Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne som aldri spiser mat fra land som for eksempel Spania, Hellas og India Mange blant dem oppgir at de aldri spiser på etniske restauranter som for eksempel kinesisk, vietnamesisk, meksikansk (ikke gourmet) De er heller ikke så veldig interessert i å kjøpe nye norske matprodukter eller matspesialiteter i matbutikken, som for eksempel ”Blåmuggost fra Telemark”, ”Villsau fra Vestlandet” eller ”Røkt ishavsrøye fra Vesterålen” Alt dette viser at de er svært tradisjonelle når det gjelder mat. Blant annet ser vi at det er mer vanlig å spise halvgrovt brød (for eksempel kneipp) daglig i denne målgruppen, enn i befolkningen generelt Vil stemme på FrP (11,1% av befolkningen)

2 Mat og drikke: Oftere enn snittet drikker de akevitt til jul De drikker filterkaffe daglig De spiser aldri sjokoladepålegg eller nøttepålegg Det er viktig for Høyrevelgerne å servere ”kun det beste” når de har gjester De er ikke interessert i vegetarmat Vil stemme på Høyre (13,6% av befolkningen)

3 Mat og drikke: Venstretilhengerne er åpne for utenlandsk mat og kunne tenke seg å tilberede retter fra Japan (sushi etc), Hellas eller Midt-Østen, Thailand eller Indonesia dersom de hadde oppskrifter Ved innkjøp av mat til egen husholdning er det mer vanlig innen denne undergruppen enn det som er tilfelle blant folk flest, å legge vekt på at maten er økologisk dyrket (hver tredje legger vekt på dette) De er også mer enn andre opptatt av ”Fairtraid”-merket mat De sier seg helt enig i at sunn mat kan være saftig og god Fisk kan brukes i mange forskjellige slags matretter ifølge Venstres velgere De spiser aldri nøttepålegg eller sjokoladepålegg De vil helst ikke spise for mye pølser Vil stemme på Venstre (4,8% av befolkningen)

4 Mat og drikke: Ca. halvparten av KrFs velgere smaker aldri alkoholholdig drikke Et betydelig flertall av målgruppen drikker aldri på bar / pub De spiser stort sett frokost hver dag Det er mer vanlig blant dem enn i gjennomsnittsbefolkningen å spise et måltid etter middag om kvelden De spiser aldri varm mat levert på døren hjemme hos seg selv Hver fjerde KrF-velger spiser hjemmebakt brød hver dag, noe som er langt over snittet av befolkningen Mange blant dem spiser aldri oster som Parmesan/ feta/ mozarella eller ferdiglaget saus på glass/ boks Deres interesser for matvarer merket med ”Fairtrade” er over snittet - hver fjerde innen målgruppen legger vekt på dette ved innkjøp til husholdningen De foretrekker kjøttvarer som er merket med at de er produsert i Norge De mener at husdyr i norsk landbruk, slik som kuer, grise, sauer, høns osv. har det bra Vil stemme på Kristelig Folkeparti (5% av befolkningen)

5 Mat og drikke: At landbruksproduktene de spiser er norske, er meget viktig for målgruppen. De foretrekker bl.a. kjøttvarer som er merket med at de er produsert i Norge Målgruppen opplever ikke høye priser på kjøtt i Norge som et problem Selv om egg eller kylling som er produsert i utlandet skulle være billigere, ville de velge å kjøpe norske produkter De mener betydelig oftere enn andre at husdyr som kuer, griser, sauer, høns osv. i norsk landbruk, har det bra De har oftere enn andre en spesiell forkjærlighet for regionale og tradisjonelle matprodukter og –retter fra det området de selv kommer fra Det er mer vanlig i målgruppen enn ellers i befolkningen å spise hjemmelaget syltetøy og hjemmebakt brød daglig Melk ser de på som en naturlig del av den norske mat- og drikkekulturen og de mener at melk smaker godt En stor andel av SP-velgerne oppgir at de aldri spiser kinesisk eller indisk mat Andelen som spiser kokte poteter daglig, er høyere i målgruppen enn i befolkningen generelt Vil stemme på Senterpartiet (4,7% av befolkningen)

6 Mat og drikke: De skiller seg lite fra gjennomsnittet i hva de spiser og drikker Det er imidlertid mer vanlig innen denne målgruppen å drikke akevitt i forbindelse med julen, sett i forhold til gjennomsnittsbefolkningen Det er også mer vanlig blant arbeiderpartivelgerne enn i snittet av befolkningen å drikke kaffe daglig Regelmessig erstatter de vanlig drikke med lavkaloridrikke (light brus, light saft og lignende) De mener det er meget viktig å satse på informasjons- og / opplysningsarbeid for å få folk til å spise mer frukt og grønnsaker Vil stemme på Arbeiderpartiet (24,3% av befolkningen)

7 Mat og drikke: Når de kjøper mat til egen husholdning, legger de stor vekt på at maten er merket med ”Fairtrade” og at den er økologisk dyrket De er villige til å betale ekstra for økologisk merkede kjøttvarer, frukt og grønnsaker De mener at økologisk jordbruk burde fått mer offentlig støtte enn vanlig jordbruk De mener sunn mat og fisk smaker godt De liker og tilbereder gjerne utenlandske retter (marokkansk, indisk, fransk etc.) De vil helst ikke spise for mye pølser Når de kjøper vin til hjemmebruk / seg selv, velger de oftere enn andre en rimelig vin Vil stemme på SV (6,8% av befolkningen)

8 Side 8 Vil stemme på Rødt (1,7% av befolkningen) Mange blant dem er opptatt av at når de kjøper mat til seg selv / til egen husstand, er det viktig at maten er økologisk dyrket De er også villige til å betale ekstra for økologisk merkede frukt og grønnsaker og for økologisk merkede kjøttvarer De mener at økologisk jordbruk burde fått mer offentlig støtte enn vanlig jordbruk En betydelig høyere andel enn i befolkningen ellers oppgir at de aldri bruker bil ved innkjøp av dagligvarer De kan tenke seg å lage japansk mat (sushi etc.) hjemme dersom de har oppskrift De er meget interessert i eksotisk mat De er helt uenig i at det meste av ferdigmat man får kjøpe i dag er god Det er lite vanlig blant dem å kjøpe ferdigkuttet og ferdigpakket salat Hver 4. blant dem bruker olivenolje daglig, noe som er langt over snittet i befolkningen (hver 10.)


Laste ned ppt "Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google