Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT

2 Hvem er jeg? Var student på økadm i •Var studass i IKT for mitt eget kull, og kom meg aldri bort… •Økadm var da toårig, så jeg tok bachelor i markedsføring på NMH (BI) Jobber nå i næringslivet •På dagtid jobber jeg som forretningsutvikler i privat sektor (markedsanalyse) •Fungerer ofte som "tolk"; bindeledd mellom teknisk, marked og stab •Etter HiO har jeg hatt ulike stillinger, bl.a. prosjektleder, produktansvarlig og controller Spør ikke meg, jeg jobber ikke her! •Jeg er formelt sett innleid timelærer •Har gitt opp å ha oversikt over skolens systemer •Trenger du hjelp til wlan, skriveren, fronter etc, så er jeg ikke rett instans •Ikke send meg e-post Bruk heller Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 2

3 Historikk om faget Faget IKT •Tidligere var IKT et eget fag på 2 vekttall, eksamen var bestått/ikke bestått •Under en reform ble IKT innlemmet i faget Bedriftsøkonomisk analyse •Bedøk økte fra 4 til 6 vekttall, hvilket tilsvarer 20/3 studiepoeng •Etter ønske fra studentene ble IKT senere tatt med i fagnavnet •Nå heter faget Bedriftsøkonomi 1 m/IKT for årsstudiet og Finansregnskap med IKT for bachelorklassen, men IKT-innholdet er helt identisk Faglig innhold •Vrient å holde takt med utviklingen (nye versjoner av programvare etc) •Har tatt opp flere nye emner, men bygger på de samme bærebjelker som for år siden – samtlige oppgaver ble "renovert" høsten 2011 •Den stadige forbedringen av studentenes forkunnskaper er helt uten sidestykke sett opp mot hva som er tilfelle for absolutt alle andre fag Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 3

4 Fagets Ferdighetens plass og betydning Et tilbud til studentene •Må regnes som et rent tillegg i studietilbudet; få (om noen) andre høyskoler har samme tilbud •Mye av kursinnholdet har ikke eksamensfokus, her snakker vi datateknisk allmennkunnskap •Vi utdanner økonomer, ikke ingeniører •Fokus på å løse praktiske oppgaver •Løse bedriftsøkonomiske og matematiske utfordringer i Excel Viktig bærebjelke for resten av studiet •Du trenger IKT til alle andre fag, hvilket også er hvorfor undervisningen er lagt til første semester Viktigste verktøy for resten av karrieren •Alle relevante jobber krever IKT-kompetanse, dette er trolig det eneste kurset som absolutt alle får bruk for •Etter 3 år på yrkesskolen ved snekkerlinja, så kan du ikke starte som læring uten å kunne bruke en hammer Det handler egentlig om effektivitet! •Både som ansatt og som student er datamaskinen ditt verktøy •For å kunne jobbe raskt og riktig, så må du kunne bruke den riktig •Arbeidsmengden på eksamen er stor, riktig bruk av riktig verktøy er nøkkelen til suksess Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 4

5 IKT sett opp mot andre emner IKT Bedøk Matematikk Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 5

6 Målsetninger med kurset Tidløs IT-kunnskap •Gi en mann fisk, og han er mett for en dag; lær ham å fiske, og han er mett resten av livet •Vi skal ikke spise fisk, vi skal lære å fiske! •Fokus er å få en forståelse og et tankesettet for hvordan man kan angripe problemstillinger ved bruk av IKT som verktøy; uavhengig av versjon, program og operativsystem Tilstøtende kunnskap •Ny kunnskap er som å åpne en dør, hvor man ofte finner mange nye dører som kan åpnes •Kumulativ kunnskap: For hver dør du åpner, så er det enklere å åpne neste dør •Den vise vet hva han ikke vet Rik på data, fattig på kunnskap Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 6 Data •Spredte biter av data og informasjon Informasjon •Resultatet av samlingen av data Analyse •Sammenstilling og foredling av informasjonen Kunnskap •Konklusjonen av analysen  HANDLING!

7 KAN Econa Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 7 Fagforeningen for økonomer •Econa het tidligere Siviløkonomene •KAN er deres kursavdeling, hvor de tilbyr relevante kurs for økonomer •Mest vanlig av faglig påfyll er Excel •Pris: kr for to dager Vårt IKT-kurs •I bunn og grunn samme innhold •Vi har et helt semester på oss •Pris: gratis (verdi ≈ ,-) •PS: Her er ikke lunsj inkludert

8 Undervisningen Forelesningsserien •12 bolker + 2 repetisjoner (?) •Alle visninger av samme bolk har nøyaktig samme innhold •Du velger selv hvilken eller hvilke visninger du vil gå på •Timeplanen er ennå ikke helt spikret for høsten 2013 Tirsdag Datarom 3 timer Onsdag Auditorium 1,5 timer Torsdag Leksehjelp 3 timer Mandag Datarom 3 timer Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 8 NY BOLK

9 Hvorfor så mange visninger Ulike forkunnskaper •Noen kan knapt starte en datamaskin, andre kan mer enn alt vi skal gjennom •Tilbyr derfor to ulike hastigheter på forelesningene: auditorium og datarom Ubekvem arbeidstid •Av og til vrient å få ettermiddagsundervisning til å passe •Husk nettsiden, den skal forsøksvis innby til fjernundervisning Trangt på datarommet •På langt nær plass til alle •Vi praktiserer først til mølla •Vær forberedt på å sitte flere sammen ved én maskin •Ta gjerne med egen PC og ha den på fanget Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 9

10 Plenumsforelesning Finn din arbeidsform •Det lønner seg faktisk å stille forberedt! •Du må selv finne ut av hvordan du får best utbytte av timene •Ren tilskuer: se på tavle, evt ta notater •Passiv deltager: følg løsningsforslaget på egen maskin •Aktiv: løs oppgaven sammen med meg Det finnes ingen dumme spørsmål…? •Joda, dumme spørsmål er helt vanlig •Dette er stedet for å stille dem, ikke vent til etter eksamen Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 10

11 Leksehjelp m/studass Jobber med oppgaver i individuelt tempo •Trenger ikke å være i takt med progresjonen (les: bolkene) ellers i kurset •Kan få svar på spørsmål fra alle emner i pensum Studentassistenter •Gir hint om mulige løsninger på oppgaver •Kan vise hele oppgaver og prinsippene bak •Bruk dem! Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 11

12 Progresjon Ikke meningen at alle skal kunne alt halvveisHøstsemesteret er bare 3 måneder, viktig å ha tid til repetisjonI 2011 greide halve klassen 75% eller mer av oppgavene på eksamen Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 12 Klassisk fremdriftVår fremdrift

13 Start tidlig! Diagrammene viser mappekarakter for 2009-kullet, fordelt etter første gang de logget seg inn1 av 3 studenter som første gang logget seg inn i løpet av de første 3 ukene fikk A eller B 1 av 5 studenter som første gang logget seg inn mellom 4. og 6. uke fikk A eller B Av studenter som er med fra starten, så får 20% E eller F; fra uke 4 til 6 har dette tallet doblet segBlant studentene som første gang logget seg inn senere enn halvveis i kurset, var beste karakter C Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 13 Uke 1-3 Uke 4-6 Uke 7-9Uke 10+

14 Innloggingsfrekvens Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 14 • Grafen til høyre viser hvor mange ganger i snitt en student logget seg inn i løpet av den høsten, fordelt etter mappekarakter • A-studentene logget seg i snitt inn 42 ganger (median 43), hvilket tilsvarer drøye 3 ganger per uke • Resten av studentene logget seg inn 23 ganger i snitt (median 21,5) • Merk at disse tallene kun gjelder den aktuelle høsten, andre innlogginger er filtrert bort, for eksempel: – De med dårligst karakter logget seg også inn en del på våren, særlig like før konte- eksamen var det stor aktivitet … – Enkelte av de beste logget seg inn jevnt og trutt i flere år; A-studentene har i snitt logget seg inn 20 ganger etter kurset

15 Faglig innhold Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 15 Office 2010 •Powerpoint •Word •Excel •Modellering, prinsipper og teknikker •Analyse aka ”Business intelligence” Windows •Må beherske mapper og filer, lagring etc. •Må kunne lese filplassering (x:\dokumenter\skole\minfil.xlsx) Diverse •Presentasjonsteknikk •Datamaskinens oppbygging og virkemåte, samt kjøpstips Ikke på timeplanen •World of Warcraft, Facebook, blogging, modtracker og 4chan

16 Studiemateriell / pensum Kurset har ikke pensumlitteratur •Vi har ikke funnet bøker som dekker vårt behov •Lær deg å utnytte ressurser på Internett, og hjelpe- funksjonen som er innbakt i programmene •Bruk heller pengene på noe mer fornuftig! Pensum er definert ut fra oppgavene •Alle oppgaver blir publisert på hjemmesiden •Flere oppgaver vil bli lagt til fortløpende Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 16

17 Nettsiden om kurset •Om faget, kontaktskjema, faq, informasjonsmeldinger etc. •Timeplan over forelesninger Faglig innhold •Bolker, emner og oppgaver •Filer som brukes i undervisningen •Rammeverk av modellene i oppgavene •Løsningsforslag, merk forslag – ikke fasit •Videosnutter av fremgangsmåte •Linker  send inn bra linker som du finner! Brukernavn og passord •Enn så lenge er alt åpent •Kan være at vi får behov for innlogging, da lager vi i så fall det! Jørgen BrannstorphØkonomiutdanningenSide 17


Laste ned ppt "IKT Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google