Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling."— Utskrift av presentasjonen:

1 Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling

2 Side 2 •Litt om Vesta og TrygVesta •Kompetanseutvikling i TrygVesta •Strategisk kompetanseutvikling i TrygVesta IT & Prosessutvikling •Spørsmål

3 Side 3 Om Vesta •Vesta er det tredje største skadeforsikringsselskapet i Norge med en markedsandel på cirka 17,5 prosent. •Selskapet er eid av det danske skadeforsikringsselskapet Tryg, og er en del av det nordiske konsernet TrygVesta. •Visjonen er å bli opplevd som Nordens ledende trygghetsleverandør. •Vesta har ca 1500 ansatte. Hovedkontoret ligger i Fyllingsdalen i Bergen. •Vi selger forsikringer gjennom: •Egne distribusjonskanaler •Et godt utbygd franchiseapparat •Forsikringsmeglere på industrimarkedet og det øvrige bedriftsmarked •Nordeas filialnett •Vesta selger også Nordeas pensjonsprodukter. •Sterkt samfunnsengasjement gjennom utplassering av livbøyer og tett samarbeid med natteravnene. •Med på regjeringens Klimaløfte (vår 2007)

4 Side 4 TrygVesta-konsernet •TrygVesta ble etablert i •TrygVesta er det nest største skadeforsikringskonsernet i Norden, og har sitt navn etter gruppens to største selskaper, Tryg, som er Danmarks største skadeforsikringsselskap, og Vesta i Norge. •Konsernet har også virksomhet i Finland og Sverige, og er raskt voksende i disse landene. •TrygVestas forsikringer beskytter mer enn to millioner privatpersoner i Norden og gruppen har totalt ansatte. •TrygVesta har delt inn sin virksomhet i fire forretningsområder: •Privat og Næringsliv Norge •Privat og Erhverv Danmark •Industri •Nye Markeder

5 Side 5 Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? •HVORFOR er enkelt å svare på: Fordi vi i dag opererer i to markeder:  kunder – utvikle dem vi har og finne flere nye  medarbeidere – utvikle dem vi har og finne flere nye •HVORDAN går vi nærmere inn på…

6 Kompetanseutvikling – interne tilbud.

7 Side 7 Forsikringsakademiet FORSIKRINGSØKONOMI 12 sp UNDERWRITING 6 sp RISK MANAGEMENT 6 sp STUDIERETNING 2STUDIERETNING 1 NORSK OG INTERNATIONAL FORSIKRING 12 sp FORSIKRINGSLÆRE DEL 1 3 sp HØYSKOLEKURS I FORSIK. 12 sp JUS DEL 1 3 sp - REASSURANSE 3 sp JUS DEL 2 9 sp FORSIKRINGSFAG JURIDISKE FAG Høyere Forsikringseksamen Forsikringseksamen

8 Side 8 Strategi 2007 – 2010 Masterplan prosjekter Strategi 2007 – 2010 Masterplan prosjekter Drivkrefter •Markedet •Utviklingsbehov •Generasjonsskifte Kompetansestrategi Kartlegg •Systemer •Faglige roller •Kompetanse Analyser •Behov • forretningen • den enkelte •Gap Tiltak •Kurs/studier •Fagmøter, konferanser •Utviklingssamtaler •Rekruttering •Faglige nettverk •Sourcing •…. Evaluere/måle •Kompetanseporte- følje vs strategi •Nivå på komp.utv. •…

9 Side 9 Kartlegge medarbeiders kompetanse Eksempel: Systemkompetanse Nivå 1= noe/litt kunnskap, 2 = god/generell kunnskap 3 =spisskomp./ekspert Meglerdialog Personaldata Reiseforsikring Efaktura SYSTEM

10 Side 10 Kartlegge system Levetid Forretningskritisk Krav til komp. og /-nivå System A X år 1 -Meget høy 2 –Høy 3 –Normal 4 – Lav 5 - Ingen Krav antall ressurser System Kompetanse Komp.nivå Java3 XML3… Kompetanse Java XML Antall personer

11 Side 11 Kompetanseutvikling 20 – 30 % 70 – 80% On the job training Opplæring – eksterne kurs Utdanning (UIB, BI, HIST…) • Studier og Nettstudier (BI, UIB, HIST)  Klasseromkurs • E-læring  Blended learning • Seminar  Workshop • Studiegruppe  Hospitering • On the job training  Mentoring/coaching

12 Side 12

13 Side 13 Takk for oppmerksomheten Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling Mobiltlf Epost

14 Side 14 ½ Salg & Kundeservice Martin Nielsen Salg & Kundeservice Roger Slinning Salg & Kundeservice Truls Holm Olsen Martin Hay Schmidt Finland Ville-V. Laukkanen Koncerncontrolling Peter Brondt Pedersen Investor Relations Ole Søeberg Produktudvikling & Produktion Birgitte Kartman Produktudvikling & Produktion Bente Arnesen Underwriting Kevin Carlson Trond Thorsen Sverige Peter Appelros Koncernøkonomi Fatiha Benali Skade Jesper Joensen Skade Karsten Kristiansen Skade Anne Stine Mollestad BusinessLab Yngvar Skar Koncernrisiko Ole Hesselager Gruppe & Tjenestemænd Keld Holm Koncerninvestering Torben Jørgensen Bankassurance Flemming Steen Pedersen Bankassurance Vakant Forretningscenter Bankassurance Flemming Steen Pedersen Domicil & Ejendom Kim Styltsvig Even Berge Koncernjura Bjarne Lau Pedersen Health Care & Pension Health Care & Pension Health Care & Pension Jens Stener Enter Roger Slinning Dansk Kaution Mads Løgstrup Privat & Erhverv Peter Falkenham Privat & Næringsliv Kjerstin Fyllingen Industri Lars Bonde Nye Markeder Stig Ellkier-Pedersen Koncernfinans Morten Hübbe Koncernchef Stine Bosse Procesansvarlig Nordisk Forretningscenter Forretnings- ansvarlig Datterselskab Salg & Kundeservice Martin Nielsen Produktudvikling, Produktion & Underwriting Bente Arnesen Skadebehandling & indkøb Jesper Joensen Kommunikation Troels Rasmussen Kæder & Foreninger Trond Tepstad Løn & Forhandling Ane Jægersborg Bjørn Smørås Koncernstabe:  Ledelsessekretariat  TV Lederakademi  Organisationsudvikling  IT & Procesudvikling Martin Bøge Mikkelsen Corporate branding  TrygVesta Akademi  Mark.Udv & Internet  CRM  Marketing  Planning Torben Vejen


Laste ned ppt "Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google