Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOddbjørn Marthinsen Endret for 9 år siden
1
Teknologi og samfunn 1 Innspill fra Kenneth Andresen, Vest-Agder: Hva bruker vi Panda til? Uthenting av statistikk Befolkningsprognoser
2
Teknologi og samfunn 2 Hvorfor bruker vi Panda? Enkel måte å få ut historisk statistikk på som er ferdig ryddet – det vil si at tallene trenger lite bearbeidelse i for eksempel excel Prognoser kan lages på egendefinerte regioner innen fylket noe som er spesielt nyttig i forbindelse med elevtallsprognoser Prognosene kan lages etter egne ”kriterier” og når man vil slik at en kan få bedre forklaringer på årsaker til endringer. For eksempel illustrerer store svingninger i flyttetall behovet for å ha regelmessige fremskrivninger og lengre historisk horisont enn det SSB opererer med. Historisk horisont kan også med noen tasterykk varieres for å illustrere usikkerheten i tallene.
3
Teknologi og samfunn 3 Hvorfor bruke Panda i fremtiden? Regionreform og ny planlov stiller nye krav til fylkeskommunen som utviklingsaktør I tillegg skal fylkeskommunen være en ressurs knyttet til å følge utviklingstrekkene i regionen for å være en god utviklingsaktør og for å bidra til gode planprosesser og utvikling av planstrategi (se ny planlov) Det kan bli behov for nye variabler i PANDA på grunn av utviklingstrekk og samfunnsendringer (eksempler er klima, miljø, innvandring, levekår, etc,) men dette er vel en lengre prosess? Befolkningsprognoser og historisk statistikk vil det være et kontinuerlig behov for.
4
Teknologi og samfunn Målstyringsprognose Vest-Agder – to flyttealternativ 1995-1999 og 2000-2008 Aldersfordeling på nettoflyttingen under to alternativ
5
Teknologi og samfunn Nivå på nettoflyttingen i målstyringsprognosen
6
Teknologi og samfunn Befolkingsprognose
7
Teknologi og samfunn Barneskolekapasitetsprognose Hva skjer her?
8
Teknologi og samfunn Kan svaret ligge i prognoseforutsetingene.. Kan svaret ligge her?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.