre Noen ganger er all informasjon global eller redundant
8
Kirsten Ribu HiO 20058 Farer i utviklingsprosessen – prototyping ’Bruk og kast’ kode Noen ganger oppstår store, kaotiske systemer på bakgrunn av bruk-og- kast kode Bruk-og-kast har til hensikt å bli brukt en gang – prototyping for klargjøring av krav f.eks. Fare: Å sette prototypen i produksjon
9
Kirsten Ribu HiO 20059 Systemutviklingsprinsipper Oppsplitting i delproblemer Strukturer som letter samarbeid (feks faseinndeling og kodestandarder) Strukturer som motvirker typiske “svakheter” hos mennesker (f eks at vi har lett for å gyve løs på problemløsningen før problemet er forstått) Strukturer som forenkler gjenbruk av erfaringer (f eks gjennom at alle bruker samme utviklingsmodell, kodestandard og mal for prosjektplan).
10
Kirsten Ribu HiO 200510 Eksempel – use case modellen Timebestillingssystem Grensesnitt Aktør Use case
11
Kirsten Ribu HiO 200511 Designmodell Klasse Aggregering Assosiasjon Navigering
12
Kirsten Ribu HiO 200512 Arkitektur: 3 lags arkitektur (Microsoft eksempel)
13
Kirsten Ribu HiO 200513 Microsoft.NET arkitekturen
14
Kirsten Ribu HiO 200514 Evaluering Flere deloppgaver: Et utvalg av ukeoppgavene Prosjektinnleveringer – delleveranser Produktrapport (gruppeinnlevering) – teller 50% Prosessrapport (individuell innlevering) teller 50% Studentevaluering av kurset: fortløpende tilbakemelding på forelesninger, et evalueringsskjema på slutten av kurset.
15
Kirsten Ribu HiO 200515 Spørsmål? ?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.