Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør

2 Hva var det vi ville?  Lage langsom journalistikk. Og hva betyr det?  Grundigere og bedre research – mer tid i felten.  Bedre fortalte historier – mer tid til å skrive.  Journalistikk i novelleform, blikk til Hollywood-filmer.  Introdusere en relativt ukjent sjanger i Norge.  Sjanger: Heller mot amerikansk nyjournalistikk.  Konsept: Knabbet fra det svenske magasinet Filter.

3 Offsideregelen i Plot  En perfekt sak har fire elementer. Det vi ser etter:  Saker med en tydelig narrativ – hva er handlingen?  Saker med en definert hovedperson – hvem?  Saker som er godt timet – hvorfor akkurat nå?  (Wow!-faktor)

4 Fase 1: Planlegging  Bruke tid på å identifisere hva vi skal være med på.  Eksempel: Birkedal-saken.  Hva er relevant å se etter? Hva er vi obs på?  Identifisere settinger der vi kan være flue på veggen

5 Fase 2: Feltarbeidet  Se etter den relevante koloritten.  Eksempel: Mister Inkognito.  Prøve å gå i ett med tapeten. Vær et film-kamera.  Eksempel: Romfolket på Lambertseter (s. 35)  The art of hanging around.

6 Fase 3: Utskriving  Vi tenker som i film: Du trenger hovedperson, handling, scener. Et sentralt drama. Cliffhangere. Point of no retur. En hovedperson som utvikler seg.  Eller rettere: Målet er journalistikk i novelleform.  Vi identifiserer den narrative strukturen, plottet.  Solskjær. Uka fram mot kamp.  Birkedal. Gjennom krisen.  Vi prøver å finne en definert fortellerstemme.  Rom-folket: Kaféseansen (s. 29).

7 Verktøy  Koloritt med funksjon. Gjennomtenkt utvelgelse. Eksempel: Hva er antrekkets funkson i historien?  Inn: Slankekur (s. 20), mister inkognito (s. 29).  Ut: Fornyet A-ha-interesse, handletur på Idsøe.  Cliffhangere. Noe kommer til å skje.  Eksempel fra Birkedal-saken igjen.  En god scene: Rom-folket på butikken.  Fortellerstemmen er der. Interaksjonen er der. Talende detaljer, relevant koloritt.

8 Oppsummert:  Fase 1: Finne sak som har en narrativ, en hovedperson, en timing og kanskje sier wow!  Fase 2: Detaljplanlegge reportasjearbeidet.  Fase 3: Relevant koloritt, scener. Og bruk tid.  Fase 4: Fortellerstemme, plot og relevante scener.  Kan noe av dette overføres til magasiner som kommer ut bittelitt oftere enn seks ganger i året?

9 Hva har vi oppnådd?  Rasende frue. Sliten. Ødelagt privatøkonomi.  Vi er foran skjema.  I dag: 3200 abonnenter, løssalg på 1500 – Over tjue anonnsesider.  Men vi må opp i nærheten av det dobbelte…  Og: Ingen moms, ingen støtte.  Trenger hjelp!

10 Hvordan skal vi overleve?  1: Sporenstreks ta avansert kurs i html-koding.  2: Begynne å dele ut sakene våre gratis på nett.  3: Sende langsakene våre ut som tekstmeldinger.  4. Sparke fotografene og ta i bruk Instagram (flicker er bare såååååååå 2011).  5: Sparke oss selv fordi vi fortsatt kommer til å mangle digital kompetanse.  Neida. Kødda.

11 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google