Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff 11.- 12. januar 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff 11.- 12. januar 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff januar 2008

2 Medlemsutvikling Så privilegerte og heldige vi er som er medlemmer i Rotary

3 Medlemsutvikling

4 Opplæring av nye medlemmer Utpeke en som er ansvarlig for opplæring Program – før opptak - Selvstudie (Web sider) - Rotaryskolen ( En times tid etter et møte)

5 Medlemsutvikling Noen refleksjoner om Rotary og Distriktet: Medlemstallsutviklingen i verden og i distriktet – hva forteller denne? Utfordringer

6 Medlemsutvikling ”Vi har så godt kameratskap i vår klubb!” ”Vi har så gode foredrag – det er så interessant å være med i vår klubb!” Dette er standardutsagn fra omtrent alle klubber i distriktet! Og allikevel går medlemstallet ned og vi har vanskeligheter med å rekruttere! Kan det være andre faktorer som er de reelle suksessfaktorene og som må fokuseres?

7 Medlemsutvikling

8 Rotary Norge

9

10

11 D 2290

12

13 Medlemsutvikling Status for de enkelte klubber pr. I dag

14 Medlemsutvikling Medlemstallet i verden har vært konstant over mer enn ett ti-år! Hvis Rotary kan betraktes som en vare. Ville konklusjonen være at produktet er i slutten av sin livsfase og må enten tillates å dø, eller ”re- engineeres” / nyskapes! Og konklusjonen RI må gjøre noe – er neppe riktig! Det er den enkelte klubb som må gjøre noe!

15 Medlemsutvikling Når det gjelder medlemstall er det flere årsaker: Ubevisst og ustrukturert rekruttering – Styringsparameter for klubbens gj. alder ikke definert = forgubbing For dårlig drift av klubben!! Ingen prosjekter – ikke noe å skryte av Manglende kunnskap om Roatry

16 Medlemsutvikling Påstand: Medlemsverving uten å sikre at klubbens totale tilbud er tilpasset de nye medlemmenes forventninger er en taps forretning! Uten prosjekter får klubbens medlemmer ingen følelse av å ”produsere noe”, ikke noe ”å skryte av”, umulig å synliggjøre klubben og medlemmene i nærmiljøet. Et attraktivt, vitalt og aktivt yrkesrelatert nettverk gjør klubbmedlemskap attraktivt. Det sosiale nettverket ”kommer av seg selv” ved oppmøte – men kan forsterkes gjennom prosjekter.

17 Medlemsutvikling Spørsmål / Utfordringen: Når klubben er autonom – hvorledes kan og skal Distriktet arbeide for å få resultater? Hvorledes øke forståelsen hos de innkommende for hvordan å drifte en Rotaryklubb? Hvorledes finne de vitale parameter som sikrer gode klubber med sterk Rotary forståelse og ”produksjon” og formidle dette?

18 Medlemsutvikling Ha en god Gruppediskusjon


Laste ned ppt "Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff 11.- 12. januar 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google