Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

3 Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Robot – en definisjon En fysisk kropp av noe slag. Et program som styrer roboten. En slags oppførsel / atferd

4 Hva forbinder vi med roboter? Science fiction eller virkeligheten…
Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

5 En robot består av 3 hovedelementer
Data inn (sensorer) Enhet for behandling av data (“hjernen”) Data ut (lyd/lys/bevegelse/etc)

6 Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida!
Robotene kan ha programmer som gjør en forhåndsdefinert jobb. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem.

7 Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

8 NXT med sensorer og motorer.
Trykksensor Lydsensor Ultralydsensor Lyssensor

9

10 NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre forskjellige handlinger.

11 Hovedenheten har: • tre motorporter: Port A, B og C.
• fire sensorporter nummerert fra 1-4. • USB-kontakt slik at du kan koble til PC´en. Høytaler. Slik at du kan lage programmer med lyder og høre dem når du kjører programmet.

12 NXT-brikken er robotens hjerne
• Orange knapp: Slå på/ Enter/ Kjør. • Lyse grå knapper: For å velge venstre eller høyre i menyen. • Mørk grå knapp: Tøm/ Gå tilbake/ Slå av. NXT display I displayet kan du se ulike bilder, symboler og tekst.

13 Trykksensor - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan
også brukes som startknapp for programmene dine.                                                  

14 Lydsensor - gir roboten din ører. Den måler lyd i antall
desibel og kan brukes til å få roboten til å utføre oppgaver på lydsignal. - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

15 Lyssensor - gir roboten “fargesyn”. Den kan skille
mellom lyse og mørke farger og kan programmeres til å f.eks. følge en svart stripe på gulvet, ta med seg kun den røde ballen og kjøre kun når det er lys.

16 Ultrasonisk sensor - gir roboten øyne og muligheten til å “se”
objekter på avstand. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg.

17 Motoren - gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd
rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll.

18 Mindstorms NXT programmet
LEGO® MINDSTORMS® NXT programmet lar deg programmere NXT roboten og laste programmet over til NXT enheten via USB eller Blåtann. I programmet er det byggeinstruksjoner og programmerings veiledninger.


Laste ned ppt "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google