Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hotel Norge 2. september VISJON Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hotel Norge 2. september VISJON Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 Hotel Norge 2. september

4 VISJON Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking og innovasjon - ikke bare tradisjonelle løsning løsninger, men i front i forhold til den internasjonale utvikling. Vi ønsker oss en samarbeidspartner som vil ”ta design” og som vil satse langsiktig på samarbeidet i felles prosjekter.

5 Organisasjon og styre DAGLIG LEDER PROSJEKT KOORDINATOR STYRET
Monica Hannestad PROSJEKT KOORDINATOR Maria Valding Seim STYRET Statoil ASA Bergen Næringsråd NHH Connect Vest Maritime Colours CARF KHIB Rieber& Søn (Toro)

6 Hva er fremtidens design

7 Hvorfor lykkes svensk og dansk designsatsing
Hvorfor lykkes svensk og dansk designsatsing? Kilder: Motepilot 2008 Fora.dk Dansk Design Center Svensk design

8 Hvordan ser vi på våre designere?
Åse Helena Hansen

9 «Clothes make the man. Naked people have very little or no influence on society» MarkTwain

10 Danske kjennetegn Ikoner Kvalitet Enkelthet Form Klasse
Signaturdesigner Internasjonal Estetikk Anerkjent designs potensial og funksjon som nasjonal identitets-og merkevarebygger.

11 Danske kjennetegn 1993: Den danske regjeringens strategi: Danmark: det ledende designlandet i verden Både statlige og nasjonale interesseorganisasjoner danske designere dansk designcenter Index Award dansk mote og tekstil danish fashion institute Fora Modekonsortiet

12 Danske kjennetegn

13 Danske Designmerker Munthe &Simonsen Samsøe & Samsøe Hummel
Marlene Birger Copenhagen Fashion Week Mål: Gjøre København til «den femte globale moteklynge».

14 Danske magasiner Danske designere sterkt representert i redaksjonelt stoff og motereportasjene. Costume Elle Dansk Eurowoman

15 Svenske kjennetegn Kommersialisert Profesjonalisering Enkelt Finslipt Tilpasset Ikke i forkant Adel

16 Svenske kjennetegn Markedsøkonomisk modell i bunn
Har anerkjent og utnyttet at designeren ikke gjør alt best alene. Sverige hardt rammet av finanskrisen ikke tilbyr det mest innovative designet for en eksperimentell konsumentgruppe; de er ikke trendsettere, men posisjonerer seg heller som en gruppe moteprodusenter som fungerer som «trendforløpere». Skal man treffe et bredt massemarked og i tillegg dyrke frem den trendkridebilitet svenskene har vist seg dyktige til betyr det gjerne ikke å være den som er aller først ut, men å levere varene akkurat idet strømningene har spredd seg fra en liten trendelite til en bredere gruppe. Det er fremdeles et godt stykke igjen før man i Norge

17 Svenske kjennetegn Svensk Form, lokallag i hele Sverige (Sveriges svar på Norsk designråd) 5100 medlemmer i hele Sverige. Svenske regjeringens designsatsing. Medlemsorganisasjon - lite statsstøtte sammenliknet med Danmark og Norge MO:DE (Mode och design) Motevitenskap ved Stockholms Universitet

18 Acne Familien

19 Google Acne

20 Svenske kjennetegn Store konsortium Helhetlige bedriftsmodeller
Profesjonelle investorer

21 Norske kjennetegn allsidighet sprikende ytterkant nyttig sikkerhet individualitet ikonisering røtter glam uforutsigbart kunnskap om innkjøp, markedsføring, forretningsplanlegging, økonomi, produksjon og ikke minst vurderinger bak ulike strategivalg.

22 Få norske internasjonale merkevarer
Yara gjødsel Jarlsberg Statoil Stressless A-ha Helly Hansen

23 Norske kjennetegn Norsk form, Norsk designråd, Innovasjon Norge, Norwegian Fashion Institute, Design Region Bergen Sterkt designmiljø 30 tallet fram til oljefunn. Ingeniørsatsing. Designsatsing marginalisert. Enorme muligheter for bruk av design innen næringslivet Manglende bruk av designteori i annen utdanning Manglende felles referanserammer for bruk av design i næringslivet. Kjøpekraft sterk Et ønske om å gjøre ting bedre Lette i moms, toll og andre type skatter Det understrekes at i de tilfellene det gis kapital, må det også være tilbud om rådgivning OFW nevnes som en viktig arena for offentlig visning av norsk mote, men det påpekes at arrangementet bør omorganiseres, for slik å høyne muligheten for statlig tilskuddd. heve kvaliteten på designutdanninger og at det i dag mangler ressurser nok til å innhente nødvendig kompetanse

24 Anerkjenner vi design som profesjon?
Skape sterke merkevarer Arbeide på tvers av designprofesjonene Tror løsningen ligger i å benytte kompetanse utover sin egen. Skape stekre designmerkevarer- andre designere, økonomen, markedsføreren. Ui tillegg MÅ enkeltdesigneren anerkjennes og ikoner må bygges. Ordet Design må fylles med innhold. Vi må bort fra statiske begreper.

25 30. august til 4.september Norge: Vi må begynne med å anerkjenne designeren. Det er en person- ikke bare noe man stasjer på til sist.

26 16 designere

27 og 2 nykommere

28

29 Kick off kompetanse 8. september
Hvilken rolle spiller design og kunnskapsbaserte tjenester? Tilrettelegging for strategisk næringsutvikling og økt verdiskapning. Innen vår regions konkurranseutsatte produksjonsnæringer finnes store muligheter til innovasjon og nyvinning ved strategisk bruk av design. 

30 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Hotel Norge 2. september VISJON Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google