Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hotel Norge 2. september VISJON Organisasjon og styre DAGLIG LEDER Monica Hannestad PROSJEKT KOORDINATOR Maria Valding Seim STYRET Statoil ASA Bergen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hotel Norge 2. september VISJON Organisasjon og styre DAGLIG LEDER Monica Hannestad PROSJEKT KOORDINATOR Maria Valding Seim STYRET Statoil ASA Bergen."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 Hotel Norge 2. september

4 VISJON

5 Organisasjon og styre DAGLIG LEDER Monica Hannestad PROSJEKT KOORDINATOR Maria Valding Seim STYRET Statoil ASA Bergen Næringsråd NHH Connect Vest Maritime Colours CARF KHIB Rieber& Søn (Toro)

6 Hva er fremtidens design

7 Hvorfor lykkes svensk og dansk designsatsing? Kilder: Motepilot 2008 Fora.dk Dansk Design Center Svensk design

8 Hvordan ser vi på våre designere? Åse Helena Hansen

9 «Clothes make the man. Naked people have very little or no influence on society» MarkTwain

10 Danske kjennetegn IkonerKvalitetEnkelthetFormKlasse SignaturdesignerInternasjonalEstetikk

11 Danske kjennetegn 1993: Den danske regjeringens strategi: Danmark: det ledende designlandet i verden Både statlige og nasjonale interesseorganisasjoner danske designere dansk designcenter Index Award dansk mote og tekstil danish fashion institute Fora Modekonsortiet

12 Danske kjennetegn

13 Danske Designmerker •Munthe &Simonsen •Samsøe & Samsøe •Hummel •Marlene Birger •Copenhagen Fashion Week Mål: Gjøre København til «den femte globale moteklynge».

14 Danske magasiner •Danske designere sterkt representert i redaksjonelt stoff og motereportasjene. •Costume •Elle •Dansk •Eurowoman

15 Svenske kjennetegn KommersialisertProfesjonaliseringEnkelt FinsliptTilpassetIkke i forkantAdel

16 Svenske kjennetegn •Markedsøkonomisk modell i bunn •Har anerkjent og utnyttet at designeren ikke gjør alt best alene. •Sverige hardt rammet av finanskrisen

17 Svenske kjennetegn •Svensk Form, lokallag i hele Sverige (Sveriges svar på Norsk designråd) 5100 medlemmer i hele Sverige. Svenske regjeringens designsatsing. •Medlemsorganisasjon - lite statsstøtte sammenliknet med Danmark og Norge •MO:DE (Mode och design) •Motevitenskap ved Stockholms Universitet

18 Acne Familien

19 Google Acne

20 Svenske kjennetegn •Store konsortium •Helhetlige bedriftsmodeller •Profesjonelle investorer

21 Norske kjennetegn allsidighet sprikendeytterkantnyttigsikkerhet individualitetikoniseringrøtterglamuforutsigbart

22 Få norske internasjonale merkevarer •Yara gjødsel •Jarlsberg •Statoil •Stressless •A-ha •Helly Hansen

23 Norske kjennetegn •Norsk form, Norsk designråd, Innovasjon Norge, Norwegian Fashion Institute, Design Region Bergen •Sterkt designmiljø 30 tallet fram til oljefunn. Ingeniørsatsing. Designsatsing marginalisert. •Enorme muligheter for bruk av design innen næringslivet •Manglende bruk av designteori i annen utdanning •Manglende felles referanserammer for bruk av design i næringslivet. •Kjøpekraft sterk •Et ønske om å gjøre ting bedre

24 Anerkjenner vi design som profesjon?

25 30. august til 4.september

26 16 designere

27 og 2 nykommere

28

29 Kick off kompetanse 8. september •Hvilken rolle spiller design og kunnskapsbaserte tjenester? Tilrettelegging for strategisk næringsutvikling og økt verdiskapning. Innen vår regions konkurranseutsatte produksjonsnæringer finnes store muligheter til innovasjon og nyvinning ved strategisk bruk av design.

30 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Hotel Norge 2. september VISJON Organisasjon og styre DAGLIG LEDER Monica Hannestad PROSJEKT KOORDINATOR Maria Valding Seim STYRET Statoil ASA Bergen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google