Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
Instruktørene Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering

2 Instruktørene Inngangskriteriet til O-kurs:
Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. Seilfly- eller privatflygersertifikat (PPL-A) blir kreditert med inntil 25 timer på ovenstående krav.

3 Instruktørene Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. For rene mikroflykandidater kan dette for lite. For erfarne Seilfly- LAPL- og PPL -innehavere kan dette være et for høyt krav, særlig dersom de har erfaring fra fly som er meget nær lignende eksemplarer av dagens mikrofly.

4 Instruktørene Kandidaten skal inneha minimum 75 timer på mikrolett luftfartøy. Vi trenger er vurdering i flere trinn: Mikroflyseksjonens fagsjef kan i samråd med klubbens skolesjef og Ops & Opplæringskomitéen gi særskilt tillatelse til å påbegynne instruktørutdanningen når kandidaten har annen tilstrekkelig erfaring, som gjør hun/han spesielt egnet.

5 Instruktørene Seilfly- eller privatflygersertifikat (PPL-A) blir kreditert med inntil 25 timer på ovenstående krav. Her bør vi kunne legge inn flere timer som kreditt: Mikroflyseksjonens fagsjef kan i samråd med klubbens skolesjef og Ops & Opplæringskomitéen gi særskilt tillatelse til å påbegynne instruktørutdanningen når kandidaten har annen tilstrekkelig erfaring, som gjør hun/han spesielt egnet.

6 Instruktørene Før instruktørbevis utstedes: Fylt 19 år.
Minimum 100 mikroflytimer før instruktørbevis utstedes Piloter med seilfly- eller PPL-A sert. krediteres inntil 50 flygetimer. Instruktørbevis innen motor- eller seilflyging krediteres med 75 timer. For erfarne Seilfly- LAPL- og PPL -innehavere kan dette være et for høyt krav, særlig dersom de har erfaring fra fly som er meget nær lignende eksemplarer av dagens mikrofly.

7 Instruktørene Instruktørtilvenning på mikrolett luftfartøy:
Instruktørkandidat med gyldig instruktørbevis på seilfly eller motorfly må fly hhv minimum 5 og 3 timer. Andre kandidater må fly minimum 10 timers opplæringsprogram med kontrollinstruktøren som elev. Hvordan oppleves dette blant dere som har utført denne utsjekken? Bør det være føringer for hvor langt tidsrom en skal bruke?

8 Instruktørene Har vi sett hendelser som kan relateres til instruktørenes kvalifikasjoner? Slippes eleven for tidlig? Når eleven skoles på et fly med snille flyge-egenskaper og enkel instrumentering…. Hva må til for at eleven kan sjekkes ut på et avansert fly? Da skal utsjekken foregå gjennom mange timer. Det tekniske vedlikeholdsprogrammet være en viktig del av dette.

9 Instruktørene Har vi sett hendelser som kan relateres til instruktørenes kvalifikasjoner? Krav til instruksjon og veiledning i teknisk vedlikehold (IK-2) Teknisk svikt i eget fly pga dårlige løsninger fordi eleven ikke visste bedre…

10 pft-i Instruktørene De som har vært instruktører siden tidenes morgen.
Hvordan vet vi at disse har fulgt med i tiden? Det snakkes…. Oppdateringsseminar gir administrative føringer Hvem sjekker kvalifikasjonene i praksis? Hva ligger i en PFT-I? pft-i


Laste ned ppt "Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google