Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Måling En vanlig aktivitet i barnehagen • Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok • Barna.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Måling En vanlig aktivitet i barnehagen • Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok • Barna."— Utskrift av presentasjonen:

1 Måling En vanlig aktivitet i barnehagen • Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok • Barna pakker inn en presang - de må finne et stykke innpakningspapir som er stort nok til å dekke hele pakken • Barna leker sykehus og lager saft til "pasientene" - saften må fordeles likt i de fire glassene • osv.

2 Barns hver dag er rik på situasjoner der benyttes måling • Gi noe eksempler på slik situasjoner.

3 Hensikt med å gjøre målinger Bli kjent med – Enheter – Tall – og ikke kun hele tall – Sammenlikningsord – Prinsipper for målinger Dessuten er målinger – En del av den virkelige verden og gir bl.a. utgangspunkt for samtale – GØY

4 Målinger • sammenlikner to eller flere objekter • er relative • Direkte sammenlikning • Indirekte sammenlikning

5 • Enkleste form – direkte sammenligning – Rygg mot rygg – Vippehuske

6 • Måleredskaper – Må være funksjonelt – Måltall – Størrelse måleredskap – størrelse måltall – Måleenheten kan variere (kopp, pinne, tau, menskeskropdel.) • Indirekte mål – sette merker

7 Måling - sammenligning • Måling krever en enhet

8 Alle måletall må ha enhet for å være meningsbærende.

9 Menneskekroppen • Er godt utgangspunkt som måleredskap • Det er konkret og ikke abstrakt for barn

10 • Målingsaktiviteter dreier seg ofte om (direkte) sammenligning • Barna vil oppleve ovre tid at en slik sammenligning ofte er vanskelig. Hvorfor? • Barna vil oppleve behovet for: – Indirekte mål – Måleredskaper – Måleenheter (standardiserte)

11 Fra direkte måling til indirekte måling • Dette krever en god del forberedelser

12 Fra direkte måling til indirekte måling • Dette krever en god del forberedelser • Den kan være lurt å lære barn å måle riktig. - de to nedrest bilder viser feil måling.

13 Kan vi klare oss bare med en bestemt måleenhet? • Er det rimelig å måle omkretsen av en fotballbane med måleenheten millimeter? • Er det rimelig å bruke måleenheten kilometer for å måle en strykejern ? • Vi trenger flere måleenheter ettersom hva skal måles.

14 Enheter – noe vi er enige om Det metriske system (SI-systemet) har følgende grunnleggende enheter: – Kilogram def: kilogramslodd – Sekund def: 1 s= perioder av 133 Cs – Meter def: 1m er så langt lyset går i løpet av 1/ s i tomt rom. – Kelvin (temperatur) – Ampere (strøm) – Candela (lys) – Mol (stoffmengde)

15 Lengdemål • Måleenheter – mening/innhold – Sammenheng – Historie( En svensk fot = 29,690cm, En norsk fot = 31,374cm, En fransk fot = 32,484cm ) • Standardisering – stadig viktigere • SI-systemet/det metriske systemet – Avstanden lyset tilbakelegger i absolutt vakum i løpet av 1/ sekund

16 Flatemål • Hvordan måler vi flatemål? – Lengde ∙ bredde (men da regner vi det jo egentlig ut...) – Antall håndflater

17 Flatemål • Måleenheter – Kvadratmeter – m² – Kvadratcentimeter – cm² – Kvadratdesimeter – dm²

18 Hulmål

19 • Barns erfaringer – Hvilken bøtte rommer mest? – Hvilket glass er størst (gir mest melk)? – Hvilken kopp får jeg mest kakao i? • Dagligtale – Liter melk/is – Kubikkmeter grus – Håndfull, dash, skvett, osv. – Kopp, spiseskje, barneskje, knivsodd,...

20 Hulmål • Standardisering – enheter – Kubikkcentimeter = terning 1cm ∙ 1cm ∙ 1cm – Kubikkmeter – Kubikkdesimeter • Utforsking (mange muligheter) – Liter (melk, juice) – Hvor mye er ½ liter? – Fylle bøtte med vann – tømme ut • Gamle måleenheter – Pott = 0,96 liter («åtte potte rømme...») – Kanne = 1,93 liter

21 Vekt • Barns erfaringer – Ulik tyngde • Bamse – stein • Full flaske – tom flaske • Vippehuske – Sammenheng vekt – volum

22 Vekt • Gamle måleinstrumenter – Skålvekt • Nye måleenheter – Kilogram – Hektogram (100 g) – Gram – Milligram

23 SI-systemet • Det internasjonale målesystemet (Systeme International d'Unités) • Mest utbredte målesystem i verden • Foreslått ved konferanse for mål og vekt i 1954 og 1960 • Innført i Norge 19. juni 1977 • Land som USA og Storbritannia bruker i stor grad annet system

24 Måling Tid

25 • Hva er kort eller lang tid – avhenger det av hva vi gjør? Opplevd tid kan avvike fra målt tid (Den subjektive tiden og den objektive tiden er sjelden sammenfallende (?)) litteraturforslag Michael Ende: Momo eller kampen om tiden

26 Objektiv tid • Årets, månedens og døgnets lengde • Kalender i barnehagen? • Klokker – og andre tidsmålere

27 Subjektiv • Bortkast tid • 10 år er ingen ting, du er bare en guttunge • Jeg har så litte tid til deg i dag.

28 Arbeide med tid Noen viktige momenter • Rekkefølger • Fortid, nåtid, og framtid • Tidsord

29 Rekkefølger • Hendelser følger hverandre i et bestemte mønster. -Frokost middag kveldsmat  1 dag -Vår sommer høst vinter  1 år Gi flere slike eksempler

30 Fortid, nåtid, og framtid • For de minste barna nåtida er viktigste, ”etter middag” kan være like lang som neste dag. - Dette henger med at de har så få erfaringer med tid, det har de rett og slett ikke rykket. • Tid er en vanskelig begrep for barn. - Minutter, timer, dager, uker, måneder …… - Det er ikke like lett å måle en time som en penn.

31 Tidsord • Rekkefølge: før, etter, først, sist, snart, senere, etterpå, neste, forrige, straks. • Relativ tid (avgrenset tidsrom): en stund, et øyeblikk, en dag, en natt, et døgn, en time,…. • Absolutt (bestemte tidspunkt): i dag, i natt, spisetid,…

32 Forslag for tilrettelegge

33


Laste ned ppt "Måling En vanlig aktivitet i barnehagen • Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok • Barna."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google