Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En vanlig aktivitet i barnehagen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En vanlig aktivitet i barnehagen"— Utskrift av presentasjonen:

1 En vanlig aktivitet i barnehagen
Måling En vanlig aktivitet i barnehagen Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok Barna pakker inn en presang - de må finne et stykke innpakningspapir som er stort nok til å dekke hele pakken Barna leker sykehus og lager saft til "pasientene" - saften må fordeles likt i de fire glassene osv.

2 Barns hver dag er rik på situasjoner der benyttes måling
Gi noe eksempler på slik situasjoner.

3 Hensikt med å gjøre målinger
Bli kjent med Enheter Tall – og ikke kun hele tall Sammenlikningsord Prinsipper for målinger Dessuten er målinger En del av den virkelige verden og gir bl.a. utgangspunkt for samtale GØY

4 Målinger sammenlikner to eller flere objekter er relative
Direkte sammenlikning Indirekte sammenlikning

5 Enkleste form – direkte sammenligning
Rygg mot rygg Vippehuske

6 Indirekte mål – sette merker
Måleredskaper Må være funksjonelt Måltall Størrelse måleredskap – størrelse måltall Måleenheten kan variere (kopp, pinne, tau, menskeskropdel.) Indirekte mål – sette merker

7 Måling - sammenligning
Måling krever en enhet

8 Alle måletall må ha enhet for å være meningsbærende.

9 Menneskekroppen Er godt utgangspunkt som måleredskap
Det er konkret og ikke abstrakt for barn

10 Målingsaktiviteter dreier seg ofte om (direkte) sammenligning
Barna vil oppleve ovre tid at en slik sammenligning ofte er vanskelig. Hvorfor? Barna vil oppleve behovet for: Indirekte mål Måleredskaper Måleenheter (standardiserte)

11 Fra direkte måling til indirekte måling
Dette krever en god del forberedelser

12 Fra direkte måling til indirekte måling
Dette krever en god del forberedelser Den kan være lurt å lære barn å måle riktig. - de to nedrest bilder viser feil måling.

13 Kan vi klare oss bare med en bestemt måleenhet?
Er det rimelig å måle omkretsen av en fotballbane med måleenheten millimeter? Er det rimelig å bruke måleenheten kilometer for å måle en strykejern ? Vi trenger flere måleenheter ettersom hva skal måles.

14 Enheter – noe vi er enige om
Det metriske system (SI-systemet) har følgende grunnleggende enheter: Kilogram def: kilogramslodd Sekund def: 1 s= perioder av 133Cs Meter def: 1m er så langt lyset går i løpet av 1/ s i tomt rom. Kelvin (temperatur) Ampere (strøm) Candela (lys) Mol (stoffmengde)

15 Lengdemål Måleenheter – mening/innhold
Sammenheng Historie( En svensk fot = 29,690cm, En norsk fot = 31,374cm, En fransk fot = 32,484cm ) Standardisering – stadig viktigere SI-systemet/det metriske systemet Avstanden lyset tilbakelegger i absolutt vakum i løpet av 1/ sekund

16 Flatemål Hvordan måler vi flatemål?
Lengde ∙ bredde (men da regner vi det jo egentlig ut...) Antall håndflater

17 Flatemål Måleenheter Kvadratmeter – m² Kvadratcentimeter – cm²
Kvadratdesimeter – dm²

18 Hulmål

19 Hulmål Barns erfaringer Dagligtale Hvilken bøtte rommer mest?
Hvilket glass er størst (gir mest melk)? Hvilken kopp får jeg mest kakao i? Dagligtale Liter melk/is Kubikkmeter grus Håndfull, dash, skvett, osv. Kopp, spiseskje, barneskje, knivsodd,...

20 Hulmål Standardisering – enheter Utforsking (mange muligheter)
Kubikkcentimeter = terning 1cm ∙ 1cm ∙ 1cm Kubikkmeter Kubikkdesimeter Utforsking (mange muligheter) Liter (melk, juice) Hvor mye er ½ liter? Fylle bøtte med vann – tømme ut Gamle måleenheter Pott = 0,96 liter («åtte potte rømme...») Kanne = 1,93 liter

21 Vekt Barns erfaringer Ulik tyngde Sammenheng vekt – volum
Bamse – stein Full flaske – tom flaske Vippehuske Sammenheng vekt – volum

22 Vekt Gamle måleinstrumenter Nye måleenheter Skålvekt Kilogram
Hektogram (100 g) Gram Milligram

23 SI-systemet Det internasjonale målesystemet (Systeme International d'Unités) Mest utbredte målesystem i verden Foreslått ved konferanse for mål og vekt i 1954 og 1960 Innført i Norge 19. juni 1977 Land som USA og Storbritannia bruker i stor grad annet system

24 Måling Tid

25 Tid Hva er kort eller lang tid – avhenger det av hva vi gjør?
Opplevd tid kan avvike fra målt tid (Den subjektive tiden og den objektive tiden er sjelden sammenfallende (?)) litteraturforslag Michael Ende: Momo eller kampen om tiden

26 Objektiv tid Årets, månedens og døgnets lengde Kalender i barnehagen?
Klokker – og andre tidsmålere

27 Subjektiv Bortkast tid 10 år er ingen ting, du er bare en guttunge
Jeg har så litte tid til deg i dag.

28 Arbeide med tid Noen viktige momenter Rekkefølger
Fortid, nåtid, og framtid Tidsord

29 Rekkefølger Hendelser følger hverandre i et bestemte mønster.
Frokost middag kveldsmat  1 dag Vår sommer høst vinter  1 år Gi flere slike eksempler

30 Fortid, nåtid, og framtid
For de minste barna nåtida er viktigste, ”etter middag” kan være like lang som neste dag. - Dette henger med at de har så få erfaringer med tid, det har de rett og slett ikke rykket. Tid er en vanskelig begrep for barn. - Minutter, timer, dager, uker, måneder …… - Det er ikke like lett å måle en time som en penn.

31 Tidsord Rekkefølge: før, etter, først , sist, snart, senere, etterpå, neste, forrige, straks. Relativ tid (avgrenset tidsrom): en stund, et øyeblikk, en dag, en natt, et døgn, en time,…. Absolutt (bestemte tidspunkt): i dag, i natt, spisetid,…

32 Forslag for tilrettelegge

33 Forslag for tilrettelegge


Laste ned ppt "En vanlig aktivitet i barnehagen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google