Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIda Holte Endret for 10 år siden
1
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik
2
Innhold •Situasjonen på arbeidsmarkedet •Kompetansebasert næringsliv… •Hva gjør Institusjonene? Hva gjør HiN? •Hva gjør bedriftene? •Løsningen ligger i samspillet !!
3
Situasjonen på arbeidsmarkedet, noen overskrifter •Rekordlav arbeidsledighet •Ingeniørmangel hindrer oppdrag •Ingeniørmangel gir økte boligpriser •Ingeniørmangel hindrer tunnelsjekk •Ingeniørmangel kritisk for bedriftene •Ingeniørmangel truer vindmølleindustri
4
Hva kan institusjonene gjøre? På lang sikt og hele tiden: •Rekruttering nasjonalt •Rekruttering internasjonalt •Tydelig og mer formidling •Gjøre utdanningene spennende, virkelighetsnær og mer tilgjengelig •Synliggjøre spennende og aktuell forskning •Utvikle og styrke egen kompetanse •Videreutvikle samarbeidet med arbeidslivet På kort sikt: •Gjøre utdanningene mer tilgjengelig for flere grupper og på flere steder •Bruke moderne teknologi, for eksempel nettkurs •Inngå konkrete samarbeidsavtaler med bedriftene om kompetanseheving •Tilby relevant EVU etter behov •Videreutvikle samarbeidet med arbeidslivet
5
Høgskolens oppgaver •Utdanning •Forskning og utvikling •Samfunnsrollen •Internasjonalisering
6
Utdanning Kvalifisert arbeidskraft: •Fleksibel ingeniørutdanning •Fleksibel sivilingeniørutdanning •Utenlandske studenter •Samarbeid med andre institusjoner
7
Teknologiutdanningene Bachelor i ingeniørfag •Allmenn bygg •Industriteknikk •Kraftdesign •Elektronikk •Datateknikk •Romteknologi Doktorgradsutdanning I teknologi (Dr.ing) Master i teknologi Sivilingeniørutdanning •Integrert bygningsteknologi •Industriell teknologi •Ingeniørdesign •Elektroteknikk •Data – IT •Romteknologi
8
Fleksibilitet – hvordan? Bachelor i ingeniørfag: •Forkurs – på eller utenfor campus, hel eller halv progresjon •Førsteåret – på eller utenfor campus, hel eller halv progresjon •Andreåret – på campus (hel), samlingsbasert (halv) •Tredjeåret – på campus eller utenfor campus i samarbeid med næringslivet på stedet som har behov for kompetansen. Dette næringslivet deltar aktivt i spissingen av utdanningen. Basert på forpliktende avtaler med næringslivet. Master i teknologi – sivilingeniør •Studieåret deles i fire deler •Du kan følge alle fire eller bare to •Hver del har intensivuker og leseuker •Prosjektoppgaver og hovedoppgave kan gjøres relevant for bedriften studenten er tilknyttet
9
Hovedoppgaver •VVS og energiteknikk •Materialteknologi •Styrkeberegninger •Instrumentering, måleteknikk •Kraftforsyning •Simulering •Vegbygging •Gang- og sykkelveier •Logistikk •Produksjonsteknologi •Kvalitetsledelse •Robotteknikk •Vegbyggingsmaterialer •Systemer for kosteffektivisering
10
Doktorgradsstipender HiN har til enhver tid 15 - 20 doktorgradsstipendiater, noen finansiert av næringslivet. Aktuelle områder: •Reguleringsteknikk •Simulering og modellering av snøskred •Kraftelektronikk •Energiteknikk, integrering av varmesentraler •Bygningsmaterialer i kaldt klima •Logistikk •Komposittmaterialer •Vindkraft
11
Andre Bachelorutdanninger •Bachelor i Multimediaprogrammering •Bachelor Lærerutdanning i realfag og teknologi •Bachelor i sykepleie - Sykepleieutdanning •Bachelor i økonomi og administrasjon med spesialisering i Logistikk eller Informasjonsteknologi Kvalifisering •Forkurs for ingeniørutdanning •Forkurs for utenlandske studenter •Treterminsordningen
12
Videreutdanninger: Forebyggende rusarbeid Rusrelatert arbeid Praksisveiledning Datateknikk Praktisk økonomi og ledelse Matematikk for lærere grunnskole og vgs Praktisk – pedagogisk utdanning Kunnskapsløftet i skolen Byggeadministrasjon Vedlikehold av veger og gater
13
Hva gjør bedriftene? •Rekrutteringsstrategi •Samarbeid med institusjonene – enkeltvis eller gjennom bransjeorganisasjon •Studentavtaler •Trainee-ordninger •Markedsføring av yrkene •Karriereplaner •Mer fokus på FoU og innovasjon Er det tilstrekkelig? Er det de riktige grep?
14
Samarbeidsformer •Hovedoppgaver: Utvikling, Rekruttering, Kontakt med fagmiljø, Kvalitet i utdanning, Innovasjoner, Knoppskyting •Stipendiater: Kompetansebygging, Strategisk satsing, Langsiktig perspektiv, Rekruttering, Bygge spisskompetanse, Innovasjoner, Knoppskyting •Studentavtaler: Rekruttering •Fleksibel ingeniør- og siv.ingutdanning: Rekruttering, gjensidig kompetansebygging, styrket bosetting, •Kandidatutplassering (trainee): Utvikling, rekruttering med støtteordning •Utdanne egne ansatte: Lønnsomhet, konkurransekraft
15
Og videre: •Delta i utdanningene Kvalitet og relevans i utdanningene, gode relasjoner, rekruttering. •Spisskompetanse i fellesskap Bli best på noe •Utveksle personell Innovasjoner Sterkt fagmiljø •Prosjekterfinansiering Skattefunn, Innovasjon Norge, brukerstyrte prosjekter, nasjonalt og internasjonalt
16
Forskning og utvikling Fem FoU-grupper godkjent av høgskolestyret •Simulering. Teknologi i kaldt klima •Inhomogene materialer, lettvektskonstruksjoner •Logistikk, virtuell produksjon og Supply Chain Management •Elektromekaniske systemer •Energiteknikk I tillegg foregår det FoU innenfor blant annet: Bygg/ Konstruksjon, Romteknologi, Didaktikk for teknologi og realfag, Innovasjon/Entreprenørskap, Helse, Helse/samfunn (Rus)
17
Viktige satsinger •Kaldt klima •Fornybar energi •Satelittprosjekter •Elektromekanikk •Logistikkprosjekter •Miljøteknologi •Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekter •Kvalitet i undervisning innenfor teknologi og realfag
18
Samhandling er nøkkelen! Takk for oppmerksomheten! Besøk HiN på www.hin.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.