Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Emissions from aviation and climate negotiations Henrik Harboe - chief climate negotiator September 11,

2 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde UNFCCC • The main global framework: UNFCCC (Rio 1992) • Prevent ”dangerous” and negative human interference with the climate system: 2 degree target • Global emissions of greenhouse gases must be reduced considerably • Need a strong climate regime: Strengthen both global and regional cooperation • All countries need to participate and contribute 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 2

3 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Durban Historical decision: start negotiating a broad, binding agreement, covering all countries 2.Increased ambition before Kyoto Protocol: Second commitment period 4.Operationalize Green Climate Fund 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 3

4 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Norway’s ambition • an ambitious, legally binding agreement • covering all countries • common international rules • fixed targets on emission reductions • based on countries respective capabilities 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 4

5 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Why focus on aviation? • 2-3% of global emissions • More than most countries: Norway 1/10 of one percent • Most sectors are small, 2-3 % is significant • Part of the problem, part of the solution: All business sectors, including aviation, should contribute to reducing emissions 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 5

6 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde International transport • Global problems require global solutions • Emissions from int’l transport need to be addressed • Norway’s primary view: Global requirements to be developed at the IMO and ICAO • IMO and ICAO have made significant progress • IMO mandatory requirements for ghg reductions • Commend efforts made by ICAO: – global goal of capping emissions from 2020 – aspirational goals for energy efficiency – inviting states to adopt action plans 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 6

7 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde International transport • Expect strong growth in international transport in coming years. Aspirational goals or technical standards not sufficient • Emissions from int’l transport not part of national emission reduction obligations (Kyoto Art 2.2) • Progress on the establishment of a Market-Based Mechanism is the most important • Flexibility: can finance reductions in other sectors rather than reduce own emissions. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 7

8 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde IMO • Main focus at IMO is the development of Market-Based Mechanisms • Norway has submitted a proposal for a global emissions trading scheme for international shipping • Most effective and robust system for emissions reductions. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 8

9 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde ICAO • Seems to be progress in ICAO as well • Norway welcomes the decision to establish a Working Group on Market- Based Measures. Eager to see outcome of ongoing technical discussions • Ready to work collaboratively with other states in ICAO to accelerate ICAO work on Market-Based Measures 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 9

10 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Price on carbon and financing • Market-Based Measures means putting a price on carbon. • Triple effect: – Reduces emissions: profitable not to pollute – Positive incentive for investors – Source of revenue: Can finance climate actions • Cancún 2010: 100 bn. USD/year by September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 10

11 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Consequences for developing countries • Market-Based Measures for international transport cannot differentiate between developed and developing states • Can be designed to not adversely impact economies of developing countries • Revenue can be redistributed and used to support climate measures 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 11

12 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde EU ETS • Norway would ideally see a global scheme • Absence of global action: strongly support EU ETS for aviation • Important that the EU has taken the lead • Workable, cost-effective solution allowing flexibility in transition to a low-carbon future • Catalyst in ICAO’s work to develop Market-Based Measures. 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 12

13 Norwegian Ministry of the Environment Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato, samt redigere tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett Inn” -> Topp og bunntekst -> Huk av for ønsket tekst. Engelsk mal: Tekst med kulepunkter Tips engelsk stavekontroll: Klikk fane ”se gjennom”, klikk i tekstfeltet og huk av for engelsk under ”språk” HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Conclusion • Aviation is part of the problem, and of the solution • Use appropriate fora, ICAO • How to link to UNFCCC? A continuous discussion • Need dialogue between industry and climate negotiations – appreciate invitation • Look forward to continue dialogue: today and later 11 September 2012 Emissions from aviation and climate negotiations 13


Laste ned ppt "Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google