Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Matenerklar.no tipser Uke 32 (8 - 12 august) 5 *= minst 7 av disse er økologiske Har du merket huset ditt godt med husnummeret? Er nummeret godt synlig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Matenerklar.no tipser Uke 32 (8 - 12 august) 5 *= minst 7 av disse er økologiske Har du merket huset ditt godt med husnummeret? Er nummeret godt synlig."— Utskrift av presentasjonen:

1 Matenerklar.no tipser Uke 32 ( august) 5 *= minst 7 av disse er økologiske Har du merket huset ditt godt med husnummeret? Er nummeret godt synlig og ikke gjemt bak busker eller trær? Det setter våre sjåfører stor pris på! Vare Mengde/ antall 1Hvit matlagingsvin375 ml 1Boursinost80 gr 1Hvit fisk600 gr 1Neper1 stk 1Bulgur1 pakke 1Gressløk1 potte 1,2,3,4Rødløk*500 gr 1,4Gulrøtter*500 gr 1,4Hodekål¼ hode 2Eple2 stk 2Kjøttdeig500 gr 2Agurk*1 stk 2,3Nypoteter1 kg 2,3Lettrømme*5 dl 2,3Egg*6-pakning 2,3Ristet løk100 gr 3Machèsalat70 gr 3 Haricots verts (bønner)150 gr 3Reddiker125 gr 3Pepperrot1 liten bit 3Varmrøkt makrellfilet400 gr 3,4Tomater*500 gr 4Hakkede tomater400 gr 4Paprika*1 stk 4Revet Jarlsberg200 gr 4,5Soltørkede tomater1 glass 5Kyllingfilèt650 gr 5Purre1 stk 5Sitron*1 stk 5Grønn asparges250 gr Dette har du hjemme: Pasta (4 porsjoner), salt, svart pepper, hvit pepper, basilikum, oregano, timian, rosmarin, laurbærblad, smør (ca 100 gr), olivenolje, hvitvinsedikk, sennep på glass, tomatpurè, hvitløk (2 fedd), bakepulver og hvetemel (5 dl). Velkommen til uke 32! Tips rett 1, Fransk sommerfisk Frys ned/ta vare på: Det er best å spise retten dagen derpå. Gressløk: Gressløk er et fantastisk krydder som passer bra i både varme og kalde sauser. Vi synes det er lettest å klippe den, men det går selvfølgelig like bra å hakke den. Resten av matlagingsvinen kan du bruke i for eksempel risotto eller lyse sauser eller gryteretter. Den holder seg noen dager etter åpning. Tips rett 2, Umamibiff med frisk eplerøre Frys ned/ta vare på: Det går fint å fryse den ferdigstekte biffen. Om du vil lage retten senere enn to dager etter leveranse, frys kjøttdeigen og oppbevar de øvrige ingrediensene i fryseren. De har lang holdbarhet. Etter rømmen er åpnet holder den ca 4 dager i kjøleskapet. Forbered: Sausen (punkt 2) kan forberedes og oppbevares i kjøleskapet. Tips rett 3, Salat med varmrøkt makrell Frys ned/ta vare på: Salaten holder seg et par dager i kjøleskapet. Forbered: Sausen (punkt 4) kan forberedes på forhånd og oppbevares i kjøleskapet. Rask mat: Dette er en rask rett å lage. Tips rett 4, Panpizza Frys ned/ta vare på: Det går fint å fryse pizzaen, men den er best dagen derpå. Ta den med på piknik! Hodekålssalaten holder opp mot en uke i kjøleskapet. Forbered: Tomatsausen til pizzaen (punkt 2) kan forberedes dagen i forveien og oppbevares i kjøleskapet. Finstrimlet hodekål: I tillegg til vanlig kniv kan både ostehøvel og rivjern brukes til å finstrimle hodekålen. Ingen kjevle?: Bruk en glassflaske til å kjevle ut deigen. Tips rett 5, Kyllingpasta med soltørkede tomater Frys ned/ta vare på: Retten er best om du spiser den en av de nærmeste dagene og passer perfekt som piknikmat. Pastaen er god både varm og kald. Forbered: Krydderblandingen (punkt 6) kan lages på forhånd.

2 3. Salat med varmrøkt makrellfilèt 1.Kok opp 1 liter vann i en kjele. Når vannet koker, legg i 5 egg og kok i 8 min. Skyll eggene under kaldt vann. 2.Skjær 250 gr kokte poteter i to (fra rett 2). Skjær 1 rødløk (ca 100 gr) i tynne ringer. Rens og skjær 125 gr reddiker i tynne skiver. Skyll 1 pose machèsalat (70 gr). Skjær 3 tomater (ca 300 gr) i båter. Skrell eggene og del de i to. 3.Kok opp 1 liter vann i kjelen som du kokte eggene i. Kok 1 boks haricots verts (150 gr) i 3 min. 4.Saus: Skrell og riv pepperrot slik at du får 1 ss. Bland pepperroten med 2 ½ dl rømme, 2 krm salt og 1 krm svart pepper i en skål. 5.Fordel salaten, reddikene, tomatene, haricots verts, potetene, rødløken, eggene og ca 400 gr varmrøkt makrellfilèt på et stort fat. Topp med 1 dl ristet løk. 6.Servèr salaten med pepperrotsausen. 2. Umamibiff med friske eplerøre 1.Skrubb og kok 1 kg nypoteter (spar 250 gr kokte poteter til rett 3). 2.Saus: Bland 2 ½ dl rømme med 1 ss sennep og 1 krm salt i en stor skål. Hakk 1 rødløk (ca 100 gr). Rens og skjær 2 epler i 1 cm store terninger. Bland løken og eplene i skålen med rømme. 3.Finhakk 1 rødløk (ca 100 gr) og bland med 500 gr kjøttdeig, 1 egg, 1 ss ristet løk og 1 ts salt i en bolle. Form blandingen til 8 biffer. 4.Smelt 1 ss smør i en stekepanne og stek biffen på middels høy varme i 3 min/side. Legg over på et fat med lokk ettersom de stekes. 5.Skjær 1 agurk i skiver 6.Servèr umamibiffene med appelsinrøren, de kokte potetene og agurkskivene. 1. Fransk sommerfisk 1.Kok bulgur til 4 personer, 250 gr. 2.Saus: Hakk 1 rødløk (ca 100 gr). Finstriml ca. ½ båt hodekål (ca 250 gr). Skrell og skjær 250 gr gulrøtter (200 gr) i ½ cm brede skiver. 3.Smelt 1 ss smør i en stekepanne med høye kanter, eventuelt en stor kjele. Tilsett løken, kålen og gulrøttene. Fres på middels varme i 3 min. Hell 250 ml hvit matlagingsvin over og bland inn 1 pakke boursinost (80 gr). Tilsett 1 krm salt og la sausen koke opp. 4.Krydre 600 gr fiskefilèt med 2 krm salt og 1 krm hvit pepper. Legg fisken i sausen. Legg på lokk på stekepannen og la det trekke i 5 min. 5.Skrell og skjær 1 nepe i staver. 6.Klipp 1 krukke gressløk over fisken i pannen og servèr med bulguren og nepestavene. 4. Panpizza 1.Sett ovnen på 250 º. 2.Skrell og grovriv 3 gulrøtter (ca 300 gr). Hakk 1 rødløk (ca 100 gr). Varm opp 1 ss olivenolje i en stekepanne, press 2 fedd hvitløk og tilsett 1 ss tomatpurè, løken og gulrøttene. Fres på middels varme i 3 min. Tilsett 1 boks hakkede tomater, 1 ts basilikum, 1 ts oregano, 1 ts timian, 1 laurbærblad og 2 krm salt. La det purte i min. 3.Bland 5 dl hvetemel, 1 ss bakepulver og ½ ts salt i en bolle. Tilsett 75 gr smør og bland til en jevn masse. Hell i 1 ¼ dl vann og arbeid alt sammen til en deig. Kjevle ut deigen og legg den en langpanne (husk å enten smøre pannen eller legge i bakepapir). 4.Striml 1 paprika. Skjær 2 tomater (ca 200 gr) i tynne skiver. 5.Fordel tomatsausen på pizzadeigen (ta bort laurbærbladet). Legg på paprikaen, tomatene, ca 50 gr soltørkede tomater og 1 pose revet ost. Stekes høyt oppe i ovnen i min. 6.Salat: Bland 2 ss olivenolje, 1 ts oregano, 2 ts hvitvinsedikk, 2 krm salt og 1 krm svart pepper i en skål. Finstriml ½ båt hodekål (ca 250 gr) og bland med dressingen i skålen. 7.Servèr panpizzaen med hodekålssalaten. 5. Kyllingpasta med soltørkede tomater 1.Kok opp 3 liter vann med 2 ts salt i en stor kjele (til pastaen). 2.Skjær 650 gr kyllingfilet i 1 cm brede strimler. Krydre med 2 krm salt og 1 krm svart pepper. 3.Smelt 1 ss smør i en stekepanne og stek kyllingen på middels høy varme i ca 5 min. Legg kyllingen på et fat med lokk når den er ferdig stekt. 4.Skyll og skjær 1 purre i 1 cm brede skiver. 5.Kok valgfri pasta til 4 personer. Skjær bort de nederste 2 cm av 250 gr grønn asparges. La aspargesen koke med pastaen de siste 4 min av koketiden. 6.Varm opp 1 ss olje fra de soltørkede tomatene i stekepannen, tilsett purren og fres på middels varme i 3 min. Krydre med 2 krm salt, 1 krm svart pepper, 2 krm timian og 2 krm rosmarin. Tilsett saften fra 1 sitron og 1 ½ ss hvitvinsedikk. La de putre i 2 min. 7.Bland kyllingen og ca 150 gr soltørkede tomater i pannen og la det bli varmt. Servèr med aspargesen og pastaen.


Laste ned ppt "Matenerklar.no tipser Uke 32 (8 - 12 august) 5 *= minst 7 av disse er økologiske Har du merket huset ditt godt med husnummeret? Er nummeret godt synlig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google